۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
نگرانی کاخ سفید از آینده بازار نفت| چشم بازار  به  نشست اوپک پلاسی‌ها

نگرانی کاخ سفید از آینده بازار نفت| چشم بازار به نشست اوپک پلاسی‌ها

رشد قیمت نفت متوقف شد اما با این وجود افزایش تقاضا از یک سو و کاهش ذخایر نفتی آمریکا، کاخ سفید را نسبت به سرنوشت بازار طلای سیاه نگران کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رشد قیمت نفت متوقف شد. نفت برنت که رشد ۱.۸ درصدی را تجربه کرده بود، امروز با ۸ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش به ۷۶ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم پس از جهش ۱.۶ درصدی در جلسه قبل، امروز با ۱۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش به ۷۵ دلار و ۱۲ سنت رسید. افت قیمت نفت بعد اینکه گزارش های آماری از کاهش ۳ درصدی واردات نفت چین خبر می داد، اتفاق افتاد. با این وجود نگرانی ها نسبت به آینده قیمت ها ادامه دارد.

به گزارش راشا تودی، آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش نتوانند اختلافات خود را حل کرده و تولید را افزایش دهند، بازارهای جهانی نفت با کمبود جدی مواجه می شوند.

 این آژانس در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرده است: «رشد سریع اقتصاد جهان، افزایش نرخ واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت های کرونایی، تقاضای جهانی برای نفت را در ادامه سال جاری میلادی افزایش می‌دهد».

ائتلاف اوپک پلاس به خاطر درگیری بین عربستان و امارات بر سر سهمیه تولید به چالش افتاده است. این ائتلاف هفته گذشته در آستانه امضای قرارداد افزایش تولید بود ولی مخالفت امارات در لحظه آخر باعث به تعویق افتادن مذاکرات شد. به این ترتیب  در شرایطی که مصرف سوخت به سرعت به سطح قبل از بحران کرونا باز می‌گردد، سطح تولید نفت برای ماه آینده تغییری نخواهد داشت.

نفت برنت که دیروز رشد ۱.۸ درصدی را تجربه کرده بود، امروز با ۸ سنت  به ۷۶ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم پس از جهش ۱.۶ درصدی، با ۱۳ سنت  به ۷۵ دلار و ۱۲ سنت رسید

ایجاد روزنه های امید نسبت به افزایش تولید نفت

هرچند که  اوپک و متحدانش شکست مذاکرات درباره سطح تولید اوت را پذیرفته و پیشرفتی در مذاکرات عربستان و امارات حاصل نشده اما  برخی تحلیل گران امیدوارند به توافقی درباره سطح تولید سپتامبر و ماههای بعد از آن دست پیدا کنند. البته  کریستین مالک، تحلیلگر بانک جی پی مورگان گفت: ممکن است شش هفته زمان ببرد تا اوپک پلاس درباره گام بعدی خود تصمیم گیری کند. در نهایت انتظار داریم سعودی ها آنچه را که می خواهند به دست آورند.

نشست کمیته فنی اوپک پلاس قرار است ۲۷ ژوییه برگزار شود اما هنوز دیدار وزیران گروه برنامه ریزی نشده است. این کمیته مسئول بازبینی نرخ پایبندی اعضا به محدودیت عرضه و ارزیابی شرایط بازار است اما اجازه ندارد درباره سیاست تولید توصیه ای ارائه کند.

تقاضای بنزین در آمریکا به مقدار قبل از همه گیری کرونا بازگشته است. همچنین ذخایر نفتی  این کشور هم برای هشتمین هفته متوالی کاهشی بوده است. این دو عامل موجب نگرانی کاخ سفید نسبت به وضعیت قیمت ها شده است

افزایش تقاضا و کاهش ذخایر در آمریکا

گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته بیش از چهار میلیون بشکه کاهش داشته است که در صورت تایید شدن با آمار دولتی که روز چهارشنبه منتشر می شوند، هشتمین کاهش هفتگی متوالی و طولانی ترین روند کاهش از ژانویه سال ۲۰۱۸ به شمار می رود. از سوی دیگر   تقاضای نفت  آمریکا به شدت بالا رفته و مصرف بنزین و دیزل به سطح پیش از شیوع ویروس رسیده است. افزایش مصرف از یک سو و کاهش ذخایر نفتی آمریکا از سوی دیگر کاخ سفید را نسبت به رشد قیمت ها حساس کرده است.

ویل سانگ چیل یون، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت وی آی اینوستمنت کورپ در سئول گفت: نشانه های احیای اقتصاد آمریکا روشن بوده و عرضه جهانی نفت محدود شده است اما اوپک پلاس همچنان عامل تاثیرگذار نامعلومی مانده است. قیمتهای نفت احتمالا تا زمانی که این گروه به توافقی در زمینه عرضه نرسد، نوسانی خواهد ماند.

کاخ سفید حالا سعی دارد تا  برای حل اختلافات و اطمینان از تأمین مناسب بازار، این کارتل را تحت‌فشار قرار دهد. به گفته منابع آگاه، روسیه به دنبال راهی برای شروع مجدد مذاکرات است.

اما آن‌طور که به نظر می‌رسد سعودی‌ها و امارات روی مواضع خود پایبند هستند. همچنین هیچ نشانی از هرگونه فوریت برای فراخوانی جلسه دیده نمی‌شود. این وضعیت به این معنی است که هر زمان این گروه مذاکرات را از سر بگیرد، به حجم عرضه ماه سپتامبر منتقل خواهد شد.

این دو مخالف تاکنون اعلام کرده‌اند که ماه آینده بشکه‌های بیشتری را به بازار روانه نخواهند کرد. آرامکو، تولیدکننده دولتی عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی در حال حاضر عرضه ماه اوت خود را متعهد شده‌اند.

نگاهی به نوسانات طلای سیاه در ۲۰۲۱
طبق پیش‌بینی‌ ‌کوتاه‌مدت اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده  (EIA)  که در ۶ آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد، ‌پیش‌بینی‌ ‌می‌شود که قیمت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ‌۶۵ دلار و سپس در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ‌۶۱ دلار در هر بشکه باشد.

قیمت نفت خام برنت با میزان متوسط ‌ ۶۴ دلار در هر بشکه در ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز شد. اما این میزان در سه ماهه دوم سقوط کرد و در آوریل با کاهش ۹ دلار در هر بشکه بسته شد، ‌زمانی که قیمت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) در آمریکا به یک قیمت منفی بی‌سابقه - حدود ۳۷ دلار در هر بشکه- کاهش یافت.

قیمت ‌های ‌برنت تا ژوئن سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ‌بالای ۴۰ دلار در هر بشکه معامله شدند و در پایان سال ۲۰۲۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کردند. به دلیل افزایش تقاضای نفت، ‌با افزایش میزان واکسیناسیون کرونا و افزایش فعالیت اقتصادی، ‌قیمت‌ها در مارس ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار در هر بشکه رسید.

این افزایش قیمت همچنین منعکس‌کننده محدودیت‌های ‌عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای شریک اوپک بوده است. اوپک به دلیل کاهش تقاضا در طی همه‌گیری ویروس کرونا، تولید نفت را محدود کرده بود. در نشست مارس ۲۰۲۱ اوپک اعلام کرد که کاهش تولید حداقل تا آوریل ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۹۸٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha