۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
خسارت کسری برق باید با انرژی خورشیدی جبران شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

خسارت کسری برق باید با انرژی خورشیدی جبران شود

اصفهان- طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خسارت کسری برق باید با انرژی خورشیدی جبران شود؛ ظرفیتی که به ویژه در اصفهان بسیار کاربردی است اما بهره‌وری خوبی از این ظرفیت خدادادی نداشته‌ایم.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص علت‌های قطعی برق و جبران کمبود تولید اظهار داشت: میزان تولید برق در کشور ۸۵ هزار مگاوات است که با توجه به رشد جمعیت و به تبع آن مصرف زیاد، این مقدار، توان تامین برق کشور را ندارد.

وی افزود: این در حالی است که افزایش تولید برق به میزان ۱۰۰ هزار مگاوات در برنامه ششم توسعه دیده شده بود اما به آن عمل نکردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم توازن تولید و مصرف برق در کشور گفت: میزان تولید در هر سال تقریبا دو درصد افزایش پیدا کرده و اما در مقابل آن مصرف نیز افزایش هفت درصدی داشته است؛ از سویی دیگر حدود ۴۰ درصد بین پیک مصرف و تولید فاصله افتاده است و وزارت نیرو سعی در کاهش این فاصله داشته است.

افزایش ۹ درصدی هدر رفت انرژی در کشور
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: میزان تلفات شبکه انتقال انرژی نیز نسبت به میانگین دنیا بالاست و حدود ۹ درصد هدر رفت انرژی دارد و این در حالی است که این میزان در کشور چین حدود ۵ درصد است، برای جبران این تلفات و کاهش آن باید ۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به فرسودگی نیروگاه‌ها که راندمان تولید برق را کاهش می‌دهد، گفت: برای نمونه نیروگاه شهید منتظری نزدیک ۴۰ سال عمر دارد و راندمان آن حدود ۲۰ درصد است، در صورتی که راندمان نیروگاه‌های جدید ۴۵ درصد است و لازم است که نسبت به نوسازی آنها اقدام کنیم و البته نیاز به سرمایه دارد.

تولید یک هزار مگاوات انرژی خورشیدی
طغیانی میزان هزینه تولید هر کیلو وات برق را ۴۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این مقدار سالیانه ۷۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که با این احتساب به ازای هر کیلووات ساعت مصرف در کشور ۲۷۰ تومان کسری وجود دارد و باید تامین شود، با این وجود منظور من تامین این کسری از جیب مردم نیست.

وی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تنها یک هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کشور تولید می‌شود با وجود اینکه ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه وجود دارد، در کل میانگین میزان برق آبی، خورشیدی و هسته ای ۱۰ هزار مگاوات است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود میزان انرژی هسته‌ای را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهند که متاسفانه به آن عمل نشد، تاکید کرد: خسارت کسری برق باید با انرژی خورشیدی جبران شود؛ ظرفیتی که به ویژه در اصفهان بسیار کاربردی است اما بهره‌وری خوبی از این ظرفیت خدادادی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه من رمز ارزها ارتباطی به قطعی برق ندارد، گفت: از سویی تعداد اتصال مشترکین و IP اینترنت در این زمینه محدود و قابل رصد است و از سوی دیگر در کل میزان مصرف برق رمز ارزها حدود دو هزار مگاوات است؛ بنابراین رمز ارزها آدرس غلطی برای قطعی برق‌ است.

کد خبر: ۹۸٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha