با کاهش تقاضا دادوستد طلا در بازار اندک بود| اونس جهانی اندکی افزایش یافت
تحلیل هفتگی بازار طلا

با کاهش تقاضا دادوستد طلا در بازار اندک بود| اونس جهانی اندکی افزایش یافت

با آغاز فعالیت بازار تهران از دوشنبه هفته جاری، داد و ستد طلا در بازار بسیار اندک بود و در واقع می توان گفت که تقاضایی در بازار برای خرید طلا وجود نداشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه (۲۴ تیر ماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دربازار تهران به  ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز به ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۷۳۲ تومان، یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۴۸۳  تومان، پوند ۳۴ هزار و ۵۰۵ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۷۳۴ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۸۹۰ تومان رسید.

در هفته جاری قیمت جهانی طلا نیز صعودی شد و نسبت به هفته گذشته بیش از ۲۱ دلار در هر اونس افزایش یافت و در پایان هفته جاری به ۱۸۳۱ دلار در هر اونس رسید.

خرید فروش طلا چنگی به دل نزد و دادستد طلا بسیار اندک بود
در تحلیل وضعیت بازار طلا در تهران «ابراهیم محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: هر چند که بازار از روی دوشنبه هفته جاری فعالیت خود را آغاز کرد، اما خرید فروش طلا در روزهای دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه چنگی به دل نزد و دادستد طلا بسیار اندک بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پیش از آغاز فعالیت بازار در هفته جاری، تعطیلی بازار خرید و فروش طلا را راکد کرده بود.

محمد ولی یادآورشد: با این حال نوسانات کاهشی و افزایش قیمت ارز اجازه نداد در این هفته خریداران برای خرید طلا به بازار مراجعه کنند و تقاضا برای خرید طلا کاهش قابل ملاحظه ای داشت.

رئیس اتحادیه رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران اظهارداشت: در روزهای اخیر ثبات بر بازار حاکم بود و این موضوع بر ثبات قیمت طلا نیز تاثیر گذاشته و امیدواریم در هفته آینده داشته طلا در بازار به نسبت هفته جاری بهتر شود.

محمد ولی با اشاره به تعطیلی بازار به علت مقابله با کرونا گفت: تعطیلی بازار بر میزان خرید و فروش طلا تاثیر گذاشت، اما برخی از صنوف تعطیلی را رعایت نکردند و یا تعطیل کردن مغازه ها برای آنها مقدور نبود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت برخی از صنوف  مستأجر هستند و تعطیلی مغازه به کسب و کارهای آنها خسارت زیادی وارد می‌کند و این سبب می‌شود که برخی از اصناف مغازه های خود تعطیل نکنند.

قیمت اونس جهانی طلا در هفته جاری مقداری افزایش یافت
به گفته محمد ولی، اونس جهانی در هفته جاری مقداری افزایش یافت اما در ایران به علت کاهش قیمت ارز قیمت طلا روند نزولی داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلایل افزایش اونس جهانی قیمت طلا گفت: شاید یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش ارزش دلار آمریکا بود که قیمت طلا را در بازارهای جهانی نسبتاً صعودی کرد.

 محمد ولی افزود: خرید طلا توسط برخی از دولت ها نیز برای خزانه های خود قیمت این فلز گرانبها را در بازار صعودی کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که در هفته جاری ابلاغ شد، گفت: خوشبختانه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده روز ۱۲ تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد و مقرر شد که اصل طلا، جواهر و پلاتین از پرداخت مالیات معاف وفقط از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت شود.

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصنوعات طلا از دی ماه سال جاری
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه زمان اجرای این قانون بر اساس اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی دی ماه سال جاری تعیین شده است گفت: با وجود نهایی شدن قانون جدید مالیات برارزش افزوده و ابلاغ این قانون تا ایجاد بسترهای لازم توسط سازمان امور مالیاتی، قانون قبلی لازم الاجرا است.

محمدولی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده بیان کرد: صنف طلا و جواهر از همه بیشتر به دنبال حذف مالیات ارزش افزوده از اصل طلا بود و تا دی ماه سال معاملات طلا باید با همان قانون قبلی اجرایی شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه این مهم پس از ۱۰ سال تلاش عملی شد، گفت: در این مدت با اجرای این قانون و دریافت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریداران بسیار بالا بود و این مساله در کاهش تقاضا برای خرید طلا نیز بسیار تاثیرگذار بود و باعث تعطیلی بسیاری ازتولیدکنندگان و فروشندگان طلا شد.

محمدولی خاطرنشان کرد: انتظار داریم با اجرایی شدن این قانون زمینه توسعه و افزایش تولید و صادرات و توسعه فعالیت های صنعت طلا و جواهر در کشور بیش از پیش فراهم شود.

قانون جدید مالیات برارزش افزوده منجر به اشتغالزایی در صنعت طلا می‌شود
همزمان با اصلاح قانون ارزش افزوده برای خرید و فروش طلا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده منجر به اشتغالزایی در صنعت طلا می‌شود، گفت: براساس قانون جدید، واردات طلا مشمول مالیات نخواهد بود و این موجب افزایش ذخایر طلای کشور می‌شود.

«محمدرضا پورابراهیمی» در باره حذف مالیات از اصل طلا بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهارداشت: یکی از محورهای قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع مالیات بر طلا است که به دلیل نقص در قانون قبلی، اشکالات اجرایی و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی سازمان مالیاتی مشکلاتی متعددی برای صنف طلافروشی ایجاد کرده بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون قبلی، مالیات بر ارزش افزوده از قیمت اصلی طلا نیز اخذ می‌شد و این امر موجب شده بود که بخش عمده‌ای از واحدهای طلا فروشی با مشکلات بسیاری روبه رو شده و تعدادی از آنها به تعطیلی کشیده شوند همچنین بخش دیگری از این واحدها به دلیل عدم پرداخت دیون خود بابت مالیات دچار چالش شدند.

وی اضافه کرد: براساس قانون جدید هرگونه واردات طلا به کشور مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود که این امر موجب افزایش ذخایر طلا کشور می‌شود از سوی دیگر تولید طلا در داخل کشور مشمول این نوع مالیات نخواهد شد. در فرآیند بازرگانی (خرید و فروش) طلا نیز، اصل طلا مشمول مالیات نیست و فقط اجرت و حق العمل مشمول مالیات بر ارزش افزود( ۹ درصد) می‌شوند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قانون جدید ظرفیت‌ های پنهان صنعت طلا را فعال واحیا می‌کند، تصریح کرد: موضوع حذف ۹ درصد از مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا منوط به ثبت اطلاعات مربوط به تمامی فعالیت‌های طلا فروشان در سامانه مالیاتی کشور خواهد بود و طلا فروشان باید تمامی اطلاعات مربوط به اصل طلا، اجرت و حق‌العمل طلا را در سامانه اطلاعاتی خود وارد کنند.

از طرفی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده معاملات طلا از ۱۲ دی ماه امسال اجرایی شده و اصل طلا از این مالیات معاف و ۹ درصد به کارمزد و اجرت تعلق میگیرد.

مالیات ارزش افزوده برای اجرت و کارمزد فروش طلا ۹ درصد شد و اصل طلا از مالیات معاف شد
«محمد مسیحی» افزود: در لایحه اصلاحیه‌ای که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود، نرخ ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کارمزد و اجرت خرید و فروش طلا پیشنهاد شده بود، اما در مصوبه نهایی نمایندگان، مالیات بر ارزش افزوده برای اجرت و کارمزد فروش طلا به ۹ درصد افزایش یافت و اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اجرای این قانون مشروط به این است که کلیه معاملات از سوی طلا فروشان در سامانه مؤدیان مالیاتی به تفکیک اصل طلا و اجرت و دستمزد آنها ثبت شود.

وی تاکید کرد: اگر طلا فروشان قیمت اصل و اجرت و کارمزد را تفکیک نکنند، علاوه بر اینکه اجرت و کارمزد مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، ۹ درصد دیگر به عنوان جریمه غیرقابل بخشش به فروشندگان طلا تعلق خواهد گرفت که این جریمه ۹ درصدی قابل انتقال به مشتری نخواهد بود.

قیمت طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده در حالی افزایش نسبی داشت که قیمت نقره تقریبا ثبات خود را حفظ کرد.

به گفته تحلیل‌گران، افزایش قیمت طلا ناشی از انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده ماه ژوئن است.

بر اساس گزارش روز اقتصادی ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف کننده ماه ژوئن در حالی ۰.۹ درصد نسبت به ماه می افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش داشته است، رقم تورمی که بیش از پیش بینی تحلیل‌گران بود.

از طرفی انتشار شاخص قیمت مصرف کننده CPI بازار فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار داد، همزمان شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه هم پس از انتشار این گزارش افزایش یافت.

با این وجود تحلیل گزارش تورم در نهایت منجر به افزایش قیمت فلزات گرانبها شد، شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری نیز در نتیجه تحلیل گزارش اندکی عقب نشینی کرد که همین مساله موجب صعود قیمت طلا شد.

بر اساس این گزارش روز گذشته طلای آتی آگوست با ۸.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۱۴ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۰۴ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۲۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه ژوئن یعنی ۱۷۵۰.۱۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۱۹.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۱ دلار در هر اونس است.

روند صعودی و نزولی معاملات آتی نقره در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۴۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۸۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

کد خبر: ۹۹٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha