۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
آیا بازار سبزپوش خواهد شد؟ | گزارش های مجامع بورس را تکان می دهد
در گفتگو با بازار بیان شد؛

آیا بازار سبزپوش خواهد شد؟ | گزارش های مجامع بورس را تکان می دهد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند بازار به گونه‌ای است که اعتماد به بازار باز خواهد گشت، گفت: روند بازار در کل صعودی است و قطعی برق موقت هم روی صنایع اثر خاصی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بازار، هفته گذشته، شاخص هم‌وزن از شاخص کل در پیشرفت سبقت گرفت. این هفته شاهد رشد ۱.۸ درصدی شاخص کل بودیم؛ رشدی که شاخص را به یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد و محدوده مقاومتی جدید رساند، اما شاخص هم‌وزن ۲.۲ درصد رشد کرد و این شاخص به بالای ۴۰۰ هزار واحد رسید؛ البته، این میزان رشد مدیون نوسان‌هایی بود که در سهام شاخص‌ساز وجود داشت.

فلزات اساسی هم رشد ۱.۵ درصدی داشت و با وجود قطعی برق در صنایع فولادی و جوسازی این خبر در بین سهام فولادی، این هفته توانست یک میلیون واحد را رد کند، اما با کاهش اندک دوباره به زیر یک میلیون واحد کشیده شد. در حالی که در این هفته بازار سهام عملکردی تقریبا متعادل داشت، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که هفته آینده بازار سهام روند مثبتی را خواهد داشت و شاخص کل احتمالا در کانال یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد قرار بگیرد و نسبت معاملات هم به نظر می‌رسد هفته آینده افزایش داشته باشد.

در ابتدای هفته قبل، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، با ارسال نامه فوری‌ به وزارت نفت، از بیژن زنگنه خواست تا اطلاعات مربوط به خوراک و فراورده‌های شرکت‌های پالایشی برای سه‌ماهه آخر سال ۹۹ را اعلام کند تا مطابق اساسنامه، ۱۰ روز پس از انتشار آگهی مجمع عمومی سالانه این شرکت‌ها برگزار شود.

مهدی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در هفته‌ای که گذشت، گفت: روند کلی بازار با وجود نوسان‌هایی که برخی روزها تجربه شد، یک روند مثبت و ملایم بود و اگر بازار با همین روند پیش برود، می‌توان به بازار سرمایه امیدوار بود و می‌تواند اعتماد سهامداران خرد را به بازار بازگرداند.

وی در ادامه تصریح کرد: با مقایسه میزان پیشرفت شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با مدت‌زمان مشابه سال قبل، درمی‌یابیم که این میزان رشد، یک‌سوم پیشرفت شاخص در سال قبل بوده است و رشد شارپی که از اوایل سال گذشته در بازار تجربه شد یعنی رشد شاخص از یک میلیون تا ۱.۸ میلیون واحد را دوباره تجربه نکردیم، اما این رشد ملایم امیدبخش بود و می‌توان آینده بازار را سبز در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در آخرین روز معاملاتی هفته، شاهد روند تیک‌مانند شاخص کل بودیم که نشان می‌دهد علی‌رغم فشار فروش در برخی از نمادها از جمله نمادهای شاخص‌ساز، برآورد کلیت بازار رو به مثبت است و پول‌های خوبی هم وارد بازار شده است.

احمدی با اشاره به اینکه تورم انتظاری بیشترین تأثیر را روی روند معاملات این هفته گذاشته است، گفت: بالا بودن تورم انتظاری تأثیر بسزایی روی بازارهای موازی و بازار سرمایه دارد و در کنار افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی هم به دنبال دارد و با توجه به ارزان بودن برخی از سهم‌ها بازار را جذاب کرده‌اند، اما علاوه بر این، کاهش نرخ سود بین بانکی هم باعث می‌شود که نقدینگی به سمت بازار حرکت کنند و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند رو به رشد در هفته‌ها و ماه‌های آینده هم ادامه پیدا کند.

وی درباره تأثیر قطعی برق صنایع با توجه به کمبود این انرژی در کشور روی سهام این شرکت‌ها تصریح کرد: ابتدا باید این مسئله را در نظر گرفت که این قطعی برق موقت است و در بلندمدت روی صنایع تأثیری نخواهد داشت؛ این قطعی برق زمانی می‌تواند زمانی تأثیرگذار باشد که قیمت سهم‌ها کاملا ارزنده باشد و صنایع نیز از حداکثر ظرفیت خود استفاده کرده باشند، اما باید توجه داشت که این تولیدکنندگان از ظرفیت کامل خود استفاده نمی‌کنند و با توجه به اینکه شرایط قیمت سهام در حال حاضر، ارزنده است، برق تنها هیجان کوتاه‌مدت در بازار به وجود آورد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: مجامع این شرکت‌ها نزدیک است و گزارش سودهای شناسایی شده در این سهم‌ها مربوط به ماه‌های گذشته آن‌هاست و هیچ ربطی به عملکرد شرکت‌ها در چند وقت اخیر ندارد. به این ترتیب، اگر قطعی برق بیشتر از این مقدار هم باشد، در صورت‌های مالی سال آینده شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود، اما بحث عمده مشکل قطعی برق خوراک پالایشگاه‌ها بوده است که همین مسئله باعث خواهد شد که فشار فروش در این گروه‌ها افزایش فشار فروش را تجربه کنیم.

احمدی گفت: پیش‌بینی من این است که هفته آینده یک پولبک جزئی را در شاخص تجربه کنیم، اما با وجود روندی که بازار در روز چهارشنبه داشت، پیش‌بینی می‌شود شنبه و یکشنبه بازار رونق بهتری نسبت به روزهای آخر هفته داشته باشد.

وی در پایان افزود: سهم‌های دارای بنیاد قوی، ارزندگی بیشتری برای خرید دارند و ارزندگی آن‌ها مربوط به P/E بالای آن‌ها نیست  شرکت‌هایی که اصلاح زیادی داشتند و در سال گذشته جزو شاخص‌سازها بودند، می‌توانند از سهم‌های ارزنده محسوب شوند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود بانکی‌ها رشد خوبی را پشت سر بگذارند و خودرویی‌ها هم با توجه به P/E بالایی که دارند، برای نوسانگیری مناسب هستند.

کد خبر: ۹۹٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha