۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
«نئوبانک‌ها» جایگزین خدمات بانکداری خُرد می شوند| دریافت وام  ۱۰ میلیونی فقط در ۷ دقیقه
«بازار» گزارش می دهد

«نئوبانک‌ها» جایگزین خدمات بانکداری خُرد می شوند| دریافت وام ۱۰ میلیونی فقط در ۷ دقیقه

با وجودی که مشتریان خدمات لازم را از سیستم بانکی دریافت می کنند اما بانک مرکزی درصدد است تا با توسعه «نئوبانک ها» سرویس دهی ها را متنوع و خدمات رسانی های بهتری را در بستر الکترونیک به مردم ارایه کند.

اسدالله خسروی، بازار: هرچند بانکداری الکترونیکی به عنوان پدیده ای نوظهور خدمات رسانی بانکی را در مسیر پیشرفت تسهیل و متنوع کرده است اما ورود «نئوبانکها» به عرصه فعالیت با خدمات آنی در بستر دیجیتال توانسته است قدمی جلوتر از بانکداری خرد بردارد طوری که هم اکنون همه خدمات بانکی بدون حضور فیزیکی در شعب بانک و از طریق موبایل و با استفاده از ابزار های نوین انجام شود.

ظهور نئوبانک ها که این روزها سرویس رسانی بانکی را ساده سازی کرده اند به گونه ای است که هر فردی می تواند بانک را به قالب گوشی تلفن خود بیاورد و از تمام خدمات آن با خیالی آسوده و بدون اتلاف وقت و در هر نقطه ای ظرف چند دقیقه برخوردار شود.

هر چند با دیجیتال شدن خدمات بانکی انجام امور در این بخش برای مشتریان میسر شده است اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، درعرصه آی تی  بانک مرکزی نیز در این راه گام  برداشته و درصدد است تا بانکداری تمام دیجیتال با پیشرفت های روز دنیا را جایگزین بانکداری سنتی کند

نئوبانکها جایگزینی برای بانکداری خرد
بانکداری مدرن و نوینی که بتدریج در حال جایگزینی بانکداری سنتی است و خدمات دهی بی زحمت و آنی آن رضایت مردم را در این عرصه به خوبی جلب کرده است.  هر چند بیش از یک دهه است بانکداری الکترونیکی و بدنبال آن دیجیتالی شدن خدمات بانکی انجام امور در این بخش را برای مشتریان میسر کرده است اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بخصوص در عرصه آی تی بانک مرکزی نیز در این راه گام  برداشته  و درصدد است تا بانکداری تمام دیجیتال با پیشرفت های روز دنیا را جایگزین بانکداری سنتی کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که شیوع بیماری کووید ۱۹ دردنیا فعالیت بانکها در مسیر دیجیتال را طی این مدت افزایش داد و مردم در سراسر دنیا نیز از بیم ابتلای به این بیماری مرگبار بیش از پیش از خدمات بانکداری نوین الکترونیکی بصورت غیر حضوری استفاده کردند.

اما بانک مرکزی با برنامه ریزی و نقشه راهی که دارد درصدد است تا سیستم بانکی را در مسیر درست  متحول کند، طوری که مشتریان بانکی با توسعه بانکداری نوین دیگر برای انجام امور بانکی به شعب بانکها رجوع نکنند و خدمات بانکی را بصورت آنلاین دریافت نمایند.

این روزها بهره گیری از فن آوری روز دنیا با استفاده از ابزار هایی نظیر فین تک ها و نظام های پرداخت الکترونیکی فقط در بخش خدمات بانکی مختصر نشده است، بلکه با توسعه خدمات آنلاین در عصر دیجیتال علاوه بر دریافت خدمات بانکی مدرن و آنی، خرید از فروشگاهها، پرداخت کرایه تاکسی و حمل نقل عمومی، نوبت گیری معاینه پزشکی، رزرو هتل و دهها خدمات دیگر نیز از طریق اپلیکشن های پرداخت و...انجام می گیرد.

با توسعه نئوبانک ها در کشور خدمات دهی بانکها به صورت غیر حضوری افزایش یافته تا جایی که  بانک مرکزی در حال نهایی کردن قواعد و مقررات این نوع خدمات رسانی است

دریافت خدمات آنی به صورت غیر حضوری توسط نئوبانک ها
مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره توسعه بانکداری کشور در مسیر نوین گفت: ایران در بخش بانکداری الکترونیکی و دیجیتال پیشرو بوده و همتراز با پیشرفت های دنیا در عرصه بانکداری حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بانکداری مدرن همیشه جای پیشرفت وجود دارد و در حرکت در این مسیر نباید لحظه ای درنگ شود اظهارداشت: اگر چه هنوز با بانکداری مدرن دنیا فاصله وجود دارد اما در شرایط تحریم کشور، ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا از بانکداری دیجیتال عقب نمانده است طوری که اکنون با توسعه بانکداری خُرد و ایجاد فعالیت نئوبانک ها خدمات بانکداری به صورت غیر حضوری انجام می شود.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: با توسعه نئوبانک ها در کشور خدمات دهی بانکداری خرد به صورت غیر حضوری افزایش یافته است  از طرفی نیز بانک مرکزی در حال نهایی کردن قواعد و مقررات این نوع خدمات دهی به شکلی منسجم است.

برای اخذ وام، به صورت غیر حضوری از طریق سیستم آنلاین خدمات بانکی می توان کمتر از ۱۰ دقیقه وام خرد ۱۰ میلیون تومانی را از بانک مورد نظر دریافت کرد

دریافت وام به صورت غیر حضوری درکمتر از ۱۰ دقیقه
محرمیان به خدمات رسانی مطلوب بانکداری خرد در کشور که در قالب سرویس رسانی آنلاین مشتریان را در انجام امور بانکی به راحتی همراهی می کند اشاره کرد و افزود: بنده خودم به صورت آزمایشی برای دریافت وام، غیر حضوری از سیستم آنلاین خدمات بانکی استفاده کردم و توانستم ظرف ۷ دقیقه وام خرد ۱۰ میلیون تومانی را از بانک مورد نظر دریافت کنم. در این فرایند همه قواعد و مشخصات پرداخت وام چون واریز پول به حساب، شناسایی وام گیرنده و ... به خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام شد.

وی با ببان اینکه در بخش بانکداری خرد کشور درحال ورود به فعالیت نئوبانکها است، افزود: فعالیتهای قابل توجه ای توسط فین تک ها و سند باکس ها در امور بانکی و خدمات رسانی در این بخش انجام می شود با این وجود بانک مرکزی نیز با حمایت از خدمات رسانی فین تک ها درصدد پیشرفت بانکداری خرد در قالب توسعه هر چه بیشتر خدمات رسانی نئوبانک هاست.

پرداخت همه وام ها و تسهیلات  در  بانکداری کلان ثبت و هر وامی که پرداخت می شود حتما با کد رهگیری انجام می شود، محاسن چنین رویکردی ممانعت از پرداخت چند نوع وام و یا چند نوبت به یک فرد است

بانکداری کلان تخصصی است
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در ادامه بر ضرورت تحول خدمات دهی بانکداری کلان در کشور اشاره کرد و افزود: فعالیت ها در بانکداری کلان تخصصی است در این نوع بانکداری هرگونه وام خرد و کلانی که ارایه می شود در سیستم  ثبت خواهد شد، بنابراین راه تخلف و سوءاستفاده وجود ندارد، چرا که همه وام ها و تسهیلات پرداختی در این نوع بانکداری ثبت و هر وامی که پرداخت می شود حتما با کد رهگیری انجام خواهد شد، محاسن چنین رویکردی ممانعت از پرداخت چند نوع وام و یا چند نوبت به یک فرد است.

علی حیدری، کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره توسعه بانکداری مدرن در کشور گفت: در بانکداری نوین چنانچه بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار بوده و تابع دستورات مافوق نباشد موفقیت هایی بیشتری در این زمینه حاصل می شود.

با وجود اقتصاد کلان شفاف، گردش پولی و مسیر آن را به وضوح بیان می کند از این رو بانک ها ی سایر کشورها مایل به همکاری با ما خواهند شد

ضرورت استقلال بانک مرکزی
وی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی به معنای ورود تکنولوژی و کارشناسان خبره در ساختار بانکداری است تصریح کرد: از این جا به بعد است که می توان امیدوار بود اولین قدم برای بانکداری نوین برداشته شده است. مرحله بعد حضور حاکمیت و تعریف اقتصاد کلان است چرا که اقتصاد کلان شفاف گردش پولی و مسیر آن را به وضوح بیان می کند از این رو بانک ها ی سایر کشورها مایل به همکاری با کشور ما می شوند  در این پروسه با فرض ۲ سناریو فوق می توان امیدوار بود که بانکداری تمام دیجیتال در کشور ایجاد شود.

بنا به این گزارش،  بانک مرکزی در حالی بر خدمات رسانی بانکی در بستر الکترونیک آن هم با پیشرفت هایی بانکداری نوین تاکید دارد که در این بخش اقدامات خاصی انجام شده است، طوری که استارت آپ ها فعال در حوزه تکنولوژی مالی راه اندازی شده است تا در این بخش سیستم بانکداری به سمت خدمات رسانی بدون حضور فیزیکی مشتریان بانکی انجام گیرد.

کد خبر: ۹۸٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha