۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
خودروهای الکتریکی ایمن هستند؟ | ناتوانی خودروسازان در تامین امنیت کامل خودروهای برقی
«بازار» گزارش می‌دهد

خودروهای الکتریکی ایمن هستند؟ | ناتوانی خودروسازان در تامین امنیت کامل خودروهای برقی

تازه‌ترین گزارش‌های آتش سوزی‌های خودروهای الکتریکی به شورولت Bolt مدل ۲۰۱۹ و تسلا S Plaid در حومه فیلادلفیا تعلق دارد که خود به خود سوخته‌اند!

بازار؛ گروه خودرو: در شرایطی خودروسازان بزرگ و به نام دنیا در حال آماده سازی زیرساخت‌های افزایش تولید خودروهای الکتریکی و حرکت به سمت کاهش تولید پیشرانه‌های بنزین سوز هستند که این روزها بیش از هر چیزی مساله ایمنی چنین ماشین‌هایی با افزایش گزارش‌های آتش سوزی آن‌ها نگران کننده شده است. از همین رو همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروهای الکتریکی می‌توانند بخش عمده سبد محصولی خودروسازان را به خود اختصاص دهند و خودروسازان می‌توانند تضمین کننده ایمنی این محصولات باشند؟ در این باره بررسی‌های بروک کروتر، نویسنده مطالب حوزه فناوری و خودرو نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۲- ۲۰۲۰، به طور تقریبی به ازای هر ۲۰۵ میلیون مایل طی شده، یک مورد آتش سوزی وسایل نقلیه تسلا رخ داده است.

خودروهای الکتریکی ایمن هستند؟ | ناتوانی خودروسازان در تامین امنیت کامل خودروهای برقی

حذف غیرممکن خودروهای الکتریکی
به رغم اینکه هر چند روز یکبار خبری مبنی بر آتش سوزی یک دستگاه خودرو الکتریکی منتشر می‌شود اما جدیدترین آتش‌سوزی‌های برجسته به یک دستگاه خودرو شورولت مدل Bolt۲۰۱۹ در ورمونت آمریکا و یک دستگاه تسلا مدل S Plaid برمی‌گردد که هر دو این خودروها خود به خود آتش گرفته و سوخته‌اند.

در این رابطه آتش سوزی شورولت بولت بیشترین میزان از توجه شرکت خودروسازی جنرال موتورز را به خود جلب کرده است زیرا این شرکت به دلیل آتش سوزی های محصولات اش در سراسر دنیا ناچار به صدور فراخوان برای تمام خودروهای الکتریکی و هیبرید بولت شده است.

در این راستا تیموتی بریگلین، یکی از حامیان خودروهای برقی و رئیس کمیته انرژی و فناوری مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که شرکت جنرال موتورز و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) با تشکیل گروه‌های تحقیق و بررسی از هفته آینده کارشان را برای علت یابی آتش سوزی‌ها آغاز خواهند کرد.

بریگلین در این باره بیان کرد: بسیار نگران هستم که جنرال موتورز در مقابل این مسئله قرار بگیرد و ناچار شود مسائل ایمنی مربوط به این مدل‌های سه سال ۲۰۱۷-۲۰۱۹ را برطرف کند.

وی اضافه کرد: آتش سوزی‌های اخیر در شرایطی رخ داده که نرم افزار باتری‌های این خودروها به روزرسانی شده و قرار بود دیگر حوادثی از این دست تکرار نشود.

بریگلین به عنوان یکی از طرفداران توسعه خودروهای الکتریکی ادامه داد: فکر نمی کنم درباره این مساله که خودروهای الکتریکی، ماشین‌های آینده باشند سوالی وجود داشته باشد؛ چرا که با این خودروها رانندگی راحت تر، کم هزینه تر و همچنین آب و هوا نیز بهتر است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که خوشبختانه تاکنون این حوادث آتش سوزی خودروهای جنرال موتورز هیچ مصدومی نداشته‌اند.

خودروهای الکتریکی ایمن هستند؟ | ناتوانی خودروسازان در تامین امنیت کامل خودروهای برقی

نگرانی در مورد آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی باتری دو برابر است. چون هرچند وقت یکبار اتفاق میفتد و واکنش مخاطبان هم به این نوع از آتش سوزی‌ها بیشتر است

آتش‌سوزی مضاعف در خودروهای الکتریکی
این روزها آتش سوزی خودروهای الکتریکی توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب می کند؛ چرا که خودروهای الکتریکی هنوز از نظر مردم خودروهایی جدید معرفی می شوند و این احتمال می‌رود که در آینده سهم قابل توجهی از سبد محصولی خودروسازان را به خودشان اختصاص دهند.

همچنین شرکت خودروسازی تسلا، تولید کننده ماشین‌های الکتریکی با مدیریت ایلان ماسک همواره به عنوان یکی از مجموعه‌های فناوری شناخته می شود که اخبار آن در صدر  قرار دارد. علاوه بر این هنوز دلیل آتش سوزی‌های مکرر خودروهای الکتریکی برای مردم مجهول است و آن‌ها نمی‌دانند چنین خودروهایی که ایمنی را یدک می‌کشند آتش می‌گیرند.

تمام این موارد منجر به این می شود که آتش سوزی خودروهای الکتریکی تسلا، جنرال موتور و هیوندای بیش از حریق خودروهایی چون تویوتا کرولا مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین اکنون خبر هر حادثه ای که برای خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود بیش از خودروهای بنزینی و گازسوز توسط مردم شنیده خواهد شد.

به دنبال این ماجرا برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا میزان آتش سوزی‌ خودروهای الکتریکی نسبت به گازسوزها هم  بیشتر است؟ شرکت خودروسازی تسلا در این خصوص پاسخ داده که «از سال ۲۰۱۲-۲۰۲۰، به طور تقربی به ازای هر ۲۰۵ میلیون مایل طی شده، یک آتش سوزی در مورد خودروهای الکتریکی تسلا گزارش می شود. این درحالی است که داده های انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) و وزارت حمل و نقل ایالات متحده نشان می دهد که در ایالات متحده به ازای هر ۱۹ میلیون مایل پیموده شده، آتش سوزی ثبت شده است.»

البته هنوز اطلاعات انجمن ملی حفاظت از آتش‌سوزی خودروها چندان تکمیل نیست؛ این در حالی است که تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی رایج شده، اما هنوز سیستم های جمع آوری اطلاعات موجود به اندازه کافی نتوانسته‌اند در خصوص عیب‌یابی یا علت اصلی آتش سوزی‌های این گروه از خودروها اطلاعاتی به دست بیاورند.

در کنار این موضوع جیسون لوین، مدیر اجرایی مرکز ایمنی خودرو آمریکا هم اعلام کرد: «هیچ منبع جامعی هنوز میزان آتش سوزی خودروهای گازی و برقی را با یکدیگر مقایسه نکرده است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه آتش سوزی هایی که ناشی از تصادف نیست همیشه بدون توجه به نحوه کارکرد وسیله نقلیه قابل بررسی هستند، گفت: «نگرانی در مورد آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی باتری دو برابر است. چون هرچند وقت یکبار اتفاق میفتد و واکنش مخاطبان هم به این نوع از آتش سوزی‌ها بیشتر است.»

از طرفی در کنار این موضوع که هیچ اطلاعات قابل استنادی در خصوص میزان آتش سوزی خودروهای الکتریکی در دست نیست اما جدا از آماری که تسلا ارائه داده به نظر می رسد که خودروهای الکتریکی بیش از خودروهایی با پیشرانه احتراق داخلی دچار آتش سوزی می شوند.

خودروهای الکتریکی ایمن هستند؟ | ناتوانی خودروسازان در تامین امنیت کامل خودروهای برقی

دلیل زمان بر شدن اطفای حریق خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای بنزینی این است که مخزن وسیله نقلیه مجهز به سوخت فسیلی امکان تخلیه دارد اما در خصوص خودروهای الکتریکی هیچ روش مطمئنی برای از بین بردن انرژی باتری‌های لیتیوم یون خودروها وجود ندارد

مقدار آب و زمان برای خاموش کردن حریق‌ها
بر اساس گزارش‌های موجود میزان آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش سوزی خودروهای الکتریکی نیز کم نیست، برای نمونه برای خاموش کردن تسلا مدل S که گزارشی از آتش سوزی آن در ماه آوریل ارائه شد به طور تقریبی ۳۰ هزار گالن آب مصرف شد تا آتشی که بعد از هربار خاموش شدن دوباره زبانه می‌کشید را بعد از چهارساعت تلاش بی‌وقفه آتش نشانان خاموش کنند.

البته شاید جالب باشد که برای خاموش کردن آتش یک خودرو مجهز به پیشرانه بنزینی فقط ۳۰۰ گالن آب نیاز است. همچنین اطفای حریق خودروهای گازسوز و ینزینی هر دو در عرض چند دقیقه انجام می شود اما خاموش کردن خودروهای الکتریکی اغلب بیش از ۳ ساعت زمان می برد.

بر اساس مطالعاتی که در مجله ملی جلوگیری از حریق در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ منتشر شده دلیل زمان بر شدن اطفای حریق خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای بنزینی این است که مخزن وسیله نقلیه مجهز به سوخت فسیلی امکان تخلیه دارد اما در خصوص خودروهای الکتریکی هیچ روش مطمئنی برای از بین بردن انرژی باتری‌های لیتیوم یون خودروها وجود ندارد. بنابراین به محض اینکه باتری خراب می شود چنین حادثه‌ای نیز رخ می‌دهد.

دلیل عدم امکان تخلیه انرژی باتری‌های لیتیوم یونی هم این است که  انرژی در داخل باتری به دام افتاده و در زمانی که باتری به طور مداوم و بیش از حد گرم می شود بیش از حد تحت فشار قرار گرفته و مستعد آتش سوزی، جرقه زدن و حتی انفجار می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha