۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
 صنایع کوچک ۶۰ درصد اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند
رئیس سابق توسعه شهرک‌های صنعتی کشور:

صنایع کوچک ۶۰ درصد اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند

صفاری، رئیس سابق توسعه شهرک‌های صنعتی کشور وجود متولی تخصصی برای صنایع کوچک را لازم دانست و گفت: بر اساس این تقسیم بندی، صنایع کوچک حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بنگاه های کشور را تشکیل می دهند.

به گزارش بازار، رضا صفاری از نقش صنایع کوچک در تولید و اشتغال در ایران و تمام کشورهای توسعه یافته گفت و بیان کرد: مسئله راهبرد توسعه صنعتی که در ایران ایجاد شد، قبل از انقلاب و در نخستین برنامه هفت ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود که البته در آن دوره راهبرد صنعت دیده نشد.

وی افزود: ۲۱ مرداد سال ۱۳۴۳ سازمان نواحی صنعتی در ایران تصویب شد که به عنوان روز صنایع کوچک در تقویم وجود دارد. در برنامه چهارم توسعه صنعتی، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران تشکیل شد که راهبرد ایجاد شهرک های صنعتی در آن برنامه در دستور کار قرار داده شد. هدف اصلی این راهبرد، ایجاد و توسعه صنایع بزرگ بود که آوردن ماشین آلات از خارج از کشور در این راستا ایجاد شد.

رئیس سابق توسعه شهرک های صنعتی کشور با بیان اینکه از سال ۱۳۶۲ شرکت شهرک های صنعتی ایران تأسیس شد، عنوان کرد: در پی این اتفاق، موضوع ایجاد زیرساخت و تمرکز صنایع، کم کردن هزینه های ایجاد زیرساخت ها با هم افزایی در دستور کار قرار گرفت و شهرک سازی در نواحی صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی از تعاریف متفاوت صنایع کوچک در کشورهای مختلف گفت و بیان کرد: بعضی از کشورها، صنایع کوچک را در ارتباط مستقیم با اندازه آن واحد تولیدی می دانند.
همچنین برخی دیگر به اندازه حجم مالی آن توجه می کنند یا در بعضی دیگر از کشورها، تعداد اشتغالی که در یک واحد وجود دارد و یا ترکیبی از این موارد را دارند، به عنوان صنایع کوچک بر می شمرند.

صفاری درباره تعریف صنایع کوچک در ایران گفت: بنگاه های تولیدی که زیر ۱۰ نفر در آن اشتغال دارند را صنایع خرد می نامند. بنگاه هایی که بین ۱۰ تا ۴۹ نفر را صنایع کوچک نامگذاری می کنند. همچنین بنگاه هایی شامل ۴۹ تا ۱۵۰ نفر را صنایع متوسط و ۱۵۰ نفر به بالا را صنایع بزرگ می نامند.

رئیس سابق توسعه شهرک های صنعتی کشور وجود متولی تخصصی برای صنایع کوچک را لازم دانست و گفت: بر اساس این تقسیم بندی، صنایع کوچک حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بنگاه های کشور را تشکیل می دهند و حدود ۶۰ درصد اشتغال صنعتی را این صنایع تشکیل داده ‌اند.

کد خبر: ۹۸٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha