۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
برداشت ۱.۸ تریلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی
در ۲۰ سال گذشته رقم خورد؛

برداشت ۱.۸ تریلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی

حجم گاز غنی برداشت‌شده از ابتدای بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون با ثبت رکوردی تازه در سال ۹۹، به بیش از ۱.۸ تریلیون مترمکعب رسید.

به گزارش بازار به نقل از شانا، کل مقدار برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از آغاز بهره‌برداری تا پایان سال ۹۹ به رقم هزار و ۸۶۷ میلیارد مترمکعب رسیده، همچنین از ابتدای توسعه تاکنون ۲.۲ میلیارد بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک برداشت شده است.

ارزش محصولات پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار در این پهنه گازی، ۳۳۵ میلیارد دلار (با احتساب هر مترمکعب گاز غنی معادل ۱۸ سنت در سال ۹۶) برآورد شده است.

سهم ذخایر هیدروکربنی ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی در مساحتی به وسعت ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع برآورد شده است.

نگاهی به فعالیت‌های اجرایی و تأسیسات احداث‌شده در بخش‌های پالایشگاهی و فراساحلی پارس جنوبی از ابتدای توسعه تاکنون نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ تعداد ۵۴ حلقه چاه در این میدان حفاری شده است، همچنین ۶ سکوی بهره‌برداری در مدار تولید قرار گرفته و ۵۲۵ کیلومتر خط لوله دریایی برای انتقال گاز غنی از دریا به پالایشگاه‌های مستقر در خشکی نصب شده است.

از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ نیز در مجموع عملیات اجرایی حفر ۵۴ حلقه چاه، ساخت، نصب و راه‌اندازی پنج سکوی بهره‌برداری گاز، احداث ۵۱۵ کیلومتر خط لوله دریایی و ساخت ۱۰ ردیف پالایشگاهی دیگر به پایان رسیده است.

روند توسعه پارس جنوبی که در هشت سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت، سبب شد عملیات حفاری چاه‌های تولیدی، نصب و احداث سکوهای عظیم‌الجثه دریایی، اجرا و نصب خطوط لوله زیردریایی، ساخت و احداث پالایشگاه‌های عظیم گازی و تأسیسات جانبی آن به‌صورت گسترده‌تری اجرا شود، به‌طوری که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸، ۲۲۸ حلقه چاه در موقعیت بلوک‌های در حال توسعه این میدان مشترک حفر شد، همچنین ۲۶ سکوی دریایی هریک با وزنی حدود ۲۵۰۰ تن در آب‌های نیلگون خلیج فارس نصب شد و به بهره‌برداری رسید.

در بخش خطوط لوله زیردریایی نیز با اجرای ۲ هزار و ۱۶۰ کیلومتر خط لوله در اعماق آب‌های خلیج فارس، رکورد جدیدی در فعالیت‌های زیردریایی کشور ثبت شد.

در بخش خشکی نیز ۳۰ ردیف پالایشگاهی عملیاتی شد تا زنجیره وسیعی از شبکه مصرف در کل کشور را از مصارف خانگی تا بخش‌های تجاری و صنایع نیروگاهی زیر پوشش قرار دهد و تأمین کند.

براساس اعلام رسمی معاونت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، در سال ۹۲ ایران ۹۶ میلیون و ۳۷۳ هزار مترمکعب گاز غنی از این میدان برداشت کرده است. با افزایش تعداد سکوهای بهره‌برداری گازی خلیج فارس، برداشت تجمعی گاز از میدان پارس جنوبی در سال ۹۹ با کسب رکوردی تازه نسبت به سال‌های پیشین، به بیش از ۲۲۳ میلیارد مترمکعب رسیده است. محصولات پارس جنوبی در این سال در مجموع ارزشی معادل ۴۰ میلیارد دلار دارد. هم‌اکنون ۳۶ سکوی گازی در پهنه خلیج فارس در حال بهره‌برداری است.

افزون بر موارد گفته‌شده، سالانه ۲۴ میلیون تن محصولات جانبی از جمله هیدروکربورهای سنگین (۱۲ میلیون تن اتان، ۶ میلیون تن پروپان و ۶ میلیون تن بوتان) در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تولید می‌شود که نقشی بسزا در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایفا می‌کند.

میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان قطب انرژی کشور، دارای منابع ارزش‌آفرین متنوعی برای اقتصاد کشور است و هم‌اکنون بزرگ‌ترین کانون توسعه صنعتی و موتور اصلی توسعه اقتصادی ایران به شمار می‌آید که افزون بر تأمین حداکثری تقاضای گاز کشور، با ایجاد صدها هزار شغل پایدار سالانه ده‌ها میلیارد دلار درآمد عاید کشور می‌کند.

کد خبر: ۹۸٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha