«ربات های» توانبخشی معلولین رونمایی شد
«بازار» گزارش می دهد

«ربات های» توانبخشی معلولین رونمایی شد

محققین دانشگاه هاروارد و بیمارستان تونگجی چین یک نوع ربات پوشیدنی تولید کرده اند که قادر است مشکلات ناتوانی معلولین را پوشش دهد. این ربات Ncyborg نام دارد و دارای دقت ۹۰ درصدی است.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ بشر است و اولین علت از کارافتادگی، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد. سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.

سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود. به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته های مغزی مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران باقی مانده شرایط زندگی بسیار ناخوشایندی را تجربه می کنند

سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود. به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته های مغزی مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران باقی مانده شرایط زندگی بسیار ناخوشایندی را تجربه می کنند.

اما محققین چینی و آمریکا با تحقق یک رویایی دور از نظر نوید بخش یک زندگی راحت تر برای این افراد خواهند بود؛ این دانشمندان یک سیستم رباتیک جدید با  نام NCyborg را طراحی کرده اند که قرار است به زودی جایگزین اعضای بدن این افراد شوند و در یک برنامه مدون  می‌تواند به روند انتقال فرامین یادشده و بازگشت بدن به حالت عادی کمک کند.

 دانشمندان یک سیستم رباتیک جدید با  نام NCyborg را طراحی کرده اند که قرار است به زودی جایگزین اعضای بدن این افراد شوند و در یک برنامه مدون  می‌تواند به روند انتقال فرامین یادشده و بازگشت بدن به حالت عادی کمک کند

سیستم رباتیک Ncyborg که نتیجه همکاری محققین چینی بیمارستان تونگجی و شرکت برین کو می باشد که تحت نظر دانشگاه هاروارد اجرایی شده است؛  این ربات متشکل از سه بخش اصلی است که عبارتند از یک سر بند EEG یا الکترو انسفالوگرافی که سیگنال‌های الکتریکی مغز را می‌ خواند، بازو بندی که سیگنال‌های عصبی عضلانی  را از ساعد و بازو را می‌خواند و یک دستکش رباتیک مجهز به دست هستند که یک سیستم کاملا یکپارچه مرتبط بین مغز و کامپیوتر ایجاد می کنند.

«ربات های» توانبخشی معلولین رونمایی شد

گزارشات اولیه حاکی از این است، زمانی که  بیمار تلاش می‌ کند عملکرد بخصوصی را با دست خود به انجام برساند، سر بند و بازوبند بلافاصله  سیگنال‌های الکتریکی مرتبط را شناسایی کرده و داده‌های مربوط به آنها را برای یک رایانه مرتبط با این سیستم ارسال می‌ کنند. در مرحله بعدی یک  الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی  الگوی متمایز سیگنال های الکتریکی را بررسی کرده و  با پایگاه داده ای از حرکات دست تطابق می دهد تا الگوی مناسب با حرکت مد نظر دست را پیدا کند و در نهایت دستکش فعال شده و دست عمل برنامه‌ریزی شده را انجام می‌ دهد.

دانشمندان امیدوار هستند  این روش ابداعی زمینه را برای بازسازی مسیر شبکه‌های عصبی آسیب دیده بدن بعد از وقوع سکته مغزی هموار سازد و در نهایت بیماران را به انجام حرکات نرمال و عاری از هر گونه لرزش هدایت کند. البته ایده اصلی در این روش حذف  تدریجی  مسیرهای عصبی آسیب دیده و بازسازی آنها ست  تا اینکه در نهایت بیمار قادر خواهد بود حرکات دست را بدون هیچ کمک روباتیک اجرا کند.  لازم به ذکر است، تاخیر در انتقال سیگنال های دریافت اطلاعات و انجام تراکنش برابر  با ۳۰۰ میلی ثانیه است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

دانشمندان امیدوار هستند  این روش ابداعی زمینه را برای بازسازی مسیر شبکه‌های عصبی آسیب دیده بدن بعد از وقوع سکته مغزی هموار سازد و در نهایت بیماران را به انجام حرکات نرمال و عاری از هر گونه لرزش هدایت کند

 گفتنی است این سیستم در مرحله  اولیه تولید و طراحی خود به سر می برد اما در آن واحد قادر است  هشت نوع حرکت مختلف دست را شناسایی و تفسیر سازی نماید؛   دقت  عملیاتی این ربات بیش از ۹۰ در صد تخمین داده شده است؛ البته، انتظار می‌ رود این سیستم ظرف ۵ سال آینده در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

کد خبر: ۹۸٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha