۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کشورهای اوراسیا ظرفیت فراوانی برای توسعه همکاری های اقتصادی دارند
در دیدار رییس گروه دوستی بلاروس و ایران مطرح شد؛

کشورهای اوراسیا ظرفیت فراوانی برای توسعه همکاری های اقتصادی دارند

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری های اقتصادی دارند اما طرفهای تجاری، بصورت کامل با ظرفیت های این توافق آشنا نیستند.

به گزارش بازار، ابوالفضل عمویی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس که در راس هیاتی از اعضای این گروه به مینسک سفر کرده است با آندری ساوینیخ همتای بلاروسی خود دیدار و گفتگو کرد.

آندری ساوینیخ رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم به هیات ایرانی و ابراز خرسندی از ورود هیات پارلمانی کشورمان به مینسک گفت: روابط پارلمانی ایران و بلاروس طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است و مطمئن هستیم در دوره پیش رو نیز طرفین می توانند این روابط را در سطوح مختلف توسعه دهند.

وی در ادامه روابط سیاسی دو طرف را ممتاز ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه روابط سیاسی و دوستانه دو طرف در سطحی عالی پیش می رود انتظار داریم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز متناسب با ظرفیت های بالای اقتصادی ایران و بلاروس گسترش یابد.

وی در ادامه برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور، حمل و نقل و ترانزیت کالا، افزایش گفتگوهای تجار و همکاری های علمی و پژوهشی را از موضوعات مورد علاقه بلاروس برای تقویت همکاری ها با کشورمان ذکر کرد و بر گفتگوی مقامات مرتبط دو طرف در این زمینه ها تاکید نمود.

ابوالفضل عمویی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس هم در این دیدار بر اهمیت تقویت روابط دوستانه پارلمانی ایران و بلاروس تاکید کرد و گفت: گفتگوهای پارلمانی کمک شایانی به تسهیل و تسریع همکاری دولت ها خواهند کرد لذا گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس در مجلس شورای اسلامی تلاش خود را برای تحکیم مذاکرات و همکاریهای پارلمانی دو کشور به کار گرفته است.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، ضرورت تقویت گفتگوهای فیمابین در سطوح مختلف را یادآور شد و از آمادگی طرف ایرانی برای ارتقای سطح همکاری ها در زمینه های مورد علاقه طرفین خبر داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: کشورهای عضو این اتحادیه ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری های اقتصادی دارند اما طرفهای تجاری، بصورت کامل با ظرفیت های این توافق آشنا نیستند. این وظیفه مقامات دو کشور است که فضا و زمینه را برای گفتگو بخش های خصوصی و همکاری آنها در این چهارچوب فراهم نمایند.

شایان ذکر است که آقایان غلامحسین رضوانی، مهدی سعادتی بیشه سری، مصطفی طاهری و خانم شیوا قاسمی پور از  نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بلاروس که در این دیدار حضور داشتند که با همتایان خود در مجلس بلاروس در خصوص راه های تقویت روابط فیمابین گفتگو کردند.

کد خبر: ۹۸٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha