۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
طرح اقدام ملی مسکن همدان در حد یک مُسکن هم نیست
یادداشت؛

طرح اقدام ملی مسکن همدان در حد یک مُسکن هم نیست

همدان- طرح اقدام ملی مسکن همدان همچنان در خوان اول قرار دارد و باز هم جوانان همدانی ماندند و طرحی که در حد یک مُسکن هم عمل نکرده است؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند است که در ادامه می خوانید.

شکیبا کولیوند*؛ بازارسال گذشته بود که در مشخص شدن بالاترین نرخ اجاره بها در تابستان نسبت به بهار ۹۹ استان همدان رکورددار شد به نوعی که طبق گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار بیشترین نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی  شهری در تابستان نسبت به فصل بهار امسال مربوط به استان همدان با ۱۶.۲ درصد، تهران ۱۵.۳ درصد، لرستان ۱۳.۶ درصد اعلام شد.

از سویی استان همدان موفق شد تا در زمینه بالاترین نرخ اجاره بها تابستان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ هم رکورد دیگری را به نام خود ثبت کند ضمن اینکه بررسی شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوار شهری در فصل تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نشان می‌دهد بیشترین نرخ اجاره بها مربوط به استان همدان با ۳۷ درصد، چهارمحال و بختیاری ۳۶.۸ درصد و تهران ۳۶.۷ درصد است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و برنامه ریزی هایی در این مسیر صورت نپذیرفت تا همدان را از این وضعیت به سمت و سوی دیگری که آغشته به آرزوی بسیاری از جوانان همدانی بود سوق دهد! و استان همدان در سال جاری نیز با همین وضعیت روبرو شد به نوعی که نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد مطرح شد که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند.

به راستی چه نسخه ای برای درمان یا حداقل مُسکنی برای این وضع مَسکن در همدان در پیش گرفته شده است؟

اما به راستی چه نسخه ای برای درمان یا حداقل مُسکنی برای این وضع مَسکن در همدان در پیش گرفته شده است؟ در این وضعیت که از یک سو با گرانی ها و افزایش قیمت ها روبرو شده ایم و از سویی دیگر، شیوع ویروس کرونا و زمین گیر شدن بسیاری از مشاغل را شاهد هستیم، مشکل تامین مسکن و یا حداقل تمدید خانه برای یکسال دیگر سنگ های بزرگی پیش روی خانواده های همدانی گذاشته است؛سنگ هایی که تنها با همت مسئولین و مسئولانه و دلسوزانه رفتار کردن آن ها در این استان به ویژه در شهر همدان امکان جا به جایی آن وجود دارد.

در این وضعیت شاهد بودیم که قریب به یک سال و نیم از پیشنهاد و ارائه طرح اقدام ملی مسکن در کشور می گذرد و ثبت نام ها و امیدوار کردن جوانان در تمام کشور همزمان با هم و در چند فاز در پیش گرفته شد کمااینکه استان همدان نیز از این موقعیت عقب نماند و روندهای اداری و باقی ماجرا پیش رفت.

سال گذشته بود که مرحله اول واریزی ها انجام و قریب به ۴۰ میلیون تومان از همین جوان های چشم انتظار و امیدوار به خانه دار شدن اخذ شد و حال در سال جاری، ۵۰ میلیون تومان دوم از سوی آن ها واریز شد.

اما به راستی پس از گذشت یک سال و قریب به ۹۰ میلیون تومان دریافتی از همین جوان ها و در کنار آن وام قریب به  ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن چراتاکنون نتوانسته یک کلنگ را برای این پروژه به زمین بزنند؟

سال گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد برای ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان، شهرک های شهیدبهشتی،  شهید مدنی و فرهنگیان همدان در نظر گرفته شده است.

در استان همدان نزدیک به ۱۸ هزار متقاضی در ۲ مرحله در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند

داریوش حسینی با اشاره به اینکه در استان همدان نزدیک به ۱۸ هزار متقاضی در ۲ مرحله در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند، عنوان کرد:  از این تعداد ۱۴ هزار نفر واجد شرایط بهره مندی از این طرح هستند و تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز تامین شده و عملیات کلنگ زنی و تجهیز کارگاه طرح ۶۰۹ واحدی حصار حاج شمسعلی واقع در شهرک شهید بهشتی و ۱۰۴ واحدی شهرک مدنی در زمینی به مساحت ۸۰ هزار مترمربع توسط جهاد نصر مرکزی که از پیمانکاران زیر پوشش قرارداد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به عنوان کارگزار تعیین و آغاز شده است.

یکی دیگر از زمین های مدنظر برای اجرای این طرح که این روزها در سایت نیز برای بسیاری از واجدین و چشم انتظاران همدانی دیده می شود، قرارگیری محل طرح در شهرک فرهنگیان است اما حال، گمانه زنی هایی بر سر زمین آن وجود دارد.

زمینی که پس از گذشت یک سال و واریزی ها و تمام این بیم و امیدها امروز نه تنها خبری از پیش روی پروژه ندارد بلکه در یک سکوت به سر می برد و تنها چیزی که عائد آن شده، حضور یک نگهبان در آن مکان است!

در اردیبهشت ماه سال جاری نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکن ملی آماده افتتاح و ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن نیز آبان سال ۹۹ افتتاح شده است. پس چرا در این وادی باز هم همدان عقب نشینی کرده و اقدام خاصی در این مسیر در پیش گرفته نشده است؟

این درحالی است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه سال جاری نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکن ملی آماده افتتاح بوده و ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن نیز آبان سال ۹۹ افتتاح شده است اما پس چرا در این وادی باز هم همدان عقب نشینی کرده و اقدام خاصی در این مسیر در پیش گرفته نشده است؟

در شهر همدان علی رغم رکوردهای اجاره بها و افزایش قیمت زمین و ملک و افزایش میزان حاشیه نشینی باز هم چنان اقدام ملی مسکن در خوان اول خود به سر می برد

از همه استان ها خبرهای خوبی می آید که نشان از پیش روی طرح اقدام ملی مسکن و افتتاح حداقل ۴۰ واحد این مسکن ها است اما حال در شهر همدان علی رغم رکوردهای اجاره بها و افزایش قیمت زمین و ملک و افزایش میزان حاشیه نشینی باز هم چنان اقدام ملی مسکن در خوان اول خود به سر می برد و باز هم جوانان همدانی هستند و نرخ های اجاره بها و املاک نجومی و طرحی که هم چنان در حد یک مُسکن هم عمل نکرده است.

* پژوهشگر و فعال رسانه ای

کد خبر: ۹۸٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha