۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
مزیت رقابتی کالای ایرانی در بازار روسیه؛ کیفیت بالا، قیمت ارزان| سوئیفت و تحریم مانع گسترش روابط
گفتگو با مدیر اجرایی شورای تجاری روسیه و ایران؛

مزیت رقابتی کالای ایرانی در بازار روسیه؛ کیفیت بالا، قیمت ارزان| سوئیفت و تحریم مانع گسترش روابط

«رئو توف تیموفئی اوگنویویچ» می گوید: گرایش به مبادلات تجاری میان ایران و روسیه بالاست، اما شناخت ناکامل و عدم اعتماد نسبت به بازارهای دوجانبه موجب بروز کاهش روابط فی مابین شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازارجمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور همسایه در کنار گسترش روابط راهبردی در سالهای اخیر، همواره تلاش خود را به کار گرفته اند تا از ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی یکدیگر نیز آنگونه که شایسته است؛ بهره متقابل و لازم را ببرند؛ چرا که این همسایگی و داشتن مرزهای مشترک آبی در دو سوی دریای خزر فرصتهایی نابی را برای همکاری های تجاری فی مابین پدید آورده است.

اما با این وجود، روابط اقتصادی تهران و مسکو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست، در حالی که مشارکت دو کشور در برخی از کریدورها از جمله کریدور شمال_جنوب، حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کنار همکاری دو کشور در خصوص بازسازی سوریه و موارد بسیار دیگر میتواند بستر توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه را بیش از پیش در شرایط تحریم و کرونا نمایان سازد.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با «رئو توف تیموفئی اوگنویویچ» مدیر اجرایی شورای تجاری روسیه و ایران (وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه) در خصوص سطح روابط تجاری ایران و روسیه و چالشها و مشکلات پیش روی تجار ایرانی و روسی به منظور انجام تجارت دوجانبه ترتیب داده که در ادامه می خوانیم: 

مدیر اجرایی شورای تجاری روسیه و ایران در ابتدا گفت: در حال حاضر سطح روابط سیاسی و استراتژیک دو کشور با سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور تناسبی ندارد، اما گرایش افزایش تبادل کالا و انجام تجارت دوجانبه میان دو کشور بسیار زیاد است، به طوری که ما شاهد بودیم که در سال گذشته میزان صادرات ایران به روسیه برابر ۱۰۴ درصد رشد نسبت به ۲۰۱۹ داشته است. 

«رئو توف تیموفئی اوگنویویچ» افزود: در کشور ما هم علاقه تجار روسی به تجارت با ایرانیها دیده می شود و هم تجار ایرانی تمایل به انجام فعالیتهای تجاری در بازار روسیه را دارند. 

وی ادامه داد: به نظر ما یکی از مشکلات تجارت البته تحریم ها است که عامل جدی می باشد، اما شورای تجاری روسیه ساز و کارهای جدی را در جهت برطرف کردن این مشکلات طراحی و عملیاتی کرده است.

این مدیر روسی تصریح کرد: همچنین، اعتماد سازی و شناخت ناکامل نسبت به بازارهای دو کشور عامل دیگری است که موجب بروز چالشهایی بر سر راه تجارت دوجانبه شده است. بنابراین از سالهای اخیر می بایست شرایط به گونه ای پیش می رفت که تجار دو کشور شناخت بهتری از یکدیگر و ظرفیت ها و پتانسیلهای دو کشور داشتند. 

اعتماد سازی و شناخت  ناکامل نسبت به بازارهای دو کشور عامل دیگری است که موجب بروز چالشهایی بر سر راه تجارت دوجانبه شده است

وی گفت: در هر صورت ما نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خوشبین هستیم و شورای تجاری احتمال افزایش تبادل کالا با ایران را پیش بینی کرده است. 

اوگنویویچ به هدف هیئت شورای تجاری از حضور در اولین نمایشگاه تخصصی اوراسیا در تهران اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما توسعه روابط تجاری دو کشور است و ما در طی این چند روز و با مذاکرات و جلساتی که با تولیدکنندگان و شرکتهای ایرانی داشتیم، مشاهده کردیم که بسیاری از تجار ایرانی علاقه مند به انجام فعالیتهای تجاری با کشور روسیه بوده و تمایل به صادرات کالاهای خود به کشور ما را دارند. بنابراین، حضور این شورا در نمایشگاه دارای نتایج مثبتی خواهد بود. 

عضو شورای تجاری روسیه و ایران در خصوص نوع کالاهای صادراتی ایران به بازار روسیه گفت: یکی از کالاهایی که از روسیه به ایران وارد می شود، غلات و سایر محصولات کشاورزی و همچنین خوراک دام است. همچنین، تسهیلات صنعتی و مواد پتروشیمی و محصولات شیمیایی ایران است که روسها علاقه زیادی نشان داده اند. 

وی تصریح کرد که محصولات کشاورزی ایرانی می توانند جایگزین خوبی برای محصولاتی باشند که از کشور ترکیه به روسیه صادر می شود. باید اشاره کنم که در سال گذشته برخی از محصولات کشاورزی از اسرائیل به روسیه وارد می شد که اکنون محصولات و کالاهای ایرانی میتوانند جایگزین مناسبی باشند. 

محصولات کشاورزی ایرانی می توانند جایگزین خوبی برای محصولاتی باشند که از کشور ترکیه به روسیه صادر می شود

این مدیر روسی در خصوص مشارکت ایران و روسیه در برخی از کریدورها خاطر نشان کرد که البته مشارکت و حضور ایران و روسیه در کریدور شمال_جنوب یا نوستراک عامل بسیار مهمی در نزدیک شدن و گسترش مناسبات دو کشور و همچنین سایر اعضای اتحادیه اوراسیا است. علاوه بر آن، روسیه و ایران می توانند برای تقویت تجارت دوجانبه و ارتباط بیشتر با همسایگان خود به کریدور شمال_جنوب اعتماد کنند. علاوه بر آن، حضور فعال ایران در کریدورهای مختلف میتواند در توسعه تجارت کل منطقه اثر گذار باشد و برای ایران ثمربخش باشد.

مدیر اجرایی شورای تجاری روسیه و ایران به بحران کرونا اشاره کرد و اظهار کرد که در ابتدای بحران کرونایی ما شاهد کاهش روابط تجاری دو کشور بودیم در حالی که بازارهای جهانی نیز به فروکش کردن کردن عادت کردند اما رفته رفته توسعه این روابط میان دو کشور شرایط بهتری پیدا کرد. 

وی گفت: به نظر ما یکی از ویژگیهای قابل توجه ایران که موجب جذب کالا در بازارهای روسیه شده است، کیفیت بالای کالاهای ایرانی و محصولات پتروشیمی به همراه قیمت مناسب تر است زیرا کالاهای چینی و اروپایی با قیمت زیادی در بازار روسیه به فروش می رسند. بنابراین کالاهای ایرانی مزیت بیشتری دارند.

یکی از ویژگیهای قابل توجه ایران که موجب جذب کالا در بازارهای روسیه شده است، کیفیت بالای کالاهای ایرانی و محصولات پتروشیمی به همراه قیمت مناسبتر است

این مدیر روسی بیان کرد: ایران البته میتوانست جایگاه بهتری در بازار روسیه در طی سالهای اخیر داشته باشد و با شناخت بیشتر نسبت به برخی از کشورها مانند ترکیه که از نظر تاریخی حضوری با سابقه بیشتر دارد و به بازار روسیه عادت کرده و به شرایط این بازار کاملا آشنا است، جلوتر باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص مشکلات پولی و بانکی در تجارت دوجانبه با توجه به شرایط تحریم گفت: به دلیل عدم دسترسی ایران به سیستم سوئیفت با توجه به شرایط کنونی، شرایط این تبادل دشوار است اما در این میان ساز و کارهای موثری نیز وجود دارند که از سوی شورای تجاری مطرح شده است.

این مدیر روسی در پایان گفت: در حاشیه نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا مرکزی به عنوان مرکز ضمانت تاسیس شود که در چارچوب آن ساز و کار مالی ایجاد شد. این ساز و کار میان بانک رفاه روسیه و بانک توسعه صادرات ایران شکل گرفت.

کد خبر: ۹۸٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha