ظرفیت‌های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد
دیدار رئیس اتاق اراک با سفیر جمهوری ارمنستان مطرح شد؛

ظرفیت‌های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد

رئیس اتاق اراک با اشاره به صادرات پنج میلیون دلاری استان مرکزی در بهار امسال به جمهوری ارمنستان، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه تجارت دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، استان مرکزی را قلب صنعت ایران دانست و گفت: در طول فعالیت در سفارت ارمنستان به استان‌های بسیاری از کشور ایران سفر داشته‌ام اما ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی در تمام کشور ایران بی‌نظیر است.

آرتاشس تومانیان در دیار با استاندار مرکزی و رئیس اتاق اراک، ادامه داد: کشور ارمنستان و استان مرکزی ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دوجانبه دارند که باید نسبت به معرفی این ظرفیت‌ها برای فعالان اقتصادی دو کشور برای تقویت مناسبات اقتصادی اقدام کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم برای اعزام یک تیم اقتصادی به همراه استاندار مرکزی برای بازدید از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی ارمنستان و نشست به فعالان اقتصادی این کشور انجام شده و در اسرع وقت این امکان وجود دارد.

تومانیان اظهار کرد: هدف از سفر به استان مرکزی زمینه‌سازی برای تقویت مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات مشترک است و در بازدیدی که از برخی صنایع انجام شد این مهم به‌زودی محقق می‌شود.

او افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ارمنستان، با همکاری دوجانبه استان مرکزی با کشور ما، می‌توانیم وارد بازار ثالث شویم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این دیدار گفت: بیش از پنج میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی در بهار امسال از این استان به کشور ارمنستان صادر شد که افزایش این مهم در دستور کار قرار دارد.

ناصر بیکی افزود: سال گذشته نیز ۱۲ میلیون دلار انواع کالا از استان مرکزی به ارمنستان صادر شد و شمار شرکت‌های صادرکننده استان به ارمنستان حدود ۶۰ کشور هستند.

او ادامه داد: کشور ارمنستان هم به لحاظ کشاورزی و هم به لحاظ نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت‌های همکاری ارزشمندی با استان مرکزی دارد که باید از این ظرفیت در جهت توسعه دو طرف استفاده شود.

در بخشی از این نشست، استاندار مرکزی نیز گفت: فعالان اقتصادی این استان هم در بخش صنعتی و هم در بخش کشاورزی در رده‌های بالای کشور ایران هستند و همه امکانات لازم برای تأمین بازار ارمنستان در این استان وجود دارد.

سیدعلی آقازاده افزود: استان مرکزی مجموعه‌ای از نیازهای ارمنستان را یکجا در خود دارد و از طرفی بازار ایران و استان مرکزی نیز به برخی تولیدات این کشور نیاز دارد که می‌توان با تقویت ارتباط اقتصادی بین دو کشور زمینه توسعه هر چه بیشتر دو طرف فراهم کرد.

او اظهار کرد: استان مرکزی در سال‌های گذشته هرساله بیش از یک میلیارد دلار با تنوع بسیار زیاد صادرات داشته اما مراودات تجاری با ارمنستان باید بیش از گذشته باشد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: کشور ایران از نگاه مردم ایران بسیار مثبت است و سال‌ها با هموندان ارامنه همزیستی داشته‌اند بنابراین زمینه توسعه مراودات دو کشور به‌نوعی فراهم است و تنها باید در برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌ها دقت بیشتر شود.

آقازاده ادامه داد: بیش از سه هزار واحد صنعتی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که بخشی از آنها سازنده مجتمع‌های پتروشیمی و نیروگاهی هستند و در کنار این‌ها ظرفیت‌های عظیمی نیز در حوزه کشاورزی استان وجود دارد و در تولید گوشت مرغ، قرمز و تخم‌مرغ در زمره هفت استان برتر ایران است.

او تصریح کرد: اتاق اراک در زمینه ایجاد و تقویت ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه بسیار موفق عمل کرده که جای تقدیر دارد.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: کشور ارمنستان هم ازاین‌جهت که همسایه ایران و از جهتی عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است می‌تواند بازار مناسبی برای کالاهای استان مرکزی و هم رابط بازار ثالث باشد.

علی جودکی افزود: اعزام یک هیات بلندپایه اقتصادی از استان مرکزی با هدف ارزیابی نهایی زمینه‌های همکاری دوجانبه به ارمنستان برنامه‌ریزی شده که در اسرع وقت انجام می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha