۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
صولت همزمان گرما و کرونا؛ نخلستان کمر خم کرد| خرما روی درخت خشک شد
گزارش بازار از شرق کرمان؛

صولت همزمان گرما و کرونا؛ نخلستان کمر خم کرد| خرما روی درخت خشک شد

کرمان- افزایش دمای هوا تا مرز ۵۰ درصد موجب بروز پدیده خشکیدگی خوشه های خرما و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصول خرما در شرق استان کرمان شد.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت نخلستانهای کشور را به خود اختصاص داده است و دومین استان در زمینه میزان تولید خرما می باشد.

قبل از شیوع کرونا صادرات خرما یکی از عرصه های ارزآوری در استان کرمان محسوب می شود و سالانه چندین میلیون دلار عاید کشاورزان می کرد. بهترین و با کیفیت ترین خرمای کشور نیز با نام خرمای مضافتی در بم  شرق استان کرمان تولید می شود و حدود یک میلیون نفر در استان کرمان در زمینه تولید خرما فعالیت می کنند.

اما شیوع کرونا طی ماه های اخیر بحث تولید و صادرات خرما را با مشکل جدی مواجه کرده است، از سوی دیگر عدم وجود تشکل سازماندهی شده و قابل اتکا بر مشکلات افزوده است.

گرمازدگی و کرونا صنعت خرمای کرمان را زمین زد؛ خرما روی درخت خشک شد

نبود برند سازی و بسته بندی مناسب خرما همیشه از مشکلاتی بوده است که برای رفع آن فقط شعار داده شده است از سوی دیگر دلال بازی و واسطه گری و افت شدید قیمت خرما در سال گذشته چنان ضربه ای به کشاورزان زده که هنوز نتوانسته اند کمر صاف کنند.

جالب اینکه مسئولان هیچ کاری برای جلوگیری از افت قیمت و دلال بازی انجام ندادند و دلالان خرما را کیلویی ۸ هزار تومان در بم خریدند و در تهران کیلویی ۵۰ هزار تومان به مصرف کننده فروختند.

هم اکنون نخلستانهای استان کرمان زیر بار قرار دارند و خرما اواخر شهریور ماه برداشت می شود اما مشکلات کشاورزان پا برجاست، ماه رمضان به عنوان مهترین زمان فروش محصول به اتمام رسیده است، مرزها همچنان به روی صادرات بسته است و تحریمها نیز بر مشکلات افزوده است.

قوانین مربوط به ارز نیز هر روز سنگ بزرگتری در مقابل کشاورزان قرار می دهد، خرما داران از هم اکنون باید به فکر برداشت و انبار کردن خرما در سردخانه ها باشند اما دلالان در کرمان در حال پیش خرید کردن خرما با قیمتهای اندک هستند و کمبود نقدینگی در بین کشاورزان این مساله را پر رنگ تر کرده است.

دست رنج کشاورزان به باد می رود
اما این روزها کشاورزان شرق کرمان با وجود خشکسالی چالشهای دیگری از جمله گرمای بیش از حد را پیش رو دارند.

دمای هوا این روزها در بم، ریگان و فهرج به ۴۸ درجه می رسد و در شهداد دمای هوا ۵۰ درجه سانتیگراد را نیز پشت سرگذاشته است.

این مساله موجب تشدید پدیده خشکیدگی خوشه های خرما می شود و محصول چند روز قبل از برداشت بر روی درختان خشک می شود و یک شبه بر روی زمین می ریزد.

یک سال دسترنج کشاورزان اینگونه هدر می رود و متاسفانه جهاد کشاورزی استان کرمان هنوز نتوانسته راهکاری برای حل این مشکل تدبیر کند

یک سال دسترنج کشاورزان اینگونه هدر می رود و متاسفانه جهاد کشاورزی استان کرمان هنوز نتوانسته راهکاری برای حل این مشکل تدبیر کند.

کاهش شدید رطوبت، افزایش دمای هوا و تغییرات عمده اقلیمی طی سالهای اخیر خسارت های زیادی به کشاورزان استان کرمان وارد کرده است.

طی روز گذشته تنش شدید دمایی و وزش بادهای گرم و خشک موجب خسارت جدی به کشاورزان شده و بررسی خبرنگار بازار نشان می دهد که خسارت در نخلستانها قابل توجه است.

خرمای شرق کرمان بر زمین ریخت
هنوز مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص میزان خسارتها اظهار نظر نکرده اند اما طوفان شدید شن همچنان امروز هم در شرق کرمان ادامه دارد و خسارتها تشدید خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی ریگان در گفتگو با بازار در این خصوص گفت: متاسفانه خسارتها  در نخلستانهای ریگان قابل توجه است و کشاورزانی که یک سال برای تولید خرما زحمت کشیده بودند دسترنجشان یک روزه بر زمین ریخت.

حمید فرامرزی پدیده خشکیدگی خوشه های خرما در اکثر نخلستانها مشاهده می شود و در حال برآورد میزان خسارتها هستیم.

وی تصریح کرد: دمای هوا این روزها به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است و همین مساله موجب خشک شدن خرما بر روی نخلها می شود.

دمای هوا این روزها به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است و همین مساله موجب خشک شدن خرما بر روی نخلها می شود

فرامرزی بیان کرد: افزایش دمای هوا همچنان ادامه دارد و طوفان شن در روز جاری نیز برمشکلات افزوده است و خسارتها را تشدید می کند.

وی از فعالیت اکیپ های جهاد کشاورزی برای بررسی میزان خسارتها و مشاوره به کشاورزان برای کاهش میزان خسارت خبر داد و گفت: در سال جاری به نر می رسد با توجه به خشکسالی و کاهش رطوبت و افزایش دمای هوا خشکیدگی خرما در شرق کرمان تشدید خواهد شد.

وی بیشترین میزان خسارت را مربوط به چاه ملک و دهرضا و علی آباد پشت ریگ دانست و از کشاورزان خواست: نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

فرامزی بیان کرد: استفاده از کودهای ریز مغذی در دستور کار نخلداران قرار گیرد تا میزان خسارات کاهش یابد.

وی از تولید سالانه ۴۵هزار تُن خرما از نخلستان‌های ریگان خبر داد.

گرمازدگی و کرونا صنعت خرمای کرمان را زمین زد؛ خرما روی درخت خشک شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: خرما یکی از محصولات استراتژیک در استان کرمان محسوب می شود که تاثیر قابل توجهی در معیشت کشاورزان دارد.

ذبیح الله اعظمی حراست و صیانت از این پتانسیل اقتصادی در استان کرمان بسیار مهم است و سعی کرده ایم در جهات مختلف حمایت کنیم اما متاسفانه کرونا، تحریم ها و تغییرات اقلیمی خسارت های قابل توجهی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در کنار خشکیدگی خوشه خرما بحث بازار یابی و فروش محصول نیز مهم است زیرا نمی خواهیم مشکلات سال گذشته در بازار خرما ایجاد شود.

در کنار خشکیدگی خوشه خرما بحث بازار یابی و فروش محصول نیز مهم است زیرا نمی خواهیم مشکلات سال گذشته در بازار خرما ایجاد شود

اعظمی بیان کرد: کمیسیون کشاورزی در نامه ای به سه وزارتخانه مرتبط خواستار یافتن بازارهای جدید و آینده نگری برای فروش محصول تولیدی خرمای شد و امیدواریم از هم اکنون برای جلوگیری از دلال بازی چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد: معاونت اقتصادی و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و معاونت توسعه تجارت وزارت صمت با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  باید همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما هر سال در کشور تولید می شود که کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، یزد و خراسان جنوبی در این زمینه فعال هستند.

وی بیان کرد: امیدواریم با برپایی دوباره میز خرما شاهد افزایش قیمت خرما در فصل برداشت این محصول در کشور و خوشحالی نخل داران باشیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت تولید خرما در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: جنوب کرمان سالانه ۳۰۰ هزار تن خرما تولید می کند و متوسط تولید در هر هکتار باغ خرما در این منطقه از متوسط عملکرد کشوری بالاتر و حدود ۱.۵ برابر بیشتر است این در حالیست که میزان تولید خرما در شرق استان نیز قابل توجه است.

حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان در سال جاری برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده چه راهکاری دارند و در نهایت برای بهبود بازاریابی و جلوگیری از افت قیمت چه راهکاری دارند.

کد خبر: ۹۸٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha