۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۹
4 ساله گردش مالی صنعت گردشگری را به ۳۰ میلیارد دلار می رسانیم
مهمانپرست در نشست با فعالان گردشگری و در پاسخ به بازار:

4 ساله گردش مالی صنعت گردشگری را به ۳۰ میلیارد دلار می رسانیم

مهمانپرست، گفت: برنامه بنده این است که از طریق متنوع کردن موضوعات گردشگری ظرف ۴ سال تعداد گردشگران را به ۲۰ میلیون نفر و گردش مالی صنعت گردشگری را به ۳۰ میلیارد دلار خواهیم رساند.

بازار؛ گروه ایران: در حالی که کمتر از یک ماه دیگر روی کار آمدن دولت سیزدهم زمان مانده است گمانه زنی ها در مورد وزرای پیشنهادی در محافل مختلف ادامه دارد و حول محور آن نیز گفتگو هایی صورت می گیرد. یکی از وزارتخانه هایی که به اعتقاد کارشناسان علیرغم وجود قابلیت های بالا چندان به آن پرداخته نشده است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. رامین مهمانپرست یکی از افرادی است که به گفته کارشناسان ممکن است جزو گزینه های پیشنهادی وزیر جمهور آینده باشد.

دکتر رامین مهمان پرست  در  جمعی مجازی متشکل از فعالان حوزه گردشگری و  خبرنگاران در قالب پرسش و پاسخ به برنامه خود برای این وزارتخانه در حوزه گردشگری پرداخت که در ادامه بخش های مهم ان را می خوانید: 

کریمی: نمی توان گفت با دیگر کشورها، موضع درستی نداشته باشیم اما توقع داشته باشیم گردشگر خارجی به ایران بیاید لذا باید ایران هراسی موجود را رفع کنیم

ایران هراسی؛ مانع بزرگی برای ورود گردشگران خارجی به کشور است
دکترمهدی کریمی، رئیس شورای سیاست گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی در ابتدا گفت: قطعا فردی که برای تصدی این وزارتخانه انتخاب خواهد شد باید راهکارهای بسیاری برای خروج صنعت گردشگری از وضعیت فعلی داشته باشد. در واقع نمی توان گفت با دیگر کشورها، موضع درستی نداشته باشیم اما توقع داشته باشیم گردشگر خارجی به ایران بیاید.

کریمی افزود: همانطور که می دانید الان بحث ایران هراسی در دنیا وجود دارد و تبلیغات منفی زیادی علیه ایران صورت می گیرد که این خود مانع بزرگی برای ورود گردشگران خارجی به کشور محسوب می شود. این در حالی است که در دولتهای مختلف بحث گردشگری هیچ گاه موضوع اصلی نبوده و بیشتری شبیه به یک شوخی بوده است!

وی ادامه داد: وزیر منتخب این وزارتخانه قطعا باید روی موضوعات مختلف فرهنگی کار کند اما تجربه نشان داده است که وزرای گردشگری ما با یک تشر زدن دست از کار می کشند و به راحتی از دور خارج می شوند.

کریمی تصریح کرد: به نظر بنده وزیر منتخب گردشگری باید از بدنه و جنس دیپلماسی اقتصادی باشد و به عنوان یک وزیر توانمند و جامع حضور یابد نه اینکه تنها یک وزیر حاشیه ای در هیات دولت باشد.

وی با بیان این که قبلا مسئولان حوزه گردشگری  فهم درستی  از ماموریت خود  نداشتند و تا شناختی پیدا می کردند ، ماموریت و کارشان در حوزه گردشگری به اتمام می رسید ، گفت: به رغم  این که  ما در حوزه  گردشگری شعار زیاد می دهیم  اما  عملکرد به گونه ای بوده که  در ایام کرونا به شدت این صنعت ضربه خوردو تلفات سنگینی داد به نحوی که بسیاری این صنعت را برای همیشه رها کردند. 

کریمی  با بیان این که متاسفانه در کشور تا موضوعات حاد نشود ما به فکر چاره نمی افتیم ،تاکید کرد: حداقل در حوزه گردشگری سلامت می توانستیم  نقشه راهی ترسیم و بر مبنایآن حرکت کنیم  اما تا زمانی که نفت داشتیم اصلا به این صنعت اهمیتی نمی دادند.

وی گفت: با این اوصاف باید کسی سکان  مدیریت گردشگری را بر عهده داشته باشد که از یک سو توان دیپلماسی  اقتصادی بالایی داشته باشد و از سوی دیگر باید در خود بدنه نظام هم  برای ایجاد هماهنگی و برداشتن موانع گردشگری ،  بُرش داشته باشد.

۱۱ کارگروه فعال در اتاق بازرگانی ایران در خدمت وزیر گردشگری آینده خواهد بود
پورفرج، دیگر فعال صنعت گردشگری کشور نیز گفت: صنعت گردشگری می تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد به شرطی که وزیر گردشگری با ابعاد  اقتصادی، فرهنگی، و میزان اشتغالزایی این صنعت آشنا باشد و در کنار آن بتواند روابط بین المللی را سازمان بدهد.

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در پاسخ به این سوال که اتاق بازرگانی چه نقشی را در دولت آینده باید داشته باشد، گفت: قطعا اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی در کنار دولت خواهد بود و در بحث گردشگری نیز ما در کنار وزیر این وزارتخانه خواهیم بود.

عبدالملکی افزود: در حال حاضر ۱۱ کارگروه در اتاق تشکیل داده ایم و هر فردی در آینده به عنوان وزیر گردشگری انتخاب شود کمک های این تیم قوی را در اختیار خواهد داشت.

دولت باید تصدی گری خود را در بخش گردشگری کم کند و امور را به بخش خصوصی  بسپرد
 رامین مهمانپرست، گزینه احتمالی وزارت گردشگری نیز گفت: بخش خصوصی باید متولی اصلی کار باشد و اشکالی که در دیدگاه دولت های پیشین داشته است یعنی این دیدگاه که دولت تصدی گری همه امور را بر عهده داشته باشد را باید تغییر بدهیم.

در واقع در بخش گردشگری مبنای توسعه باید فعالیت های بخش خصوصی باشد  و در صورت امکان بخش خصوصی به عنوان مجری اصلی در صحنه باشد.

مهمانپرست در خصوص اولویت های این وزارتخانه نیز گفت: در صورتی که به عنوان وزیر انتخاب شوم اولویت بنده  در حوزه گردشگری استفاده از نقطه نظر فعالان بخش خصوصی است چرا که معتقدم این صنعت می تواند با کمک بخش خصوصی اقتصاد کشور را متحول سازد.

مهمانپرست: باید دیدگاه مسئولین به گردشگری را به سمت یک دیدگاه اقتصادی پیش ببریم تا از این طریق بتوانیم در حوزه گردشگری نیز مشوق های همچون مشوق های صادراتی  در نظر بگیریم

اولویت وزارت گردشگری باید برندسازی در دیگر کشورها و اعطای تسهیلات با بهره کمتر از ۱۰ درصد به فعالان این بخش باشد
وی افزود: از سوی دیگر اولویت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید برندسازی و ظرفیت سازی در دیگر کشورها باشد و لذا باید از دیپلماسی به طوری جدی و گسترده  استفاده کنیم تا برند سازی در دیگر کشورها به خوبی صورت بگیرد.

مهمانپرست گفت: همچنین باید فضای کسب و کار را برای بخش خصوصی تسهیل کنیم و بروکراسی پیچیده اداری را حذف کنیم  تا افراد به راحتی توسعه دهنده کسب و کار خود باشند.

وی اظهار داشت: از دیگر اولویت های این وزارتخانه باید اعطای تسهیلات مناسب با فرصت های حداقل ۲ ساله باشد در حالی که کارمزدی کمتر از ۱۰درصد داشته باشد تا بخش خصوصی بتواند کار را توسعه دهد.

مهمانپرست ضمن تاکید بر اینکه به صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در زیرساختها نیاز داریم، افزود: علاوه بر این بایستی با ایجاد تسهیل گری بخش خصوصی را قادر سازیم تا با کشورهای صاحب فناوری های نوین گردشگری ارتباط بگیرند تا به فناوری های نوین نیز دسترسی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: به نظر بنده باید دیدگاه مسئولین به گردشگری را به سمت یک دیدگاه اقتصادی پیش ببریم تا از این طریق بتوانیم در حوزه گردشگری نیز مشوق های همچون مشوق های صادراتی  در نظر بگیریم.

این کاندیدای احتمالی وزارت گردشگری همچنین اظهار داشت: از دیگر اولویت های این وزارتخانه باید ایجاد تسهیل رفت و آمد گردشگران خارجی به کشور باشد که تحقق این امر مستلزم هماهنگی وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های مسئول است.

انجام تبلیغات و بازاریابی در بخش گردشگری مستلزم هماهنگی فرا وزارتخانه ای است
وی با بیان اینکه در حوزه تبلیغات برای بخش گردشگری ضعیف عمل کرده ایم افزود: انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب برای این بخش مستلزم یک هماهنگی فرا وزارتخانه ای است؛ به این معنا که باید به این مقوله به عنوان یک موضوع ملی نگاه کنیم و با صرف هزینه تصویر واقعی از ایران در افکار عمومی جهانی ایجاد کنیم.

مهمان پرست تاکید کرد: برخی کارهایی مرتبط با صنعت گردشگری در واقع در حوزه اختیارات دیگر وزارتخانه ها است و لذا باید به این بحث به صورت ملی نگاه کنیم. به عنوان مثال فرودگاه هر کشوری ویترین آن کشور تلقی می شود و لذا باید امکانات رفاهی خوبی در فرودگاه های مستقر باشد تا گردشگران را جذب کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما می توانیم برای پروازهای خارجی تسهیلات تشویقی برای لندینگ و ارائه خدمات در نظر بگیریم که نسبت به فرودگاه های دیگر کشورها اطراف برای مسافران خارجی ارزانتر تمام شود و لذا از این طریق برای مسافران عبوری که حتی برای چند ساعت در فرودگاه ایران توقف دارند نیز ایجاد جاذبه کند.

ضرورت تجدید نظر وزارت گردشگری در صدور مجوزهای نامناسب
وی در پاسخ به این سوال که مسئولین وزارت گردشگری چه کارهایی را نباید انجام دهند، گفت: به نظر بنده تصدی گری دولت در بخش گردشگری باید کاهش یابد و به بخش خصوصی واگذار شود. از سوی دیگر بخش های مختلف باید قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارند چون این امر اجازه نمی دهد ظرفیت ها رشد کند و درآمدزایی برای کشور داشته باشد.

مهمانپرست ادامه داد: از دیگر اقدامات این وزارتخانه در خصوص صدور مجوزها است که به نظر بنده باید بحث مجوز گرایی و صدور مجوزهای نامناسب باید تغییر کند و به جای آین ایجاد ضابطه های باید تعریف شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده باید به جای محدود شدن در موضوعات و مناطق خاص گردشگری، سعی کنیم تنوع موضوعی و مکانی ایجاد کنیم به طوری که در بخش گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و دیگر موضوعات نیز وارد شویم.

در صورت انتخاب شدن برنامه ما این است که ظرف ۴ سال آینده از طریق تنوع گردشگری کشور بتوانیم تعداد گردشگران را به ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر برسانیم و به تبع گردش مالی سالانه این صنعت به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید

صنعت گردشگری می تواند رونق دیگر صنایع را رقم بزند| گردش مالی صنعت گردشگری را ظرف ۴ سال به ۳۰ میلیارد دلار می رسانیم
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص برنامه های اجرایی خود در صورت برگزیده شدن برای پست تصدی گری این وزارتخانه نیز گفت: صنعت گردشگری جزو صنایع پیشران محسوب می شود و می تواند دیگر صنایع را تقویت کند. به طوری که اگر گردشگری به ایران بیاید و اقامت کند همزمان صنعت هتلداری کشور و صنایع غذایی نیز تقویت خواهد شد چون گردشگر باید در هتل اقامت کند و از مواد غذایی تولیدی در کشو نیز استفاده کند و این خود به معنای رونق و درآمد زایی برای این صنایع خواهد بود.  

وی ادامه داد: در صورت انتخاب شدن برنامه ما این است که ظرف ۴ سال آینده از طریق تنوع گردشگری کشور بتوانیم در هر سال حداقل ۳ میلیون نفر گردشگر به تعداد گردشگران کشور اضافه کنیم و طی ۴ سال به رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون گردشگر در سال برسیم.

مهمانپرست افزود: اگر این اتفاق محقق شود گردش مالی این صنعت سالانه به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید  که ۱۰ میلیارد دلار برای بخش خصوصی در آمد زایی خواهد داشت.

کد خبر: ۹۹٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha