۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
مدیریت مصرف تنها راه گذر از شرایط کنونی است| ضرورت همراهی مردم
گزارش خبری بازار؛

مدیریت مصرف تنها راه گذر از شرایط کنونی است| ضرورت همراهی مردم

قزوین- خاموشی های گاه و بیگاه، کاهش فشار و قطعی آب در ساعات مختلف شبانه روز در چند ماه گذشته به یکی از اصلی ترین مشکلات روزمره مردم در سراسر کشور تبدیل شده است.

بازار، گروه استان‌ها: اگرچه خبرهای ناشی از کمبود آب و برق در کشور از چند سال گذشته به مرور در حال مخابره شدن است و تاکنون هر ایرانی بارها و بارها در معرض اخبار این چینی قرار گرفته است اما به نظر می رسد هیچکدام از ما آمادگی مواجهه یکباره با این مسئله را نداشتیم.

قطعی گاه و بیگاه برق از شروع گرما در بهار امسال شاید نخستین نشانه های کمبود جدی انرژی در کشور بود، قطعی هایی که در ابتدا واکنش های متعدد مردم و مسئولین را به دنبال داشت اما به مرور به یکی از روزمره ترین اتفاقات تبدیل شد؛ پس از قطعی های برق حالا در روزهای گرم تابستان خبرهای کمبود آب نیز به گوش می رسد.

اخباری که با قطعی و افت جدی فشار آب به صورت موقتی و کوتاه مدت در مقاطع مختلف زمانی مورد تایید مسئولان قرارگرفت. حالا مسئولان استانی خبر از کاهش بی سابقه بارندگی ها در سال جاری نسبت به ۲۰ سال گذشته، افزایش دمای هوا و کاهش تولید انرژی برق میدهند، اخباری که با قطعی های پی در پی آب  و برق به نوعی تایید شد.

حالا کلید واژه « مدیریت مصرف» به عنوان یکی از اصلی ترین راه های مدیریت شرایط کنونی از سوی مسئولان چه در سطح ملی و چه در سطح استانی مورد نظر قرار گفته است، از این رو  جلسه هماهنگی مدیریت مصرف آب و برق استان قزوین چهارشنبه شب با حضور قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، یوسف اینانلو معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد و در این جلسه راهکارهای مدیریت شرایط موجود مورد بررسی قرار گرفت.

همراهی مردم تنها راه برون رفت از شرایط کنونی است

قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین که پیش از این در اخبار متعددی از به گوش رسیدن زنگ خطر کم آبی در استان قزوین سخن گفته بود، در این جلسه اظهار داشت: اگر بخواهیم وضعیت موجود را تشریح کنیم میتوانیم بگوییم که در حال حاضر استان قزوین در حوزه برق و آب دچار بحران شده است و عبور از این بحران تنها با همراهی مردم امکان پذیر است.

وی افزود: صرفه جویی در مصارف خانگی یکی از اصلی ترین راه های برای مدیریت شرایط کنونی است، چرا که در حوزه مصارف خانگی مستقیما با نیازهای مردم در ارتباطیم و کمبود انرژی نیز به صورت جدی خود را در مصارف خانگی نشان داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت:بر اساس آمارهای موجود که از سازمان های مرتبط به گوش می رسد تابستان پیش رو تابستان سختی در حوزه تامین انرژی برای استان قزوین خواهد بود و کم آبی شدید، کاهش جدی بارش و در پی آن کاهش سطح آب پشت سدها منجر به کاهش تولید برق از یک سو و افزایش مصرف از سوی دیگر باشد که همه این ها به عنوان یک تهدید محسوب می شود.

مهدیخانی گفت: با وجود حساسیت های موجود در حوزه تامین نیاز مصارف خانگی از یک سو و تاکید برای مانع زدایی از فعالیت واحد های صنعتی در صورت بروز مشکل و کمبود منابع قطع انرژی از واحدهای صنعتی بر مصارف خانگی اولویت دارد .

چاه های اضطراری قزوین وارد مدار می شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار داشت: با توجه به این که کمبود بارشها در سال جاری از ماه های گذشته به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است و تحلیل های کلی اسناد و مدارک موجود نشان از شروع کم آبی از سالیان گذشته در استان قزوین دارد، اداره کل آب منطقه ای استان قزوین نسبت به تاسیس چاه های آب اضطراری اقدام کرده است.

مهدیخانی گفت: با توجه به شرایط موجود تعدادی از این چاه های اضطراری وارد مدار می شوند که به طور مثال یک حلقه چاه اضطراری در محدوده شهرک کوثر استان قزوین به دلیل کمبود آب و افت فشار در این منطقه به زودی وارد مدار می شود.

وی اظهار داشت: همچنین چاه های موجود در ادارات نیز به کار گیری می شود تا به صورت موقت بتوانیم بحرانی که در حوزه آب ایجاد شده است را مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تصریح کرد: به کار گیری این چاه ها به صورت موقت خواهد بود و تلاش میکنیم تا کم آبی های موجود موجب افزایش مصرف از منابع زیرزمینی و ذخیره استان نشود.

شهرک های صنعتی از خاموشی برق استثناء هستند/ خاموشی در بخش خانگی اجرایی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی باید از خاموشی برق استثناء شوند ولی به دلیل ماهیت صنعتی استان قزوین و وجود شهرک های صنعتی متعدد اگر قرار باشد از خاموشی در شهرک های صنعتی صرف نظر کنیم باید مصارف خانگی را مدیریت کنیم.

مهدیخانی گفت: جلوگیری از خاموشی در شهرک های صنعتی به این معناست که باید در بخش خانگی خاموشی های بیشتری اعمال شود که از نظر ما انجام شدنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش کردیم تا با مدیریت مصرف در بخش صنعتی و نوبتی کردن خاموشی در صنایع بخشی از کمبود انرژی موجود را مدیریت کنیم و از این رو می شود در صورت همراهی مردم و کاهش ۱۰ درصدی بخش جدی این مشکل رفع می شود.

صنایع باید کاهش مصرف ۵۰ درصدی داشته باشند

یوسف اینانلو معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق در حوزه انرژی اظهار داشت: در شرایط کنونی مدیریت مصرف تنها راه پیش روست و با مدیریت شرایط نیازمند کاهش ۵۰ درصدی مصرف در بخش صنعتی هستیم.

وی گفت: همچنین انتظار ما از مشترکین خانگی صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف انرژی است و قطعا با همراهی مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.

اینانلو خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که نیاز مردم و واحدها بیشتر از انرژی موجود در شبکه است تنها راه مدیریت مصرف برای جلوگیری از گسترش خاموشی هاست و در صورت صرفه جویی مردم میتوانیم از خاموشی ها جلوگیری کنیم.

قزوین روزانه ۱۶۰ مگاوات کمبود برق دارد

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان اظهار داشت: بر اساس سقف تعیین شده حداکثر انرژی برق قابل مصرف در قزوین روزانه ۷۱۰ مگاوات است در حالی که در شرایط کنونی مصرف استان در ساعات پیک حدود ۸۷۰ مگاوات تعیین شده است.

اینالو گفت: در حال حاضر در استان قزوین روزانه ۱۶۰ مگاوات کمبود برق داریم که این کمبود با همراهی مردم و کاهش مصرف مدیریت شود خاموشی در استان نخواهیم داشت.

وی افزود: با همراهی صورت گرفته امروز بدون خاموشی سپری شد و امیدواریم در روزهای آینده نیز با مدیریت مصرف در بخش های خانگی و صنعتی بتوانیم بدون خاموشی تابستان را سپری کنیم.

کاهش مصرف در واحدهای صنعتی در قزوین اجرایی نیست

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان اظهارداشت: با وجود این که بر اساس مصوبه دولت مقرر شده است تا مصرف برق در واحدهای صنعتی به جز شهرک های صنعتی تا ۹۰ درصد کاهش داشته باشد، و با توجه به ماهیت صنعتی استان قزوین استقرار بخش قابل توجهی از صنایع ما در شهرک های صنعتی میتوان گفت کاهش مصرف در واحدهای صنعتی در قزوین اجرایی نیست.

اینانلو گفت: از این رو نیازمند همراهی واحدهای صنعتی و خانگی در مدیریت مصرف هستیم و مجبور به اعمال خاموشی در بخش خانگی هستیم.

وی گفت: کاهش ۵۰ درصدی در مصرف انرژی برق در بخش صنعت و ۱۰ درصدی در مشترکان خانگی می تواند ما را از پیک بار خارج کرده و شرایط بهتری را برای شهروندان رقم بزند.

مدیریت شرایط در دستان مردم است

برگزاری جلسات مختلف با مدیران تا زمانی که به جذب همراهی مردم منتهی شود بدون نتیجه است، چرا که بررسی وضعیت موجود نشان میدهد مدیریت شرایط کنونی در دستان مردم است و اگر میخواهیم خاموشی های کمتری را در قزوین تجربه کنیم باید در مصارف خانگی صرفه جویی بیشتری داشته باشیم.

کد خبر: ۹۹٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha