۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
آثار خاموشی‌ها روی صنایع بورسی چیست؟| وضعیت متعادل بازار ادامه دارد
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

آثار خاموشی‌ها روی صنایع بورسی چیست؟| وضعیت متعادل بازار ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه با تشریح وضعیت کنونی بازار درباره آثار خاموشی روی صنایع بورسی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ شاخص کل در بازار بورس دیروز ۱۹ هزار و ۷۵ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. شاخص بورس در ۱۰ فروردین امسال به علت فشار فروش از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خارج شده بود.

دیروز که استقبال از سهم‌های شاخص‌ساز افزایش یافته بود، سهم‌های کوچک هم در صف خرید قرار گرفته بودند و بسیاری از فعالان بازار به این امیدوار شدند که وضعیت بازار تغییری داشته باشد، اما این مسئله بیشتر بستگی به دیگر فاکتورهای بازار یعنی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور دارد. فلزات اساسی هم در معاملات امروز برتری خود را حفظ کردند و با رشد چشمگیر خود مرز یک میلیون واحد را در نوردیدند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات دیروز بورس اظهار کرد: بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس به صورت خرد معامله شد و خالص ورود پول حقیقی هم مثبت بود و ۲۵ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد و نهایتا با رشد ۱.۵ درصدی شاخص کل بازار خوبی را شاهد بودیم؛ البته، رشد بازار متکی به سهام بزرگ شاخص ساز بود و سهام کوچک‌ عمدتا متعادل بودند. با بازگشایی بازار غیررسمی ارز و افت محدود دلار، رشد شاخص‌ها متوقف شد، اما نرخ‌ها همچنان خوب هستند.

وی با اشاره به اینکه از نظر تکنیکال امکان اصلاح وجود دارد، تصریح کرد: با این حال متغیرهای اساسی اثرگذار بر روند بازار مثل موضوع برجام و بازار ارز همچنان مبهم هستند. امکان افت در قیمت‌های جهانی هم وجود دارد و باید صبر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گزارشات شرکت‌ها عموما خوب هستند و با فرض تثبیت سایر شرایط، امکان ثبات و تعادل در بازار بیشتر است، ولی اگر تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود با لحاظ امکان افت قیمت‌های جهانی، امکان منفی شدن بازار وجود دارد.

قلی‌پور گفت: پیش‌بینی شخصی من حفظ دلار در کانال بالای ۲۵ هزار تومان و افت ۱۰ درصدی قیمت‌های جهانی است که سطح شاخص‌های بورس را در وضعیت فعلی نگه خواهد داشت، یعنی امکان ریزش شدید کم است، ولی انتظار رشدی بواسطه تضعیف مجدد ریال  بیشتر است و در هر صورت چند ماه پرریسک پیش رو داریم.

وی درباره اثر قطعی برق در کارخانه‌های فولادی و سیمانی تأکید کرد: تداوم قطعی برق قطعا تولید و فروش این شرکت‌ها را کاهش خواهد داد و اگر یک ماه ادامه‌دار باشد دستکم، یک‌دوازدهم سودشان را از دست می‌دهند و با انتشار گزارشات عملکردی تیر و مرداد سهامشان به صورت منفی متاثر خواهد شد؛ مگر اینکه از موجودی بفروشند یا سایر متغییرها مثل ارز رشد کند. با این حال، این موضوع موقتی خواهد بود البته اگر زمستان هم بخاطر آلودگی هوا یا افت فشار گاز مجدد با توقف عملیات مواجه نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌های آخرین معامله عموما کمتر از پایانی بودند و به نظر بازار منفی یا متعادل شروع شود، وضعیت نهایی بازار هم به نرخ‌های بسته شدن امروز قیمت‌ها در بازار ارز و شروع آن از ساعت ۱۱  صبح  مشخص می‌شود که به نظرم نهایتا بازار متعادل در سطح شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را خواهیم داشت.

کد خبر: ۹۸٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha