۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
ورشکست شدن مرغداران ایلامی| هزینه تولید با قیمت همخوانی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

ورشکست شدن مرغداران ایلامی| هزینه تولید با قیمت همخوانی ندارد

ایلام- وضعیت مرغداران استان ایلام مناسب نیست، اکثر مرغداری ها در آستانه ورشکسته شدن قرار گرفته اند و طبق گفته مرغداران هزینه های تولید با قیمت های اعلام شده همخوانی ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: بازار پرماجرای تولید مرغ در استان ایلام ادامه دارد، این استان به رغم اینکه دارای تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ است ولی در بعضی از مواقع سال با کمبود مرغ در بازار استان مواجه است.

در حال حاضر نیز کمبود مرغ در بازار احساس می شود، بسیاری از مرغداری های استان به دلیل قیمت های تعیین شده حاضر به جوجه ریزی نیستند.

کاهش ظرفیت جوجه ریزی در مرغداری های استان ایلام
رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام در خصوص ظرفیت تولید مرغ در استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان ایلام متاسفانه یک برخوردچکشی با مرغ می شود.

عزیر قیصوری بیان کرد: وقتی مرغ برای مصرف کننده در مواقعی کم می شود مسئولان مرغدار را تحت فشار قرار می دهند و تولید کننده را نابود کنند، اگر تولید کننده هم نابود شود مسئله چندان مهمی برای مسئولان نیست، فقط صرفا مرغ در بازار باشد.

 الان نهاده ها با مشکلات زیادی دست مرغدار می رسد، نهاده در کشور و استان با کمبود جدی مواجه است، چطور انتظار داریم مرغدار با قیمت های تعیین شده مرغ تولید کند

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۳۹۰ واحد مرغداری در ایلام وجود دارد که از این تعداد ۳۲۶ واحد فعال است، ظرفیتی معادل هفت میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره در مرغداری های استان وجود دارد.

ورشکست شدن مرغداران ایلامی/ هزینه تولید با قیمت همخوانی ندارد

قیصوری بیان کرد: دوره جوجه ریزی معمولا ۴۵ روزه تا ۵۰ روزه است، با وجود این ظرفیت عظیم در بین مرغداری های استان، در خردادماه یعنی در یک ماه، ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام شده  که بسیار ناچیز است.

قیمت ها کارشناسی شده نیست
وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که مسئولان متاسفانه فقط به این مسئله توجه دارند که مرغ باید به هر قیمتی باشد.

رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام تصریح کرد: الان نهاده ها با مشکلات زیادی دست مرغدار می رسد، نهاده در کشور و استان با کمبود جدی مواجه است، چطور انتظار داریم مرغدار با قیمت های تعیین شده مرغ تولید کند.

هم اکنون تنها استانی که قیمت مرغ را با همان قیمت مصوب به مصرف کننده می رساند استان ایلام است

قیصوری عنوان کرد:د ر حال حاضر دو کشتارگاه مرغ از جمله کشتارگاه مرغ مانشت و کشتارگاه زرین مرغ سیمره در استان ایلام فعال هستند که تامین مرغ استان بیشتر به عهده کشتارگاه مرغ مانشت است.

وی ادامه داد: هم اکنون این کشتارگاه ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند از جمله اینکه قیمت مرغ در کشتارگاه ها نیز قیمت کارشناسی شده نیست، بارها با مسئولان این موضوع در جریان گذاشتیم که این قیمت کارشناسی نشده است.

ورشکست شدن مرغداران ایلامی/ هزینه تولید با قیمت همخوانی ندارد

رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام بیان کرد: هم اکنون بعد از حدود چهار ماه به کشتارگاه های استان فشار بسیار وارد آمده و در آستانه ورشکست شدن هستند.

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام در خصوص تامین مرغ در بازار در استان گفت: هم اکنون تنها استانی که قیمت مرغ را با همان قیمت مصوب به مصرف کننده می رساند استان ایلام است.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ در استان به قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ توما به دست مصرف کننده می رسد.

بازدید روزانه از بازار مرغ استان ایلام
معاون بازرسی ونظارت سازمان صمت استان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار  افزود: طی سه ماهه اول سال جاری  سه هزار و ۳۷۳ تن مرغ کشتار روز در سطح بازار توزیع شده و در این راستا کمبودی وجود ندارد.

عزت الله عبدخانی  تاکید کرد: مرغ به اندازه کافی در بازار موجود است و این سازمان بر نحوه توزیع در سطح بازار استان نظارت کامل دارد.

 کشتارگاه‌های مرغ نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند، در غیر این صورت عرضه آن‌ها بعنوان خارج از شبکه تلقی خواهد شد و پرونده پس از تکمیل برای بررسی و صدور رای به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

وی بیان داشت: بازرسان سازمان صمت ایلام در قالب گشت‌های مشترک به همراه دستگاه های مرتبط اقدام به بازرسی از اصناف استان خواهند کرد  و با هرگونه تخلف احتمالی به شدت برخورد خواهد شد.

ورشکست شدن مرغداران ایلامی/ هزینه تولید با قیمت همخوانی ندارد

وی یادآور شد: در راستای برخورد با هرگونه تخلف صنفی، بازرسان سازمان صمت در استان به صورت روزانه از مرغ فروشی های سطح استان بازدید و در صورت تخلف مرغ فروشان جریمه می شوند.

نظارت بر نحوه توزیع مرغ در استان ایلام
عبدخانی افزود: از کشتارگاه‌های مرغ در سطح استان ایلام و خودروهای حمل مرغ درخواست شده تا نرم‌افزار مربوطه که توسط اداره پست ایجاد شده را نصب کنند تا فرایند تولید تا توزیع تحت‌نظر باشد.

وی تاکید کرد: کشتارگاه‌های مرغ نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند، در غیر این صورت عرضه آن‌ها بعنوان خارج از شبکه تلقی خواهد شد و پرونده پس از تکمیل برای بررسی و صدور رای به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: خرده فروشان گوشت مرغ نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام و میزان دریافتی خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

طبق آمارها تقریبا نصف مرغداران استان هم اکنون تولید آنها فعال نیست، بیشتر مشکلات این مرغداران نهاده های دامی، حمل مرغ، هزینه های سنگین تولید و..است.

اگر مسئولان پای کار باشند و همکاری لازم بین مرغدار و مسئولان فراهم باشد، می توان تولید مرغ را در استان بالا برد.

کد خبر: ۹۸٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha