۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ بها | رشد ۲۸ درصدی مرکز آمار را بپذیریم یا قیمت های کف بازار!
«بازار» گزارش می دهد

مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ بها | رشد ۲۸ درصدی مرکز آمار را بپذیریم یا قیمت های کف بازار!

در حالیکه همچنان رکود در بازار مسکن سایه انداخته اما تورم اجاره بها نه تنها قصد ندارد مستاجران را رها کند بلکه روند صعودی آن باعث شده تا اجاره نشین ها به مناطق پایین تر و حتی شهرهای اطراف کشیده شوند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: انتشار آمارهای رسمی مرکز آمار در روز گذشته از معاملات و وضعیت بازار اجاره مسکن نشان داد که تورم برای مستاجران تمامی ندارد. اما واقعیت بازار مسکن در ثبت تورم بازار معاملات اجاره مسکن در بهار ۱۴۰۰ نشان دهنده چیست؟ مگر نه اینکه بازار خرید و فروش دچار رکود شده و قیمت ها نیز تعدیل شده است پس چرا باید اجاره بها روند صعودی به خود بگیرد؟

آمارهای رسمی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در بهار امسال به بیشترین میزان دست کم از بهار سال ۹۵ تا کنون رسیده است

آمارهای رسمی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در بهار امسال به بیشترین میزان دست کم از بهار سال ۹۵ تا کنون رسیده است. در واقع آمارهای رسمی حاکی از ثبت بیشترین تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در کشور در بهار سال جاری ظرف دست کم ۵ سال اخیر است.

تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در بهار ۱۴۰۰ در حالی به ۲۹.۱ درصد رسیده است که این میزان بیشترین رکورد تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن از بهار ۹۵ تاکنون محسوب می شود.

تابستان امسال، برخلاف سال گذشته جدا از گرانی در بازارهای مختلف، رکود حرف اول را می‌زند. به‌ خصوص در بازار مسکن و در حالی که مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها هستند، خرید و فروش چندانی رخ نمی‌دهد

همچنین این میزان تورم در بازار اجاره مسکن، نه تنها در سال ۹۵، بلکه در سال های ۹۶ تا انتهای ۹۹ نیز بی سابقه بوده است. تابستان امسال، برخلاف سال گذشته جدا از گرانی در بازارهای مختلف، رکود حرف اول را می‌زند. به‌ خصوص در بازار مسکن و در حالی که مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها هستند، خرید و فروش چندانی رخ نمی‌دهد. 

مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ بها | رشد ۲۸ درصدی مرکز آمار را بپذیریم یا قیمت های کف <a class=بازار!" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/07/25/4/33618.jpg" width="600" />

هیبنا گزارش می دهد: ظرف ۵ سال گذشته تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی در هر کدام از ماه های سال بین ۳.۱ درصد تا ۲۹.۱ درصد متغیر بوده است. کمترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در این بازه زمانی مربوط به زمستان سال ۹۵ با رشد ۳.۱ درصدی اجاره بها و بیشترین آن نیز مربوط به بهار امسال بوده است.

در حالیکه تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در سال های ۹۵ و همچنین در سال ۹۷ تک رقمی بوده و بین ۳.۱ درصد تا ۹.۵ درصد در نوسان بوده است اما در بهار ۹۷ همزمان با ورود تدریجی بازار معاملات مسکن به فاز رونق و جهش قیمت، اجاره بها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تورم اجاره مسکن نیز دو رقمی می شود.

بهار ۹۷ در حالی که بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی به تازگی به فاز رونق و رشد قیمت وارد شد در بازار اجاره مسکن نیز تورم نقطه به نقطه به ۱۰.۱ درصد رسید. همزمان با پیش روی بازار معاملات مسکن در فاز جهش قیمت شیب رشد اجاره بهای مسکن نیز افزایش یافت و تورم مسکن در تابستان ۹۷ به ۱۷ درصد و در پاییز به ۲۳.۳ درصد رسید.

این شرایط و افزایش شیب صعودی تورم تا بهار سال ۱۴۰۰ رقم خورد تا در این فصل بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در ۵ سال گذشته به ثبت برسد.

در سال ۹۹ تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در همه فصل ها همواره بیش از ۲۸ درصد بوده است که تورم بالا در این بازار محسوب می شود. هر چند تورم اجاره مسکن در نهایت و به دلیل وضعیت و شرایط خاص این بازار کمتر از تورم بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی است.

در بهار ۱۴۰۰ بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است. در این استان اجاره بهای مسکن در مقایسه با بهار سال گذشته با رشد حدود ۴۰ درصدی همراه شد

در بهار ۱۴۰۰ بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است. در این استان اجاره بهای مسکن در مقایسه با بهار سال گذشته با رشد حدود ۴۰ درصدی همراه شد. همچنین در این بازه زمانی کمترین میزان رشد اجاره بهای واحدهای مسکونی مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است که اجاره بهای مسکن در آن حدود ۱۴ درصد در مقایسه با بهار سال قبل افزایش یافته است.

مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها
فعالان بازار مسکن معتقد هستند که این روزها مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ها هستند چرا که نبود نظارت بر بازار اجاره بها باعث شده تا این مالکان باشند که هر قیمتی را ارائه کنند. اعلام مجاز بودن افزایش اجاره بها تا سقف ۲۵ درصد نیز ظاهرا برای خود داستانی شده و نتوانسته است مشکل مستاجران و اجاره بها را کاهش دهد. 

بالا رفتن اجاره بها دلایل مختلفی دارد و اینکه بگوییم املاکی ها قیمت های اجاره را افزایش می دهند بی انصافی محض است

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری بازار معتقد است که بالا رفتن اجاره بها دلایل مختلفی دارد و اینکه بگوییم املاکی ها قیمت های اجاره را افزایش می دهند بی انصافی محض است.

او می گوید: مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره لازم الاجرا است اما اینکه بگوییم این بخشنامه نتوانسته اجاره بها را کنترل و یا کاهش دهد تا حدودی بی انصافی است. به هر سوی در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قراردادهای خارج از ضوابط اعلام شده، با دفتر معاملات ملکی متخلف برخورد قانونی انجام خواهد شد.

مستاجران نگران قیمت‌های جدید اجاره‌ بها | رشد ۲۸ درصدی مرکز آمار را بپذیریم یا قیمت های کف بازار!

برخی از املاکی های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که مرکز آمار اعلام کرده است که اجاره بها حدودا ۳۰ درصد رشد داشته است؟ می گویند: به هیچ عنوان درصد رشد در حد و اندازه ای که گفته می شود ۳۰ درصد واقعیت ندارد. می توان به جرات گفت که درصد رشد اجاره بها نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و حتی در برخی مناطق ۱۰۰ درصد رشد داشته است و چند برابر شده است.

اینکه آمارها بگویند نرخ اجاره بها ۳۰ درصد رشد داشته است نمی تواند موجب جلوگیری از رشد اجاره بها شود. اجاره بها این روزها از قیمت مسکن تبعیت نمی کند و برخی عوامل دیگر که یکی از آنها رشد تورم است اجاره بها را تنظیم و اعلام می کند

املاکی ها می گویند: قیمت های کف بازار و قراردادهای به ثبت رسیده ملاک ما املاکی ها برای میزان رشد اجاره بها است. اینکه آمارها بگویند نرخ اجاره بها ۳۰ درصد رشد داشته است نمی تواند موجب جلوگیری از رشد اجاره بها شود. اجاره بها این روزها از قیمت مسکن تبعیت نمی کند و برخی عوامل دیگر که یکی از آنها رشد تورم است اجاره بها را تنظیم و اعلام می کند.

آنان می گویند: بسیاری از مستاجران هستند که این روزها با مراجعه به دفاتر املاک می گویند به شدت نگران قیمت های جدید هستند و اگر این قیمت ها کاهش نیابد مجبور هستند به مناطق پایین تر و حتی شهرهای اطراف برای سکونت کوچ کنند.

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که توجه به ساخت مسکن های استیجاری در دولت سیزدهم باید جدی گرفته شود می گوید: اگر چه در طی سال های اخیر به موضوع مسکن های استیجاری توجه زیادی شده است و در خصوص آن بسیار گفته شده است اما متاسفانه بدون اینکه به راهکاری دست پیدا کنیم به فراموشی سپرده شده است.

کد خبر: ۹۸٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha