۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل را صادر می کنند| خرید مواد اولیه از بورس برای ما مشکل ساز بوده است
گفتگوی بازار با یک تولید کننده البرزی:

مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل را صادر می کنند| خرید مواد اولیه از بورس برای ما مشکل ساز بوده است

کرج- جعفر امامی تولید کننده و کارآفرین البرزی از صادرات مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل انتقاد کرده و می گوید: خرید مواد اولیه از بورس در کشور ما نه تنها مشکلی حل نمی‌کند بلکه مشکل هم می‌سازد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: جعفر امامی مدیرعامل و بنیانگذار شرکت دکاموند که تولید کننده ۵۰۰ نوع محصول است و توانایی اشتغالزایی برای ۲ میلیون نفر را دارد با گلایه از سوء مدیریت در کشور گفت: در ایران نمی خواهند تولید انجام شود و به صادرات بیشتر اهمیت می دهند.

این شرکت در زمینه «استخر آب، استخر پرورش ماهی، استخر ذخیره آب، پوشش سیلوهای ذرت و گندم، پوشش سالن ها، کیسه خواب، کیسه بوکس، تشک های ورزشی، چادرهای کوهنوردی و اورژانس، لباس های ورزشی» تولید و برای هزاران نفر اشتغالزایی داشته است.

مواد اولیه تولیدات ما در کشور هست اما به صادرات آن بیشتر اهمیت می دهند
امامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته، اظهار کرد: من یک تولیدکننده هستم که با وجود ساخت دستگاه های مختلف و بعد از ۳۲ سال سابقه فعالیت اکنون برای تامین مواد و فعالیت مشکل دارم.

امامی با اشاره به اینکه برای خرید مواد اولیه وارد بورس شده است، افزود: برای کسانی که بورس را تعریف می‌کنند متاسفم، چرا که بورس در کشور ما نه تنها مشکلی حل نمی‌کند بلکه مشکل هم می‌سازد.

وی عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز شرکت ما مثل «پی وی سی» در بازار ایران هست اما متاسفانه در کشور ما به صادرات این مواد بیشتر اهمیت می دهند تا اینکه نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین کنند و به همین دلیل گرفتار این مشکلات هستیم و نمی دانیم با این شرایط باید چه کنیم.

 امامی با بیان اینکه به دلیل مشکلات بورس دیگر مواد اولیه را از بازار آزاد خریداری می کند، افزود: من در خرید مواد از بازار آزاد راحت تر هستم تا اینکه بخواهم از بورس خریداری کنم. خرید مواد اولیه از بورس در کشور ما نه تنها مشکلی حل نمی‌کند بلکه مشکل هم می‌سازد.

وی در پاسخ به میزان تفاوت قیمت آزاد و بورس گفت: بسته به انصاف دلال هایی دارد که در بازار می‌فروشند.

مدیرعامل و بنیانگذار شرکت دکاموند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حمایت از تولیدات داخلی، گفت: به من نظر من اصلا از مسئولین کسی در این مسیر گامی برنمی دارد و دولت نمی خواهد از تولید حمایت کند، مردم ما هم به این وضعیت عادت کرده اند و روز به روز شرایط بدتر می‌شود.

 فقط در صنف سراج که در کار تولید کیف هستند روزانه ۱۲ هزار متر جنس تولید می کنیم و با ۱۲۰۰۰ متر ۳۶ هزار کیف تولید می شود که اگر هر کارگر ۱۰ عدد بدوزد برای ۳۶۰۰ کارگر اشتغالزایی می شود؛ این یک قلم از ۵۰۰ قلم کالایی است که تولید می کنیم

امامی با تاکید بر اینکه من قادرم برای دو میلیون نفر شغل ایجاد کنم، در توضیح چگونگی این امر گفت: فقط در صنف سراج که در کار تولید کیف هستند، روزانه ما ۱۲ هزار متر جنس تولید می کنیم. با ۱۲۰۰۰ متر ۳۶ هزار کیف تولید می شود که اگر هر کارگر ۱۰ عدد بدوزد می‌شود برای ۳۶۰۰ کارگر اشتغالزایی می شود. این یک قلم از ۵۰۰ قلم کالایی است که تولید می کنیم.

وی با اشاره به تولیدات دکاموند در حوزه تولید پوشش های ضد آب گفت: تاکنون هزاران استخر در ایران درست کردم. ما قادریم استخر هایی با عمق ۳۵ متری با هر طول و عرضی که بخواهند بسازیم.

متاسفانه مسئولان کشور ما ضد تولید عمل می کنند و نمی‌خواهند تولید انجام شود
امامی با اشاره به بحران و وضعیت کنونی آب و نقش استخرهای ذخیره آب برای شرب و بخش کشاورزی گفت: من با همه ارگان ها و مسئولین این موضوع را مطرح کرده ام حتی در دوره مسئولیت آقای اردکانی، به ایشان گفتم: چرا به کسی که ۳۲ سال است در حوزه آب فعالیت می‌کند و توان کمک به وضعیت را دارد، اجازه ورود نمی دهید و ایشان در پاسخ از من پرسیدند که برایشان نامه نوشتم یا نه. در حالی که اگر هم نامه بنویسم به دستشان نمی‌رسانند. در واقع مسئولان باید دنبال تولید کننده و تسهیل برای ظرفیت های تولید باشند.

مدیرعامل دکاموند با اشاره به بخش دیگر تولیدات خود در حوزه «کاپشن های پلیس راهور،پوتین های سربازی گفت: کفش های تولیدی ما دقیقا برابر نوع آمریکایی است. اما متاسفانه مسئولان کشور ما ضد تولید عمل می کنند و نمی‌خواهند تولید انجام شود در نتیجه نه تنها حمایت نمی کنند، بلکه مانع تراشی هم می کنند.

امامی در پاسخ به اینکه در رقابت مشابه این اجناس هم وجود دارد، تاکید کرد: تمام سراج ها از درِ واردات این کار را انجام می‌دهند یعنی می‌روند جنس چینی وارد می‌کنند و کسی هم نیست که بگوید این جنس بهتراست یا چینی، من در این ۳۲ سال کسی را پیدا نکردم که این موضوع را شفاف سازی کند.

تمام سراج ها از درِ واردات این کار را انجام می‌دهند یعنی می‌روند جنس چینی وارد می‌کنند و کسی هم نیست که بگوید این جنس بهتراست یا چینی، من در این ۳۲ سال کسی را پیدا نکردم که این موضوع را شفاف سازی کند

وی ادامه داد: از طرفی هم چون واردات سود بیشتری دارد بیشتر اهمیت داده می‌شود تا اینکه بخواهند به تولیدات داخل اهمیت بدهند. به نظر من هدف واردات و صادرات نیست، یک عده ایرانی در اصل «وطن فروش» برای منافع شخصی از خارج جنس چینی می‌آورند و برایشان مهم نیست چه اتفاقی برای تولید کننده و کشور می‌افتد و ما را به خاک سیاه می نشانند.

امامی در پاسخ به اینکه تا کنون برای رسیدگی به مشکلاتش به جایی مراجعه داشته یا نه، گفت: من به همه جا مراجعه کردم و با همه شبکه ها صحبت کردم ولی هیچکس نیست به حرف های ما گوش کند، یکی از متولیان ما وزارت صنایع است. بقیه نهادها هم دست به دست هم دادند و کشور را به جایی رسانده اند که ما امروز در این وضعیت قرارداریم. من نیاز به وام یا حمایت خاصی ندارم. همینکه کار من را و ارزش آن را متوجه شوند و موانع را رفع کنند، کافیست.

امامی در پاسخ به اینکه چشم انداز تولید و وضعیت کشو را چطور می بیند، بیان کرد: ضعف تولید ما آنقدر زیاد می‌شود که کاری نمی شود کرد، در چند سال گذشته سالانه مجبور به تعدیل ۱۰۰ نیروی مشغول به کار شدم. این اقدامات فقط از دشمن بر می آید که با مانع تراشی باعث بیکاری مردم می شوند. تبعات اجتماعی و اقتصادی این اقدامات کشور و مردم را به نابودی می کشاند.

ما در کشور مگر دولت و وزرای مختلف برای انجام وظیفه نداریم، من برای رهبرم ناراحتم که به دلیل اهمال و کم کاری مسئولان باید دغدغه تولید را داشته باشند و مستقیم وارد مسائل اینچنینی شوند

مدیرعامل دکاموند گفت: سالهاست رهبر معظم می‌فرمایند به داد تولید برسید، اما کسی نیست که رسیدگی کند و روز به روز وضعیت بدتر از دیروز می‌شود و کارگاه ها و واحدهای صنعتی نابود می شوند. ما در کشور مگر دولت و وزرای مختلف برای انجام وظیفه نداریم، من برای رهبرم ناراحتم که به دلیل اهمال و کم کاری مسئولان باید دغدغه تولید را داشته باشند و مستقیم وارد مسائل اینچنینی شوند.

امامی گفت: من فقط به عنوان یک کارآفرین ملی نیستم، نام من در سایت آمازون قرار دارد و آنجا اعتبار دارم ولی سوالم این است که چرا کشور من اینطور شده و کسی هم پاسخگوی این کارها و اتفاقات نیست. من توانایی انجام کار دارم ولی موانع اجازه نمی‌دهد.

این تولیدکننده و کارآفرین در آخر تاکید کرد: اگر امروز آقایان به داد صنعت نرسند، صنعت ما مُرده و مُرده تر خواهد شد.

کد خبر: ۹۸٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha