۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
عبور اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده‌اند
گزارش بازار؛

عبور اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده‌اند

اصفهان- تامین آب شرب همواره به عنوان خط قرمز مسئولان استان اصفهان اعلام می‌شد و صف‌های طولانی خرید آب شرب از تانکرهای بی نام و نشان بیانگر تخطی مسئولان از خط قرمزها است.

مریم یاوری؛ بازار: مردم اصفهان سال‌هاست با چالش کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئولان زیادی قول حل این بحران‌ها را با اجرای طرح‌های انتقال آب داده‌اند، این چالش‌ها تا قبل از این کشاورزی و محیط زیست را درگیر کرده بود و امسال اثرات ناشی از مدیریت نامناسب منابع آبی در استان اصفهان و همچنین در کشور گریبان آب شرب را گرفته است و شهروندان زیادی روزانه در شهرها و روستاهای استان اصفهان ساعت‌ها در صف‌های طولانی آب شرب می‌ایستند.

خرید آب شرب از تانکرهای بی نام و نشان
حسین کراری از شهروندان منطقه ۱۰ اصفهان است، او که معتقد است این روزها بیشتر از ۲۴ ساعت هم آب لوله کشی ندارند به خبرنگار بازار می‌گوید: شرایط به گونه‌ای شده است که حتی برای برطرف کردن نیازهای اولیه زندگی‌مان نیز باید در صف‌های طولانی بایستیم.

او که از مسئولان به دلیل شرایط موجود گلایه دارد، اظهار می‌کند: نباید حال و روز مردم اصفهان که به گفته مسئولان استانی برخوردار است، این باشد، ما حتی در برخی روزها مجبور به خرید آب از تانکرهای بی‌نام و نشان هستیم، نمی‌دانیم آبی که آنها برای ما می آورند سالم است یا خیر اما مجبور به خرید آب هستیم.

این شهروند اضافه می‌کند: اداره آب و فاضلاب می‌گوید نباید از تانکرهای بی نام و نشان آب بخریم اما وقتی که آنها آبی برای ما تامین نمی‌کنند، مجبور به خرید آب هستیم.

عبور مسئولان اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده اند

۴۰ تانکر سیار روزانه ۵۰۰ هزار لیتر آب بین شهروندان اصفهان توزیع می‌کند
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: شهروندان نباید از تانکرهای بی نام و نشان آب بخرند و باید با دیدن هر گونه تخلفی در این زمینه افراد را به شرکت آب و فاضلاب معرفی کنند.

نباید حال و روز مردم اصفهان که به گفته مسئولان استانی برخوردار است، این باشد، ما حتی در برخی روزها مجبور به خرید آب از تانکرهای بی‌نام و نشان هستیم، نمی‌دانیم آبی که آنها برای ما می آورند سالم است یا خیر اما مجبور به خرید آب هستیم

مهرداد خرسندی اضافه می‌کند: اداره آب و فاضلاب با ۴۰ دستگاه تانکر سیار ۵۰۰ هزار لیتر آب را در ۲۴ ساعت بین شهروندان توزیع می‌کند، توزیع آب به صورت رایگان است و مردم نباید برای تامین آب  شرب با استفاده از تانکر هزینه‌ای را پرداخت کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی روند نظارتی بر روی فعالیت تانکرهای توزیع آب خارج از شبکه ابراز می‌کند: در این زمینه روزانه بازرسی‌هایی در حال انجام است، عکس‌ها و فیلم‌هایی نیز برای ما ارسال شده است اما هنوز جمع بندی از تعداد برخوردها نداریم.

عدم بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان چالش جدی است
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص چرایی ایجاد شرایط فعلی در زمینه آب شرب اصفهان نیز ابراز می‌کند: در این زمینه باید توجه داشت که تنها سامانه آبرسانی اصفهان معروف به سامانه بابا شیخ علی در حال حاضر ‌ ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستا آبرسانی می‌کند و این در حالی است که افق این سامانه برای سال ۸۶ بوده و قرار بوده است که در سال ۸۶ سامانه دوم آبرسانی اصفهان نیز به بهره برداری برسد.

او با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای وظیفه بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی به اصفهان را داشته است، اضافه می‌کند: بارها و بارها قول بهره‌برداری از این پروژه را داده‌اند و آخرین بار نیز نیمه تیر ماه امسال بوده که محقق نشده است.

عبور مسئولان اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده اند

خرسندی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سامانه آبرسانی بابا شیخ علی با تمام قدرت در حال فعالیت است اما نیاز آبی شهروندان مازاد بر ظرفیت این سامانه است، ادامه می‌دهد: دلیل این امر نیز افزایش زودهنگام دما و افزایش جمعیت است که مصرف آب را بالا برده است.

او با بیان اینکه تصفیه خانه بابا شیخ علی در هر ثانیه ۱۱ هزار و ۵۳۰ لیتر آب را تصفیه می‌کند، می‌افزاید: این در حالی است که میزان آب اختصاصی در روزهای اول خرداد ماه به هشت هزار لیتر رسید و همچنان این کاهش ادامه دارد.

روزانه در هر ثانیه چهار هزار و ۳۰۰ لیتر کمبود آب داریم
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یکی دیگر از دلیل کاهش این حجم آب را خشک شدن چاه‌های فلمن اعلام کرده و ادامه می‌دهد: ۱۱ چاه فلمن اصفهان که در هر ثانیه سه هزار و ۲۰۰ لیتر آب به سامانه تزریق می‌کرد خشک شده است و دبی چاه‌های متفرقه نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه روزانه در هر ثانیه چهار هزار و ۳۰۰ لیتر کمبود آب داریم، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که کل ظرفیت تولیدی برای سامانه اول ۱۳ هزار و ۸۰۰ لیتر است و مصرف بیش از ۱۸ هزار لیتر و از این رو با کمبود شدید آب مواجه هستیم.

تصفیه خانه بابا شیخ علی در هر ثانیه ۱۱ هزار و ۵۳۰ لیتر آب را تصفیه می‌کند، این در حالی است که میزان آب اختصاصی در روزهای اول خرداد ماه به هشت هزار لیتر رسید و همچنان این کاهش ادامه دارد

خرسندی دلیل افت فشار آب را نیز عدم ماندگاری آب در مخازن اعلام می‌کند و می‌افزاید: برای این امر باید توجه داشت که آبی که تصفیه می‌شود همزمان در مدار قرار می‌گیرد و از این رو ارتفاع آب در مخازن بسیار ناچیز است واین امر منجر به افت فشار آب شده است.

مدیریت عادلانه آب از دست آب و فاصلاب خارج شده است
او نصب پمپاژهای غیر مجاز را دلیل اصلی عدم توزیع عادلانه آب اعلام می‌کند و می‌گوید: پمپ‌های مستقیم نصب کرده اند و این عدالت توزیع آب را از ما گرفته و مدیریت شبکه را از دست ما خارج کرده، در حال پیمایش این وضعیت هستیم و همه موظف هستند پمپ‌های غیر مجاز را جمع آوری کنند.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه می‌کند: باید توجه داشت که در استان اصفهان یک میلیون و ۴۰۰ هزار انشعاب و دو میلیون و ۴۰۰ هزار آحاد داریم که ساماندهی آن کار بسیار سختی است.

او در خصوص روند توزیع آب با استفاده از تانکر در محلات شهر اصفهان نیز ادامه می‌دهد: این اقدام بر اساس تماس‌های شهروندان انجام می‌شود ضمن اینکه ما خود نیز پایش‌های تل متری و تل کنترلی را داریم.

مخازن استراتژی آب بیمارستان‌های اصفهان خالی است
خرسندی در ادامه به تخلیه آب مخازن استراتژی بیمارستان‌های اصفهان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای آبرسانی به بیمارستان‌ها نیز تانکرهایی را با همکاری دیگر نهادها تامین کرده‌ایم و می‌توان گفت برای همه بیمارستان‌های اصفهان این اقدام انجام می‌شود.

عبور مسئولان اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده اند

او سرانه مصرف آب در اصفهان را برای هر شهروند ۱۵۷ لیتر در شبانه روز اعلام کرده و می‌گوید: اگر هر شهروندان روزانه ۱۵ لیتر آب مصرفی خود را کاهش دهند می‌توانیم مشکل را برطرف سازیم.

شرایط امروز اصفهان حاصل بی توجهی چند دهه مسئولان نسبت به وضعیت آبرسانی این استان بوده است، چالشی که همچون زخمی کوچک کم کم عفونت کرده و امروز همچون غده سرطانی به جان تک تک شهروندان افتاده است.

افزایش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما در اصفهان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این ارتباط با اشاره به کمبود ۴.۳ متر مکعب آب بر ثانیه در اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: از دلایل عمده این میزان کمبود آب می‌توان به خشکی چاه‌های فلمن و حریمی در اصفهان با توجه به خشکی دائم رودخانه زاینده رود طی ۱۰ ماه اخیر اشاره کرد.

اصفهان در حال حاضر چندین نوع خشکسالی را تجربه می‌کند، در کل استان اصفهان نیز کاهش بارش‌ها را داریم که این بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد کاهش داشته است

منصور شیشه فروش افزایش دو تا چهار درجه‌ای دما در خرداد و تیر ماه را نیز از دیگر دلایل افزایش مصرف آب و از سویی کمبود آب در سامانه آبرسانی اعلام می‌کند و می‌افزاید: این امر منجر به کاهش ارائه خدمات آبرسانی در سطح استان نیز شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۰ روستا و ۳۰۰ نقطه عشایری در استان اصفهان آبرسانی سیار دارند، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که خشکسالی‌ها ضرر و زیان جبران ناپذیری را به استان اصفهان وارد کرده که از آن جمله می‌توان به در معرض نابودی بودن ۴۴ هزار راس دام و وحوش گونه‌های نادر در این استان اشاره کرد.

اصفهان همزمان چندین نوع خشکسالی را تجربه می‌کند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان که معتقد است اصفهان در حال حاضر چندین نوع خشکسالی را تجربه می‌کند، می‌افزاید: در کل استان اصفهان نیز کاهش بارش‌ها را داریم که این بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه خشکسالی کشاورزی را نیز در استان اصفهان شاهد هستیم، ابراز می‌کند: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت نشده و از سوی دیگر خزان زودرس در فضای سبز ایجاد شده است.

پویش «الف – ب» به کار اصفهان نیامد
شیشه فروش همچنین به بی اثر بودن و در واقع بی نصیب بودن استان اصفهان از پویش « الف - ب» وزارت نیرو اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ضروری است که وزارت نیرو  هر چه زودتر کمبود آب در اصفهان را جبران کند.

او با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی وضعیت توزیع آب در استان اصفهان می‌گوید: در این زمینه کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب در ادارات را ابلاغ کرده‌ایم ضمن اینکه همه شهرداری‌های استان اصفهان آب شرب را از آب آبیاری فضای سبز جدا کرده‌اند.

عبور مسئولان اصفهان از خط قرمز؛ شهروندان در صف خرید آب شرب ایستاده اند

شیشه فروش می‌افزاید: از سوی دیگر صنعت ساختمان ملزم، کارواش‌ها و دیگر صنوفی که مصرف آب زیادی دارند ملزم به استفاده از آب غیر شرب برای فعالیت خود شده‌اند.

او در ادامه تاکید می‌کند: تامین حق آبه‌های اصفهان مهم ترین راهکار حل بحران آب در اصفهان است و در این زمینه سازمان محیط زیست نیز باید ورود کند و همانطور که دغدغه دریاچه ارومیه را ساماندهی کرد به داد زاینده رود و تالاب گاوخونی نیز برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه می‌افزاید: شرکت آب منطقه‌ای نیز باید پاسخگوی چرایی عدم بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی به اصفهان باشد.

آب منطقه ای پاسخگویی را صلاح ندانست
اما در این بین در پی تماس‌های مکرر خبرنگار بازار با مسئولان آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص چرایی عدم بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان پاسخ درستی دریافت نشد و مسئولان این سازمان به نوعی پاسخگویی به این سوال آن هم در شرایط فعلی را جایز ندانستند.

هر چند مسئولان اصفهان و حتی کشور در زمینه حل بحران آب در حد شعار و روی کاغذ قول هایی می دهند و حتی حل بحران زاینده رود همواره به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی در همه عرصه های ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر بوده است اما هیچ از این وعده ها تاکنون جامه عمل به خود ندیده و حاصل همه این بی توجهی ها شرایط کنونی بحران آب در این استان است.

کد خبر: ۹۸٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha