۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
تلخند آجیل عید به کارگران؛ یک کیلو پسته دستمزد ۱.۵ روز کارگری
بازار گزارش می دهد؛

تلخند آجیل عید به کارگران؛ یک کیلو پسته دستمزد ۱.۵ روز کارگری

ساری - تلخند پسته و آجیل در بازار کرونا زده شب عید بیش از همیشه دست کارگران و اقشار ضعیف را از این تنقلات نوروزی کوتاه کرده است.

  بازار نوروزی شهرها باآنکه طعم کرونا را چشیده اما از نفس نیفتاده و همچنان برابر این ویروس تاب‌آوری کرده و دراین‌بین، دست کارگران و قشر متوسط به پایین از سفره‌های نوروزی کوتاه‌تر شده است.

از جلوی مغازه‌های مختلف می‌گذرد، بیش از آن‌که طعم اجناس را با مشامش مزه کند، چشمش به قیمت‌ها است، نرخ‌های گوشت خورشتی کیلویی، ۸۵ هزار تومان و کبابی ۱۱۰ هزارتومانی را ازنظر می‌گذارند و بابی تفاوتی از جلوی قصابی عبور می‌کند.

چند قدم‌ آن‌سوتر می‌ایستد، دلش هوای آجیل کرده است، با پرسیدن قیمت پسته، برق از سرش می‌پرد، می‌گوید: این تنقلات مال از ما بهترین‌ها است و ما را چه به این پسته‌های لوکس.

محمد کارگر روزمزد ساروی می‌گوید: من یک کارگر روزمزد هستم که در ماه حدود ۲۰ روز سرکار می‌روم و با درآمد ناچیز، با داشتن دو فرزند و مستأجر بودن، توان خرید آجیل کیلویی ۱۵۰ هزارتومانی را ندارم.

اگر یک روز و نصف کارگری کنم بتوانم ۱۵۰ هزار تومان دستمزد بگیریم شاید بتوانم یک کیلو از این پسته‌های نوبرانه را برای دخترم بخرم

با لبخند پسته، بغض گلویش را فرومی‌برد، می‌گوید اگر یک روز و نصف کارگری کنم بتوانم ۱۵۰ هزار تومان دستمزد بگیریم شاید بتوانم یک کیلو از این پسته‌های نوبرانه را برای دخترم بخرم. بدجوری مزه پسته گیجش کرده، از فروشنده می‌خواهد تا طعم پسته را بچشد و پس از امتحان می‌گوید فردا برای خرید می‌آیم.

بازار پسته و آجیل باآنکه رونق سال‌های قبل را ندارد اما از قیمت نیفتاده و همچنان دست بسیاری از مردم ازجمله کارگران به آن نمی‌رسد.

یک فروشنده بازار آجیل ساری می‌گوید: بازار امسال چندان رونق ندارد و باآنکه سعی می‌کنیم با کمترین سود، اقلام را به فروش برسانیم اما بسیاری از مردم توان خرید را ندارند و سال‌هاست که تنقلات از سفره‌های نوروزی مردم رخت بسته است.

بازار نوروزی آجیل کساد است

محمد جعفری می‌گوید: بازار کاسبی حسابی کساد است و مردم به‌جای خرید تنقلاتی نظیر پسته و آجیل ترجیح می‌دهند کالاهای ضروری‌تر و مایحتاج موردنیاز را خرید کنند.

وی می‌گوید: تمام امید ما به بازار شب عید بود که کرونا بازار عید را به بازار «گدا بهار» تبدیل کرده و نمی‌دانیم چگونه باید چک اجناس خریداری‌شده را تأمین کنیم.

جلوی مغازه آجیل‌فروشی توقف می‌کنیم، فروشنده که گمان می‌کند مشتری چرب و نرم به پستش خورده، از فواید پسته و آجیل و مناسب بودن قیمت‌های آن‌چنان تعریف می‌کند که نگو و نپرس.قیمت پسته را که می‌پرسم، می‌گوید: سه چهار مدل آجیل دارم که قیمت‌های آن متفاوت است از آجیل مخلوط، چهارمغز تا آجیل درجه‌یک.

ادامه می‌دهد: آجیل درجه‌یک کیلویی ۲۰۰ هزار تومان بود که اکنون در این بازار کساد آن را ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشیم. به بسته آجیل دیگری که در نایلون قرار دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: این آجیل که بادام و تخمه ونخود دارد کیلویی ۸۰ هزار تومان و آجیل دیگر ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آجیل را از داخل بسته بیرون می‌آورد و می‌گوید نخر فقط نگاهش کن، آجیل با پسته اعلا که قیمت خریدش ۱۴۵ هزار تومان است و آن را ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشم و اگر آجیل چهارمغز نخواهید با ۸۰ هزار تومان نیز می‌توانی یک کیلو تهیه کند.

از کسادی بازار شب عید می‌گوید و ادامه می‌دهد اکنون وضعیت بازار به‌هم‌خورده و قبلاً قیمت‌ها بسیار بالاتر بوده است و قیمت آجیل دارای مغر گردو و بادام را ۵۰ هزار تومان اعلام می‌کند.

بازار تنقلات تعریفی ندارد

گرانی پسته و آجیل سبب شده تا بسیاری از مردم قید خریدش را بزنند و سال‌هاست که تنقلات در سفره هفت‌سین مردم جایی ندارد. مهدی طاهری رئیس اتاق اصناف نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بازار تنقلات شب عید به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم تعریف چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه مردم رغبت به خرید آجیل و تنقلات ندارند، ادامه می‌دهد: بالا بودن قیمت‌ها و قدرت پایین مردم موجب شده که اقشار ضعیف و کارگران خریدهای نوروزی تنقلات را از سبد خانوار حذف کنند و به‌جای آن به تأمین کالاهای موردنیاز و ضروری بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: شیوع کرونا سبب شده تا امسال بازار نوروزی و عیدانه رونق سال‌های قبل را نداشته باشد و این مسئله، کسبه و بازاریان را نیز دچار مشکل کرده است.

طاهری درباره نظارت بر بازارهای شب عید و تنقلات می‌گوید: بازرسان اصناف، تعزیرات و صمت برای اصناف ازجمله صنف آجیل‌فروشان نظارت کافی دارند و در روزهای گذشته پرونده‌هایی نیز تشکیل‌شده است.

وی از مردم می‌خواهد تا هرگونه تخلفات نظیر گران‌فروشی، عدم درج قیمت و غیره را به دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله اتاق اصناف گزارش کنند.

 بازار نوروزی مازندران امسال برخلاف سال‌های قبل، حال و هوای نوروزی ندارد، شیوع کرونا از یکسو، بالا بودن قیمت اجناس به‌ویژه آجیل و تنقلات، سفرهای مردم را از این اقلام خالی کرده است.

کد خبر: ۹٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha