۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کوتاهی دست دولت از صنعت خودرو بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند
رئیس اسبق مرکز مطالعات استراتژیک سایپا:

کوتاهی دست دولت از صنعت خودرو بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند

دولت اگر چه سهم خود را در صنعت خودروسازی در دو تولید کننده کشور در یکی به سه درصد و در دیگری به شش درصد کاهش داده ولی به شدت در مدیریت صنعت خودروسازی دخالت می کند.

به گزارش بازار، حسن قره ئی، رئیس اسبق مرکز مطالعات استراتژیک سایپا در مورد قطعات یدکی تقلبی در بازار گفت: دولت به دلیل اینکه مشکلات دیگر در زمینه اجتماعی مانند ارز را نتوانسته مدیریت کند و متاسفانه نتوانسته کشور را به خوبی راهبری کند با فشار بر تولید کننده می خواهد کم کاری خود در کنترل ارز را جبران و کشور را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو پیچیده‌ترین صنعت دنیا از نظر تامین و مدیریتی است افزود: خوشبختانه صنعت خودرو از لحاظ ساختاری جای بهبود زیادی دارد و با پایین آوردن قاچاق قطعات و لوازم یدکی این مهم امکان پذیر است.

قره ئی افزود: هم اکنون حداقل ۷۵درصد حجم بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو در اختیار کالاهای قاچاق وارداتی یا محصولات تقلبی تولید داخل است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مجموع ارزش بازار قطعات و لوازم یدکی بالغ بر ۱۲۰هزار میلیارد تومان است و حاشیه سود این بازار برای وارکننده ها و تولید کنندگان قطعات تقلبی بسیار بالاست.

وی ادامه داد: اگر نیمی از ارزش بازار کالاهای وارداتی باشد چیزی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می شود که با احتساب ۲۵ درصد سود یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان از این بازار سود حرام، سود غیر شرعی و سود نامردی است.

قره ئی با تاکید براینکه‌ اگر این میزان کالا در کشور تولید شود اشتغال رونق می یابد افزود: واردات لوازم یدکی و قطعات و تولید تقلبی آنها یک تجارت وحشتناک و مخرب است که مسئولین اگر جلوی این تجارت را بگیرند علیرغم ایجاد اشتغال، از ظرفیت قطعه سازان داخلی استفاده بهینه می شود و از بروز تصادفات ناشی از استفاده از قطعات تقلبی و از دست رفتن جان هموطنان جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: موضوع قاچاق قطعه یک موضوع جهانی است و در دنیا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون خودرو در حال تردد است که به طور متوسط ۲۵۰ هزار دلار قطعه مصرف می کنند و این بیانگر این است که در دنیا ماهیت این بیزینس قاچاق زا است.

کد خبر: ۹۸٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha