۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
تعطیلی اصناف در کرمان قطعی شد/ کرونا اقتصاد را تخته کرد
تاثیر یک ویروس بر اقتصاد خرد کرمانی ها

تعطیلی اصناف در کرمان قطعی شد/ کرونا اقتصاد را تخته کرد

کرمان - تعطیلی اصناف کرمان در حالی طی روزهای اخیر با اما و اگرهایی همراه بود که در نهایت طی اطلاعیه ای به اصناف از آنها خواسته شد درب مغازه را تا اطلاع ثانوی ببندند.

به گزارش خبرنگار بازار، کرونا بدون شک مهمترین چالش اقتصاد بزرگترین استان کشور طی دهه های اخیر بوده است، خشکسالی، تحریم و شیوع آنفلوانزای سال ۹۲ هم نتوانسته بود بازار و اصناف کرمان را تعطیل کند.

دو روز قبل بود که مردم کرمان بعد از برگزاری ستاد مقابله با کرونا استان کرمان خبر تعطیلی همه اصناف به جز ۱۲ مورد را شنیدند و بسیاری از اصناف این مصوبه را رعایت کردند اما روز بعد خبر مخالفت رئیس جمهور با تعطیلی اصناف در کرمان منتشر شد و در نهایت بار دیگر مغازه ها در خیابان های مختلف شهر کرمان باز شد.

استاندار بر تصمیمش تاکید کرد

اما عصر دوشنبه با پافشاری استاندار کرمان و تاکید مجدد بر ضرورت بسته شدن اصناف بار دیگر محمد جواد فدایی تاکید کرد که این مصوبه باید از فردا در سراسر استان کرمان اجرا شود.

عدم تجمع مردم کرمان و توجه به رعایت فاصله اجتماعی و لزوم کنترل بیماری کرونا در کرمان در حالی بارها گوشزد می شد که گروهی از مردم به این توصیه ها عمل نمی کردند.

اما در نهایت هر چند مشکلات اقتصادی برای بخش خرد اقتصاد ایجاد می شود اما به نظر می رسد می تواند جلوی اپیدمی کرونا را بگیرد.

اتاق اصناف کرمان عصر دوشنبه اطلاعیه ای در این خصوص صادر کرد که در آن آمده است به جز ۱۵ صنف مشخص شده سایر اصناف در صورت فعالیت با برخورد جدی و قانونی مواجه می شوند.

اطلاعیه ای که اتاق اصناف کرمان صادر کرد

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: با توجه به سخنان ریاست محترم جمهوری در خصوص نحوه تصمیم‌گیری برای تعطیلی اصناف، بدین وسیله به اطلاع کلیه صاحبان صنوف و شهروندان محترم استان کرمان می‌رساند موضوع تعطیلی واحدهای صنفی استان کرمان، بجز صنوف ضروری، مورد موافقت ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا قرار گرفته و در جلسه استانی این ستاد که ظهر امروز ۹۸/۱۲/۲۶ در استانداری کرمان برگزار شد، مقرر شد، تعطیلی اصناف طبق برنامه‌ای که قبلا اعلام شده انجام شود. این تصمیم، قانونی بوده و بجز صنوف ضروری، برای سایر اصناف، لازم‌الاجرا می‌باشد.

با عنایت به سیر صعودی آمار ابتلا در سطح استان کرمان، در صورت بی توجهی و عدم رعایت تعطیلی، متصدی واحد صنفی متخلف از طریق دادستانی مورد پیگرد قرار گرفته و واحدهای متخلف توسط اداره اماکن نیروی انتظامی پلمب خواهند شد.

لیست معافیتهای محدودیتهای صنفی

صنوفی که مجاز به فعالیت هستند، عبارتند از:

۱) آپاراتی

۲) بنکداران و عمده‌فروشان مواد غذایی

۳) خواربار فروشان

۴) لوازم و تجهیزات پزشکی

۵) قصابی‌ها

۶) لبنیات و مواد غذایی

۷) لوازم شوینده و بهداشتی

۸) مرغ و ماهی فروشان

۹) میوه فروشان

۱۰) نانوایان

۱۱) میادین میوه و تره‌بار

۱۲) تعویض‌روغن و کارواش

در فروشگاه‌های بزرگ و زنحیره‌ای نیز فقط غرفه‌های عرضه مواد غذایی و بهداشتی مجاز به ادامه فعالیت هستند.

رئیس جمهور بر ضرورت تعطیلی اصناف واقف شد

استاندار کرمان نیز در پاسخ سوال خبرنگار بازار در خصوص دلیل مخالفت اولیه روحانی با مصوبه تعطیلی بازار در کرمان گفت: آقای رییس جمهور در خصوص وضعیت اقتصادی اصناف نگران بودند.

محمد جواد فدایی گفت: تعطیلی اصناف در استان کرمان کماکان ادامه دارد.

افزایش فروش های اینترنتی و تلفنی

استاندار کرمان افزود: با نظر علوم پزشکی کرمان که فروش فیزیکی بهتر است تعطیل شود، اصناف هم با این موضوع موافقت کردند. قرار است فروش آنلاین جایگزین شود.

وی بیان کرد: اگر مردم از فروش آنلاین استقبال کنند، مطمئن باشید که زیرساخت‌ها وجود دارد.
در همین راستا برای تامین نیازهای ضروری مردم کرمان مقرر شده بستر فروش اینترنتی و فروش تلفنی اجناس به خصوص در فروشگاههای بزرگ زنجیره ای کرمان مهیا شود.

معادن ذغالسنگ شمال استان تعطیل شد

این در حالی است که کرونا همچنین باعث تعطیل شدن معادن زغالسنگ استان کرمان در شهرستانهای شمالی شده و عملا مهمترین پایه اقتصادی این مناطق تخت تاثیر این مشکل متوقف شده است.

از سوی دیگر در جنوب استان کرمان نیز برداشت محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته است، عملا مشتریهای خارجی محصولات کشاورزی استان کرمان پا پس کشیده اند.

محصول جالیزهای جنوبی از جمله خیار، گوجه، توت فرنگی و محصولات گلخانه ای روی دست کشاورزان مانده است و امکان صادرات این محصولات مهیا نیست.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص ابراز نگرانی کرده است و تاکید کرده که این ویروس روی سلامت محصولات کشاورزی هیچ تاثیری نمی گذارد.

محصولات کشاورزی پشت مرز مانده است

سعید برخوری  ضمن ابراز نگرانی از کمبود کامیون و افزایش هزینه های حمل محصولات کشاورزی تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا ویروس افزود: متاسفانه شیوع این ویروس بر امر صادرات و همچنین افزایش هزینه های حمل محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد که انتظار است دولت برای ایجاد رغبت برای کامیون داران در منطقه بسته های تشویقی ارایه دهد.

وی از معطل ماندن محموله های صاداراتی محصولات کشاورزی جنوب کرمان در مرز روسیه خبر داد و گفت: همه مرزها به غیر از روسیه و اقلیم کردستان برای صادرات بسته هستند و به دلیل تمهیدات بهداشتی کامیون های حمل بار بیش از مدت متعارف زیر بار می مانند.

برخوری با ابراز تاسف از قرنطینه اولین محموله صادرات خیار در کشور عمان اظهار کرد: اگر چه همه استانداردهای صادرات مورد تایید طرف عمانی قرار گرفته است اما تاکنون محموله مورد نظر بخاطر ویروس کرونا در قرنطینه باقی مانده است.

با وجود تمام تلاش های صورت گرفته اما به نظر می رسد ویروس کرونا حداقل در کوتاه مدت خسارت قابل توجهی به اقتصاد اصناف مختلف استان کرمان وارد کرده است و باید منتظر ماند و امیدوار بود با سرکوب این ویروس اقتصاد کرمان بار دیگر رونق بگیرد.

کد خبر: ۹٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha