۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
قطعه‌سازان، دانشجو بورسیه می‌کنند| کاهش هزینه‌های تولید قطعات خودرو با آموزش هدفمند
گفتگو بارئیس انجمن همگن استان مرکزی (بخش پایانی)

قطعه‌سازان، دانشجو بورسیه می‌کنند| کاهش هزینه‌های تولید قطعات خودرو با آموزش هدفمند

رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: قطعه‌سازان با کمک دانشگاه‌های استان مرکزی در راستای کاهش هزینه‌های تولید، نیروی متخصص تربیت می‌کنند.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها جذب و حفظ نیروی کار متخصص به چالشی بزرگ برای قطعه‌سازان تبدیل شده است؛ کارگرانی که یا به دلیل نداشتن دانش کافی، هزینه‌های تولید را بالا می‌برند یا تخصص کافی دارند اما به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی نمی‌توانند زیر بار حقوقی که برخی از تولیدکنندگان به آن‌ها می‌دهند و حتی از حداقل‌های تعیین شده وزارت کار نیز بالاتر است بروند.

از طرفی به رغم صرف هزینه و زمان برای آموزش نیروهای غیر متخصص، خیلی از کارگران به محض دریافت آموزش‌های تخصصی جذب واحدهای دیگری با مزایای بالاتر می‌شوند؛ معضلی که قطعه‌سازان و سایر تولیدکنندگان اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و هرساله بر هزینه‌های تولید آن‌ها می‌افزاید.

از همین رو همانطور که در بخش نخست گفت و گوی «احمدرضا رعنایی» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مرکزی که از سوی بازار منتشر شد؛ استان مرکزی به عنوان پایلوت آموزش هدفمند دانشجویان فنی و مهندسی انتخاب شده است، بخش دوم و ادامه مزایای این طرح برای تولید قطعات خودرو را در ادامه خواهید خواند.

وقتی جوانان جذب کارگاه های قطعه سازی می شوند هیچ مهارتی ندارند؛ از همین رو خسارت های بسیار سنگینی به دلیل غیر متخصص بودن آن‌ها به قطعه سازان تحمیل می شود. این درحالی است که اغلب این افراد بعد چند سال آموزش و صدمه زدن به زیرساخت‌های مجموعه نیز یا جذب واحدهای دیگری با مزایای بهتر می‌شوند

* همانطور که در بخش نخست گفتگو اشاره کردید نخستین رویداد از سلسله رویدادهای پیشگامان فناوری با کمک دانشگاه و قطعه سازان آغاز شده است؛ دلیل ورود قطعه‌سازان به حوزه تربیت نیروی متخصص چه بود؟ چه نیازی در این بخش دیدید که باید با تعامل بیشتر برطرف می شود؟
وقتی جوانان جذب کارگاه های قطعه سازی می شوند هیچ مهارتی ندارند؛ از همین رو خسارت های بسیار سنگینی به دلیل غیر متخصص بودن آن‌ها به قطعه سازان تحمیل می شود. این درحالی است که اغلب این افراد بعد چند سال آموزش و صدمه زدن به زیرساخت‌های مجموعه نیز یا جذب واحدهای دیگری با مزایای بهتر می‌شوند یا به طور کلی می‌فهمند که علاقه‌ای به حوزه کاری خود نداشته اند و از واحدها جدا می شوند. تمام این مسائل هزینه‌های تولید را در واحدهای قطعه‌سازی افزایش می‌دهد.

بنابراین با یک دور اندیشی به این نتیجه رسیدیم که باید کاری کنیم که جامعه روی پای خودش استوار باشد و نیروی کار منطبق و توانمند در آن پرورش پیدا کند. هرچند سلسله اقداماتی که از اکنون آغاز کرده‌ایم ممکن است از دو تا سه سال آینده به صنعت برگردد اما با این هدف همکاری نزدیک قطعه سازی و دانشگاه‌ها را آغاز کرده ایم.

* با این تفاسیر فکر می‌کنید با همکاری هرچه بیشتر دانشگاه و قطعه سازی‌ها از هزینه‌های آموزش و بعضا خسارت‌های ناشی از نیروهای غیرمتخصص کاسته شود؟
بله، این سلسه رویدادها و تصمیمات بعد از آن می تواند اثرات بسیار خوب و دائمی بر جامعه صنعتی صنایع داشته باشد؛ چون بعد از آموزش نیروی متخصص دیگر قطعه سازان و حتی دیگر صاحبان صنایع برای جذب نیرو متخصص دچار مشکل نخواهند شد. همچنین جوان ۱۸ ساله در بدو ورود به دانشگاه از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. اما با لیسانس، فوق لیسانس و دکتری غرور مدرک گرایی در آن‌ها افزایش می یابد. بنابراین چنین جوانی در ابتدای راه به راحتی دست به هر کاری می‌زند و امکان افزایش علاقه مندی در وی نیز بیشتر است؛ چرا که از ابتدای تحصیل می تواند درآمد داشته باشد و آینده خود را روشن تر می‌بیند و کمتر پیش می‌آید که از مسیری که آغاز کرده پشیمان شود.

از طرفی دانشجوی سال اولی که از استعداد و علاقه کافی در این زمینه برخوردار نیست خیلی زود به جمع بندی می‌رسد و عمر خود را در حوزه‌ای که دوست ندارد تلف نمی کند. بنابراین این دقیقا هدفی است که انجمن صنایع همگن استان مرکزی و دانشگاه دنبال می کنیم. هدف دانشگاه ها آموزش است و با کاهش تعداد دانشجویان شاهد صندلی‌های خالی زیادی هستیم بنابراین تصمیم گرفتیم این صندلی‌ها را از حالت بلا استفاده خارج و نیروی متخصص تربیت کنیم.

* بارها مساله فاصله دانشگاه و صنعت مطرح شده است، با اجرای چنین طرحی می‌توانیم امید داشته باشیم که این فاصله کاهش یابد و نیروهای متخصص داشته باشیم؟ به نظرتان تا پیش از آغاز طرح عمق این فاصله چقدر بوده است؟
متاسفانه عمق این فاصله خیلی زیاد بود و این تابو را بالاخره در استان مرکزی شکستیم. با شکستن این تابو تصمیم بر این است که این طرح به صورت پایلوت ابتدا در استان و بعد از اینجا به سراسر کشور اشاعه شود.

البته همین حالا نیز رئیس انجمن صنایع همگن یک استان دیگر نیز از ما دعوت به عمل آورده تا طی جلسه ای با دانشگاه آن استان، راهی که آغاز کردیم را توسعه دهیم. بنابراین شروع شد؛ یعنی این جرقه ای که زدیم شروع شد چون همه از جمله دانشگاهیان و فعالان صنعت به این اجرای این طرح نیازمند هستند.

* چقدر فکر می‌کنید اجرای این طرح با استقبال مواجه شود؟ چقدر در نخستین نشست این رویداد دانشجویان از خود توجه نشان دادند؟
در این سمینار که به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، تمامی اساتید استان مرکزی به همراه دانشجویان حضور داشتند. خیلی از آن‌ها از آغاز این رویداد استقبال کردند. خیلی از فارغ‌ التحصیلانی که نتوانسته بودند طی دوره تحصیل سابقه کاری برای خود ثبت کنند نیز عنوان می کردند که بعد از چند ماه فعالیت در یک واحد تولیدی نمی توانند کار را ادامه دهند و خیلی زود منفک می شوند. آن‌ها آینده مبهمی را پیش روی خود متصور می‌شدند چون به هر کجا مراجعه کنند با در بسته مواجه می شوند.

ضعفی که هم نیروی کار و هم تولیدکننده از آن خسارت می‌بینند بنابراین اگر این رویداد درست رقم بخورد دانشجویان می توانند با اعتماد به نفس دست روی زانوی خودشان بذارند و در واحدهای تولیدی به نحوی فعالیت کنند که عواید آن به کل جامعه برگردد.

انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مرکزی قصد دارد از ابتدای مهرماه دانشجو بورسیه کند، یعنی تمامی هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پرداخت خواهیم کرد تا نیروی متخصص تربیت شود. در این راستا هر شرکتی بسته به نیاز خود دانشجو بورسیه می کند و دانشجو طی زمان تحصیل نصف روز را سر کلاس است 

* افزایش همکاری قطعه سازان با دانشگاه‌ها دقیقا قرار است از چه تاریخی آغاز شود؟ این همکاری به چه نحوی انجام  می شود؟
انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مرکزی قصد دارد از ابتدای مهرماه دانشجو بورسیه کند، یعنی تمامی هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پرداخت خواهیم کرد تا نیروی متخصص تربیت شود. در این راستا هر شرکتی بسته به نیاز خود دانشجو بورسیه می کند و دانشجو طی زمان تحصیل نصف روز را سر کلاس است و مابقی را باید در شرکت‌های متقاضی دانشجو فعالیت کند.

از این رو از محل درآمد دانشجو هزینه‌های تحصیلی پرداخت می‌شود و دانشجو از روز نخست تحصیل هم کار دارد و هم تحصیل می کند. اگر این هدف به درستی اجرا شود به طور قطع  بعد از مدتی تعداد زیادی فارغ التحصیل متخصص خواهیم داشت که هم از دانش تئوری و هم عملی برخوردار هستند.

بنابراین به آن دوره ای که آلمان ها به ایران آمده بودند و شرکت هایی همچون ایدم تبریز که موتورسازی بنز را برعهده داشت را ایجاد کردند باز خواهیم گشت. آن‌ها در کنار این شرکت دانشگاه‌های فنی و حرفه ای که ایجاد و از روز اول دانشجو گرفتند. دانشجویان در حین تحصیل کار می‌کردند و الان به عنوان موفق ترین افراد در حوزه خودرو شناخته می شوند.

چنین هدفی را از نشست ها پیگیری می کنیم و با همکاری ایجاد شده از سوس مدیریت دانشگاه آزاد استان مرکزی و همچنین انجمن قطعه سازان و صنایع همگن نیرو محرکه که قطعه سازان خودرو کشور امید داریم نیروهای متخصص و کارآمد تربیت کنیم.

کد خبر: ۹۸٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha