۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
پیچ و خم های مالیاتی فعالان اقتصادی؛ ضرورت اخذ مالیات بر اساس شرایط منطقه‌ای
بازار گزارش می دهد؛

پیچ و خم های مالیاتی فعالان اقتصادی؛ ضرورت اخذ مالیات بر اساس شرایط منطقه‌ای

بیرجند- فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی معتقدند که اخذ مالیات باید بر اساس شرایط هر منطقه و نیازها و محرومیت‌های آن باشد.

بازار، گروه استان‌ها: هر چند از مالیات به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی جوامع یاد می‌شود ولی در پیچ و خم‌های قوانین مالی گاه مشکلاتی به وجود می‌آید که فعالان اقتصادی علی رغم تمایل به دادن مالیات با مشکلاتی در این زمینه رو به رو می‌شوند.

مشکلاتی که اگر حل نشود زمینه فرار سرمایه از استان‌های محرومی چون خراسان‌جنوبی را به وجود می‌آورد. در این راستا بین مدیران مالیاتی و اقتصادی خراسان‌جنوبی با فعالان بخش خصوصی استان برای رایزنی در این موضوع جلسه مشترکی برگزار شد.

علیرضا خامه‌زر، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند در دیدار مشترک دبیر، هیأت رئیسه و روسای کمیسیون های اتاق بازرگانی بیرجند با مدیران کل امور مالیاتی و اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: اهمیت مالیات و نقش آن در اقتصاد کشور، تنظیم بودجه و سازندگی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی بیان‌کرد: درخواست ما این است که در شرایط کرونایی و تحریم که واحدهای صنفی با تعطیلی، تعدیل نیرو و کاهش درآمد رو به رو شده‌اند، اداره امور مالیاتی نیز همکاری لازم را با این واحدها و در مجموع فعالان اقتصادی داشته باشد.

فشار ناشی از فرار مالیاتی به سمت مؤدیان قانونمدار نرود
خامه‌زر با بیان اینکه به واسطه افزایش هزینه‌های تولید درآمد تولیدکنندگان به هیچ وجه با تورم در کشور همخوانی ندارد، گفت: فشار ناشی از فرار مالیاتی نباید به سمت مؤدیان مالیاتی که تکالیف خود را می‌دانند، برود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند یادآورشد: از دیگر درخواست‌های ما این است که رسیدگی به پرونده‌های مؤدیان مالیاتی با حضور خود آنان صورت گیرد تا مستندات خود را ارائه کنند و از مشکلات بعدی کاسته شود.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته عمده درآمده خود را از محل مالیات‌ها کسب می کنند، بیان‌کرد: ما هم دوست داریم برای آبادانی کشور مالیات را به موقع پرداخت کنیم ولی آیا شرکت‌های بزرگ نیز مانند شرکت‌های کوچک به موقع و دقیق مالیات را پرداخت می‌کنند.

پیچ و خم های مالیاتی فعالان اقتصادی؛ ضرورت اخذ مالیات بر اساس شرایط منطقه‌ای

درآمدهای مالیاتی خراسان جنوبی صرف امور استان شود
وی ادامه‌داد: فرار مالیاتی بیش از آنکه از سوی شهروندان و تولیدکنندگان واحدهای صنفی کوچک صورت بگیرد از سوی شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود و در چنین شرایطی ما چگونه با آن شرکت‌ها می‌توانیم رقابت داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در خراسان‌جنوبی معادن، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بسیار بزرگی تأسیس شده که یکی از درخواست‌های ما این است که مالیات أخذ شده از آنان به خود استان برگردد.

خیریه با تأکید بر اینکه باید در شرایط کرونایی و تحریم همکاری بیشتری با واحدهای تولیدی شود، اظهارکرد: وقتی استانی ضعیف و محروم است باید بیشتر به آن رسیدگی شود نه اینکه منابع مالیاتی أخذ شده از فعالان اقتصادی آن منطقه در استان تهران و اصفهان هزینه شود.

جعفر احسانی مهر، مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: در سال ۹۹ تلاش کردیم با توجه به شرایط کرونایی و موضوع تحریم همدیگر را درک کرده و به اهداف برسیم.

نگاه درآمدزایی صرف به موضوع مالیات نداریم
وی با اشاره به اینکه ما در خراسان‌جنوبی به مالیات به هیج وجه نگاه صرف درآمدزایی نداریم، بیان‌کرد: وقتی می‌گوییم نگاه صرف درآمدزایی نداریم به این معنا است که نمی‌خواهیم به هر قیمتی مالیات را وصول کنیم بلکه شرایط را مد نظر قرار می‌دهیم.

احسانی مهر ادامه‌داد: در یک نگاه به عنوان مثال در استانی چون خراسان رضوی از هر ۴۰ نفر یک فرد واحد صنفی دارد ولی در خراسان‌جنوبی از هر ۲۶ نفر یک نفر واحد صنفی دارد که این نکته به معنا سود و درآمد کمتر در استان ما است.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دریافت مالیات‌ها ما باید به بحث عدالت اجتماعی توجه داشته باشیم، افزود: ما قوانین را به صورت عام اجرا می‌کنیم ولی می‌توانیم در جاهایی با توجه به شرایط منعطفانه قانون را اجرا کرد.

احسانی مهر با تأکید بر اینکه تمام معادن، شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که در خراسان‌جنوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید پرداخت مالیات خود را در همین استان انجام بدهند، یادآور شد: این موضوع یعنی پرداخت مالیات در همان محل سرمایه‌گذاری در ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است.

پیچ و خم های مالیاتی فعالان اقتصادی؛ ضرورت اخذ مالیات بر اساس شرایط منطقه‌ای

شیوه أخذ مالیات نباید منجر به فرار سرمایه شود
وی تأکید کرد که نمی‌خواهیم پیگیری بحث فرارهای مالیاتی و أخذ مالیات منجر به فرار سرمایه از خراسان‌جنوبی شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی گفت: در سه ماهه اول سال ۳۸ میلیارد تومان از محل مالیات‌ها به دهیاری‌ها و شهرداری‌های خراسان‌جنوبی داده‌ایم که بی شک در توسعه استان نقش آفرین خواهد بود.

احسانی مهر افزود: مالیات داروی تلخ ولی شفابخش اقتصاد کشور است که چاره‌ای جز استفاده از آن وجود ندارد.

عیسی جعفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، مالیات به یک فرهنگ تبدیل شده است، گفت: اما در کشورهایی چون ایران به واسطه داشتن درآمدهای نفتی بر روی فرهنگ سازی مالیاتی کار چندانی انجام نشده است.

رشد وصول مالیات در سه ماهه سال ۱۴۰۰
وی با تأکید بر اینکه براساس قانون بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ درآمدهای مالیاتی ۵۵ درصد رشد داشته است، اظهارکرد: این میزان درآمد از مالیات در سه ماهه نخست سال محقق شده و در خراسان‌جنوبی نیز درآمد مالیاتی حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی بوده و فروش نفت ما با چالش‌هایی رو به رو است باید بیش از قبل بر روی فرهنگ مالیاتی کار کنیم.

وی با اشاره به حساسیت‌های قانونگذار بر روی فرهنگ مالیاتی اظهارکرد: یکی از درخواست‌های ما فراهم کردن شرایطی برای آگاه سازی مؤدیان از قوانین مالیاتی و تغییرات این قوانین است تا خدای نکرده به واسطه این ناآگاهی اجحافی در حق کسی صورت نگیرد.

ضرورت آگاهی بخشی به مؤدیان از قوانین مالیاتی
جعفری با تأکید بر اینکه تلاش ما بر کاهش ورودی پرونده‌های به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی است، گفت: وقتی که پرونده‌های رسیده به هیأت‌ها را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که بسیاری از مشکلات به واسطه عدم آگاهی مؤدی مالیاتی از قوانین رخ  داده است.

وی با بیان اینکه در ۲-۳ سال اخیر تلاش بسیاری برای پیشگیری از فرار مالیاتی شده است، یادآور شد: سه دهم درآمد دولت در بودجه یعنی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان باید از محل مالیات أخذ شده در خراسان‌جنوبی باشد ولی اعتبار در نظر گرفته شده برای استان چند برابر این میزان و در حدود سه هزار میلیارد تومان است.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات اظهارکرد: برای فرهنگ‌سازی در این امر خود سازمان امور مالیاتی و صدا و سیما و رسانه‌ها باید ورود پیدا کنند.

باید عدالت مالیاتی در بین اصناف وجود داشته باشد اما متأسفانه مالیاتی که طلافروشی و یک صنف تعویض روغن می‌دهند، یکی است که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود

وی با اشاره به اینکه باید عدالت مالیاتی در بین اصناف وجود داشته باشد، یادآور شد: متأسفانه مالیاتی که طلافروشی و یک صنف تعویض روغن می‌دهند، یکی است که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

محمدرضا اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین جلسه با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف برخی از پرونده‌های موجود در حوزه مالیاتی اظهارکرد: مباحثی در حوزه مالیات بر فعالیت‌های مرزنشینان مطرح است که گاه به واسطه عدم اطلاع از قوانین و پر نکردن فرم اظهار نامه‌های مالیاتی رخ داده که باید پرونده‌های این بخش تعیین تکلیف شود.

پیچ و خم های مالیاتی فعالان اقتصادی؛ ضرورت اخذ مالیات بر اساس شرایط منطقه‌ای

تعدیل نیرو و بیکاری در شرایط کرونایی را دریابیم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان‌کرد: ما در دو سال گذشته به واسطه بیماری کرونا تعدیل نیروی در حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر را در واحدهای صنفی و بنگاه های اقتصادی خراسان‌جنوبی را داشته‌ایم که مشوق‌هایی چون بیمه بیکاری در نظر گرفته شد ولی  باید در حوزه مالیاتی نیز در شرایط بحرانی همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

اشرفی با بیان اینکه استمرار بیماری کرونا به شدت به کسب و کارها آسیب زده است، اظهارکرد: از این جهت معتقدیم در حوزه معافیت‌های مالیاتی، خراسان‌جنوبی باید به صورت ویژه دیده شود.

مباحثی در حوزه مالیات بر فعالیت‌های مرزنشینان مطرح است که گاه به واسطه عدم اطلاع از قوانین رخ داده و باید پرونده‌های این بخش تعیین تکلیف شود

غلامحسین حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه بیان‌کرد: هیچ فعال اقتصادی منکر ضرورت دادن اصل مالیات و نقش آن در توسعه نیست بلکه مسئله ما شرایط و چگونگی اخذ مالیات از مؤدیان مالیاتی است.

وی با بیان اینکه باید مردم جامعه را در زمینه شیوه مصرف مالیات اقناع کنیم، اظهارکرد: مالیات باید با رعایت عدالت اجتماعی و حفظ حریم خصوصی افراد صورت گیرد چون از یک طرف دولت ولی از طرف دیگر مردم و درآمدهایشان وجود دارد.

تداوم جذب مالیات بسته به ماندن سرمایه‌گذار دارد
رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی گفت: شیوه أخذ مالیات‌ها نباید به گونه‌ای باشد که زمینه نارضایتی افراد از سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی را به وجود آورد چرا که تداوم جذب مالیات بسته به ماندن سرمایه‌گذار دارد.

حسینی در زمینه پیشنهاد برگزاری کلاس‌های آموزشی قوانین مالیاتی برای تعاونی‌ها و اصناف اظهارکرد: بخشی از درآمد أخذ شده از مؤدیان در دهیاری‌ها و شهرداری‌ها طبق قوانین توزیع می‌شود و چه اشکالی دارد بخشی از این اعتبارات به اتاق‌های تعاون و اصناف داده شود تا کارگاه ها و کلاس های آموزشی در حوزه مالیات برگزار شود.

عالیه خورشیدزاده، دبیر اتاق تعاون خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد:  بسیاری از زنان عضو تعاونی‌های صنایع دستی و تعاونی‌های بانوان، زنان سرپرست خانوار و یا زنان بد سرپرست هستند که شرایط خاصی از نظر معیشتی دارند.

وی یادآور شد: هر چند طبق قانون تعاونی‌های صنایع دستی از مالیات معاف هستند ولی آنقدر بند و تبصره و ماده دارد که در نهایت فرد مجبور به محاسبه مالیات می‌شود.

حسین خوشایند، عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون بیرجند نیز در این نشست بر جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی در موضوع أخذ مالیات از مرزنشینان تأکید کرد.

احمد پروین، نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با قرائت بخش‌هایی از نامه نهج‌البلاغه در موضوع نگاه امام علی(ع) به پرداخت مالیات‌ها، اظهارکرد: امام در این نامه به مالک اشتر تأکید می‌کنند که در کار گرفتن مالیات نیکو نظر کن به گونه ای که به صلاح مالیات دهندگان باشد که سخنان ایشان برای ماه بسیار راه گشاء است.

مالیات‌ها براساس وضعیت استان‌ها و مناطق أخذ شود
وی با اشاره به اینکه مالیات دستوری ریشه مشکلات و در حقیقت مهندسی معکوس است، اظهارکرد: این پسندیده نیست که بدون شناخت از شرایط استان و وضعیت خراسان‌جنوبی مالیات‌هایی را همچون تهران برای فعال اقتصادی در این منطقه وضع کنند.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: در مالیات‌های دستوری برای أخذ آن امکان اینکه از عدالت خارج شویم نیز وجود دارد.

پروین با تأکید بر اینکه باید محل‌ها و موارد فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم، ادامه‌داد: برای جبران کاهش درآمدهای مالیاتی دولت نباید به سمت افزایش مالیات چند تولیدی مشخص برویم که در این زمینه مثال‌های بسیار زیادی وجود ندارد.

کد خبر: ۹۸٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha