۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
زمین گیری توریسم و زیان ۴ هزار میلیارد دلاری اقتصاد؛ گردشگری چه زمانی احیا می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

زمین گیری توریسم و زیان ۴ هزار میلیارد دلاری اقتصاد؛ گردشگری چه زمانی احیا می شود؟

صنعت توریسم یکی از قربانیان اصلی کرونا بود و بحران در این صنعت ضمن تحمیل زیان ۴ هزار میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا، زمینه را برای رشد ۵.۵ درصدی نرخ بیکاری فراهم کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از صنایعی که در جریان همه گیری کرونا اسیب زیادی متحمل شد، صنعت گردشگری بود و با توجه به شیوع موج های جدید کرونا و تداوم محدودیتها در کشورهای مختلف به نظر می رسد به این زودی ها شاهد بازگشت رونق به این بازار نباشیم.

طبق گزارش جدید منتشر شده توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل توقف صنعت توریسم در دنیا طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی بالغ بر ۴ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا هزینه تحمیل کرده است.

زیانی که در براوردهای قبلی بسیار کمتر ارزیابی شده بود و حال به دلیل عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا که بستر را برای ایجاد موج های تازه بیماری و جهش های جدید ویروس فراهم کرده است، رو به افزایش است. از طرف دیگر توقف صنعت توریسم سبب شد تا نرخ بیکاری در دنیا ۵.۵ درصد رشد کند و این فرصتهای شغلی تا عادی شدن اوضاع دنیا و رهایی از بحران کرونا احیا نخواهد شد.

 میزان زیان وارد شده به اقتصادهایی که توریست محور بودند بیش از دیگر کشورها  بود به عنوان مثال ترکیه  زیان کشور ترکیه در نتیجه توقف ورود توریست به این کشور یا کاهش چشمگیر شمار توریستها در بهترین حالت معادل از دست رفتن ۶.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است و بدترین سناریو ارزشی برابر با از بین رفتن ۹.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

کشورهای امریکای مرکزی بیشترین زیان را متحمل می شوند
طبق گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(انکتاد) بیشترین کاهش ارزش تولید ناخالص داخلی به دلیل سقوط توریسم در کشورهای امریکای مرکزی اتفاق می افتد. تحت دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه که آنکتاد ارایه داده است،

زیان تحمیل شده به اقتصاد کشورهای واقع در امریکای مرکزی معادل کاهش ۷.۵ درصدی تا ۱۱.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی خواهد بود.این در حالیست که زیان تحمیل شده به کشورهای جنوب شرق اسیا که اغلب در زمره کشورهای توریست پذیر در دنیا هستند در بدبینانه ترین حالت به سطحی معادل ۸.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها خواهد رسید.

یکی از کشورهایی که در جریان این بحران اسیب زیادی دید کشور تایلند است که اقتصادی توریست محور دارد و در یک سال گذشته تلاش زیادی کرد تا بتواند این صنعت را زنده نگه دارد ولی شیوع کرونا در این  کشور باعث شد تا به تعبیر مقامات تایلندی فعالیت این صنعت در کشور تایلند متوقف شود.

 آنکتاد در مورد وضعیت دیگر کشور نوشت: «از جمله کشورهایی که قوانین بسیار سخت گیرانه ای برای مقابله با کرونا در نظر گرفته بود، کشور استرالیا بود که با گذشت ۱۸ ماه از شروع کرونا همچنان مرزهای این کشور به روی اتباع خارجی بسته است. زیان تحمیل شده به اقتصاد استرالیا و نیوزیلند در نتیجه  توقف ورود توریست به این کشورها در بدبینانه ترین سناریو به سطحی معادل ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها می رسد و در خوشبینانه ترین وضعیت معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود.»

اقتصاد دو کشور فرانسه و بریتانیا در نتیجه توقف صنعت توریسم بین ۲.۳ درصد تا ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی انها زیان می کند ولی امریکا که علیرغم تمامی بحران های موجود در کشور مانع بزرگی در مسیر ورود توریستها و اتباع خارجی ایجاد نکرد در بدبینانه ترین حالت زیانی برابر با ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود را متحمل می شود و در سناریوی خوش بینانه زیانی برابر با ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود متحمل می شود.

 ارزش دلاری زیان تحمیل شده به کدام کشور بیشتر است
نکته دیگر در این گزارش مقایسه ارزش دلاری زیان تحمیل شده به اقتصاد کشورها در نتیجه توقف صنعت توریسم بود. انکتاد در این مورد نوشت: «بزرگی اقتصاد کشورها عامل بسیار مهمی در ارزیابی بزرگی ارزش زیان تحمیل شده به اقتصاد در نتیجه توقف صنعت توریسم است. امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و ۲.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور ارزش دلاری بالاتری نسبت به سهم ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی کشورهای استرالیا و نیوزیلند یا زیان اکوادور که معادل  ۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، خواهد داشت.»

بررسی گزارشهای ارایه شده در سال قبل هم تایید می کند که کشورهای صنعتی در جریان همه گیری کرونا زیان بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه تجربه کردند. یک دلیل ان را می توان پیچیدگی و توسعه یافتگی اقتصاد آنها و بهره وری بالای فعالیتهای اقتصادی در این کشورها در مقایسه با کشورهای در حال توسعه دانست.

در اقتصادهایی که بهره وری نیروی کار و راندمان فعالیتهای اقتصادی بالا است، تعطیلی یک هفته ای فعالیتهای اقتصادی زیان بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه به اقتصاد تحمیل می کند. حال در نظر بگیرید که در جریان بحران کرونا بخش زیادی از مشاغل ماه ها تعطیل بودند و بخشی از صنایع از قبیل صنعت توریسم و حمل و نقل هوایی حتی تا سال ۲۰۲۳ هم به وضعیت عادی باز نخواهند گشت.

کد خبر: ۹۸٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha