۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
مقاومت فولادی ها در خرید سنگ آهن

مقاومت فولادی ها در خرید سنگ آهن

در حال حاضر سیاستی که واحدهای خصولتی در پیش گرفته اند سیاست نخریدن سنگ آهن به قیمت بالاست. چرا که آنها می خواهند سنگ آهن را با قیمت مورد نظر خود خرید کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رییس هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی کشور بیان کرد: در حال حاضر سیاستی که واحدهای خصولتی در پیش گرفته اند سیاست نخریدن سنگ آهن به قیمت بالاست. چرا که آنها می خواهند سنگ آهن را با قیمت مورد نظر خود خرید کنند.

واحدهای خصولتی مصرف کننده همیشگی مواد اولیه از جمله سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی هستند. چرا که تولیدکنندگان شمش القایی بارها از وزارت صمت تقاضای سهیمه مشخص داشته اند و معتقدند باید برای تولیدکنندگان که چرخه اصلی صنعت کشورند سهمیه جداگانه لحاظ شود. اما متاسفانه به آنها سهمیه ای واگذار نگردیده است.

ایشان در ادامه اظهار داشت: اگر معدن داران و استخراج کنندگان سنگ آهن به عدم خرید فولادسازان معترضند؛ می توانیم در طی یک جلسه یک تفاهم نامه بنویسیم که بر اساس آن تفاهم نامه مجدد فولادسازان خصوصی؛ مواد اولیه را خریداری کنند.

احمد رضوی نیک در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که قیمت های عرضه ی سنگ آهن در بورس کالا تجاری نیست؛ پر واضح است که در نهایت امر خریداری نخواهد شد. در واقع با قطعیت می توان گفت عرضه با قیمتی بالاتر از قیمت محصولی که قرار است با این سنگ آهن تولید شود؛ منطقی نیست. این شیوه ی عرضه فقط جهت اخذ مجوز صادراتی توجیه دارد، چرا که محصول را به گونه ای عرضه می کنند که تولید کننده توان خرید آن را نداشته باشد و در نهایت امر، منجر به دریافت مجوز صادرات شود.

معدن داران اگر از عدم خرید تولیدکنندگان شمش سنگ آهن در بورس کالا گله مندند؛ باید بدانند سیاستی که فولادسازان در پیش گرفته اند، همان سیاستی است که با تولید کنندگان میلگرد نیز انجام دادند. تولید کنندگان فی الواقع دست به دست همه داده اند و سنگ آهن را به قیمت دلخواه خود خریداری می کنند.

سیاست خردمندانه فولادی ها تا بدین حد است که این تولیدکنندگان خصولتی حتی با افزایش ۲ درصدی نرخ هم حاضر به خرید نیستند. در حالیکه خودشان برای تولیدکننده پایین دستی تا ۲۰ درصد نرخ را افزایش داده اند. رفتارهایی از این دست و سیاست های پیوسته جهت خرید مواد اولیه به پایین ترین قیمت و فروش محصول تولیدی با سود مورد نظر خود نیز در نابسامانی های قیمتی بازار فولاد بی تاثیر نیست.

کد خبر: ۹۸٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha