۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
دنیا برای کاهش انتشار کربن از صنعت فولاد متحد می شود
تلاش صنعت فولاد برای کاهش انتشار کربن؛

دنیا برای کاهش انتشار کربن از صنعت فولاد متحد می شود

صنعت فولادسازی یکی از صنایع الاینده است که کاهش انتشار کربن از این صنعت می تواند تاثیر زیادی در کاهش مشکلات زیست محیطی داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولاد یکی از صنایع الاینده است که هم از نظر حجم بالای انتشار کربن و هم از نظر میزان بالای استفاده از اب مورد انتقاد است. بسیاری از شرکتهای فولادسازی در دنیا برای کاهش میزان مصرف آب اقدام به استفاده مجدد از ابهای استفاده شده در مراحل مختلف تولید کرده اند.

از طرف دیگر سرمایه گذاری برای تولید منابع انرژی پاک و استفاده از ان برای تامین انرژی مورد نیاز این صنعت هم در دستور کار شرکتهای فولادسازی قرار دارد.

وی سایت استیل نیوز در گزارش خود نوشت: «در این روزها صنعت فولادسازی دنیا با تحولات زیادی روبرو است. تحولاتی که به دلیل تلاش دنیا برای مقابله با انتشار کربن و کاهش مشکلات ناشی از گرمایش زمین ایجاد شده است. در گزارشهای اولیه اعلام شده بود صنعت فولاد باید تا سال ۲۰۵۰ به یک صنعت غیر آلاینده تبدیل شود و تمامی انرژی مورد نیاز این صنعت از منابع احیا شدنی تامین شود ولی اخیرا در مورد ضرورت تسریع روند حرکت در این مسیر صحبت می شود زیرا دنیا با چالشهای زیادی  روبرو است که ریشه در مشکلات ناشی از تغییرات جوی دارد.»

کانادا سرمایه گذاری در این زمینه را شروع کرد
یکی از کشورهایی که در جهت کاهش مصرف انرژی فسیلی در صنعت فولادسازی سرمایه گذاری زیادی کرده است، کشور کانادا است. هفته گذشته نخست وزیر این کشور در مورد این مساله مهم صحبت کرد و تاکید کرد تا سال ۲۰۳۵  انتشار کربن از صنعت فولادسازی کانادا ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند.

طبق گزارش ارایه شده توسط مرکز رصد انرژی جهان، ۱۱ درصد از دی اکسید کربن منتشر شده در دنیا در هر سال توسط صنعت اهن و فولاد تولید می شود و این فرایند باید به سرعت تغییر کند. این گزارش از این جهت اهمیت دارد که در سال ۲۰۱۰ سهم صنعت در تولید کربن دنیا برابر با ۹ درصد بود و در سال ۲۰۰۰ سهم صنعت اهن و فولاد در تولید دی اکسید کربن در دنیا به ۷ درصد رسیده بود. 

این مرکز مطالعاتی با اشاره به این گزارش و رشد سهم صنعت آهن و فولاد در تولید کربن نوشت: «چالش ناشی از تغییرات جوی چالشی بسیار بزرگ و جدی است و دنیا باید به سرعت با این بحران مقابله کند. نمی توان به افزایش سهم صنعت اهن و فولاد در انتشار کربن دنیا بی تفاوت بود.»

چین یکی از کشورهای مالک صنعت فولادسازی آلاینده است
وب سایت «تریهاگر» نوشت: «۶۰ درصد از ظرفیت فولادسازی دنیا از منابع انرژی فسیلی با سطح الایندگی بسیار بالا کار می کنند و بخش زیادی از این واحدهای فولادسازی از زغال سنگ به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می کنند. بیشترین سهم از واحدهای فولادسازی فعال با زغال سنگ در دنیا در کشور چین واقع شده اند و این واحدهای فولادسازی ۶۲ درصد از گاز دی اکسید کربن دنیا را تولید می کنند.»

این وب سایت با اشاره به  اینکه باید به سرعت برای مقابله با بحران تغییرات جوی  وارد عمل شد نوشت: «تغییر سوخت مورد استفاده از واحدهای فولادسازی یک بخش از کار است. مساله مهم دیگر افزایش کارایی  محصولات صنعت است که باعث می شود تا انتشار کربن از این صنعت ۲۰ درصد کاهش یابد. افزایش طول عمر محصولات فولادی و بستر سازی برای استفاده مجدد از انها به جای بازیافت یک مساله با اهمیت است. از طرف دیگر ارتقای سطح طراحی های ساختمانی و زمینه سازی برای کاهش مصرف فولاد در صنعت ساختمان سیاست دیگری است که می تواند در این دوره اهمیت داشته باشد. از طرف دیگر باید زمینه برای بازیافت محصولات فولادی نیز فراهم شود زیرا انتشار کربن در فرایند بازیافت و تولید محصولات فولادی جدید کمتر از تولید فولاد با استفاده از سنگ اهن است.»

هم صنعت فولادسازی و هم صنایع پایین دستی باید تغییر کنند
تاکید در مورد افزایش کارایی مصرف انرژی در صنعت فولاد یک جنبه از تغییراتی است که باید در صنعت فولادسازی ایجاد شود. در بخش دیگر این تغییرات، باید نحوه استفاده از فولاد در صنایع پایین دستی این صنعت هم تغییر کند.

از آنجا که صنعت خودروسازی هم یکی از صنایع بسیار بزرگ مصرف کننده فولاد است، به عنوان مثال تولید خودروهای سبک تر که تقاضای فولاد دنیا را ۷۵ درصد کاهش می دهد یکی از سیاستهای بسیار مهم و اثر گذار در محیط زیست است.

از طرف دیگر تولید خودروهای سبک تر باعث می شود تا کارایی مصرف سوخت هم افزایش یابد و در نهایت  انتشار کربن از محل استفاده از انرژی در فرایند حرکت خودروها کاهش پیدا می کند که مزیتی دو جانبه برای محیط زیست دارد.

صنعت فولادسازی یکی از صنایع کلیدی در اقتصاد دنیا است و نمی توان این صنعت را نادیده گرفت ولی با اصلاح  ساختار این صنعت می توان ضمن برخورداری از منافع این صنعت، بستر را برای کاهش انتشار کربن هم فراهم کرد.

کد خبر: ۹۸٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha