۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
شیب ملایم افزایش قیمت آهن

شیب ملایم افزایش قیمت آهن

در روزهای ابتدایی هفته گذشته، نوسان جزئی نرخ ارز در افزایش قیمت ها موثر بود؛ در پی همین شرایط، شیب ملایم قیمت ها علی الخصوص در بخش تیرآهن و میلگرد افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در طی هفته گذشته دلار نیمایی رشدی لاک پشت وارانه را در پیش گرفت و حتی در این میان در حدود ۵۲۰ تومان نیز افزایش نرخ داشت، اما در بازار آزاد نرخ دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان بود. برخی کارشناسان اقتصادی برآن بودند که دلار می تواند تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان شیب صعودی را طی کند اما دلار با نوسان در کانال ۲۴ هزار و ۹۵۰ الی ۲۵ هزار و۵۰ تومان مسیر کاهشی را طی کرد.

عوامل خارجی موثر بر بازار داخلی همچون مذاکرات وین نیز نشان دهنده بررسی گزینه های پیش رو از هر دو طرف مذاکرات است و شاید مجددا دور جدید مذاکرات برقرار شود.

در بخش بازارهای جهانی گویا اصلاح قیمتی جزئی قابل مشاهده است؛ برای نمونه قیمت بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس در حدود ۴ دلار کاهش قیمت داشته و روی نرخ ۶۰۲ دلار در هر تن نشسته است. با این اوصاف در حالیکه عوامل بنیادین بازار هم در نوسان نیست عوامل دیگری دست در دست هم گذاشته تا رشد قیمتی را رقم بزنند.

در روزهای ابتدایی هفته گذشته، نوسان جزئی نرخ ارز در افزایش قیمت ها موثر بود؛ پس از آن تکرار قیمت سازی بورس کالا از طریق قیمت پایه در امر افزایش قیمت ها دخیل بود. در روزهای پایانی هفته نیز خاموشی برق تیرآخر بر نابسامانی های بازار بود، همین خاموشی احتمال کاهش تولید را افزایش داد. در پی همین مسئله بسیاری از مبادی فروش نه تنها اعلام قیمت نداشتند بلکه فروش خود را بستند.

در پی همین شرایط، شیب ملایم قیمت ها علی الخصوص در بخش تیرآهن و میلگرد افزایش یافت که متوسط قیمت میلگرد ۱۴ با افزایش ۲۴۶ تومانی روی نرخ ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان نشست.

این شیب ملایم افزایش قیمت ها  ممکن است در روز ابتدایی هفته جاری نیز ادامه یابد. اما از آنجایی که اخیرا  بازار در رکود بوده است می توان اظهار داشت که حتی اگر  در مدت زمان دو هفته تولیدات فولادی متوقف شوند؛ باز هم انبارها به حد کافی موجودی کالا دارند. البته لازم به ذکر است که در بخش صادراتی ممکن است دچار مشکل شویم.

از سوی دیگر جو روانی بازار همچنان چشم انتظار کاهش قیمتی است. بنابراین حتی اگر روز ابتدایی هفته با تب و تاب و افزایش قیمت آغاز شود پس از آن دوباره به مسیر نزولی خواهد افتاد.

کد خبر: ۹۸٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha