۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
برقراری امنیت در ماهیرود؛ آخرین وضعیت تبادلات مرزی با افغانستان
بازار گزارش می دهد؛

برقراری امنیت در ماهیرود؛ آخرین وضعیت تبادلات مرزی با افغانستان

بیرجند- علی رغم تحولات در افغانستان مسئولان خراسان‌جنوبی تأکید دارند که از نظر گمرک و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی مشکل خاصی برای ادامه تبادلات تجاری با کشور همسایه وجود ندارد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: مرز ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان تاکنون نقش بسیار مهمی در تبادلات تجاری با این کشور همسایه و ارزآوری برای ایران اسلامی داشته است به گونه‌ای که حتی در شرایط کرونایی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال بوده است.

در سال جاری ۳۷ درصد سهم صادراتی کل کشور به افغانستان از لحاظ ارزش و ۴۸ درصد به لحاظ وزنی از مرز و گمرک ماهیرود انجام شده است.

در سه ماهه نخست سال جاری نیز تبادلات تجاری از طریق ماهیرود رو به رشد بوده است به گونه‌ای که حسن رحیمی زاده، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در گفت و گو با بازار اظهار کرده بود: طی سه ماهه سال جاری کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی(گمرک ماهیرود) از نظر ارزشی ۲۰۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳۰۶ دلار و از نظر وزنی نیز ۶۲۲ هزار و ۶۷۴ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۵۷ درصد و از نظر وزنی نیز پنج درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تعداد هزار ۵۸۸ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش ۳۹ میلیون ۱۱۵ هزار و ۹۰۶ دلار بوده است که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۶۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۵۱ درصد افزایش داشته است.

رحیمی زاده ادامه‌داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک خراسان‌جنوبی در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، کاشی، گازوئیل، هیدروکربن سبک، قیر، میلگرد و خرما بوده است.

افغانستان اولین کشور هدف صادراتی خراسان‌جنوبی
وی گفت: عمده این اقلام به افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است که اول بودن افغانستان در بین این کشورها یک نکته بسیار مهم است.

افزایش ۵۷ درصدی کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان جنوبی(گمرک ماهیرود) در سه ماهه ابتدایی سال جاری بسیار ارزشمند و نشان دهنده نقش ارزآوری این معبر رسمی با کشور همسایه است.

جابر انصار، رئیس کنسولگری افغانستان در مشهد نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه در دیدار با فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی بر تمایل بر ارتباطات تجاری با ایران از طریق مرزهای خراسان‌جنوبی و خراسان رضوی تأکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی از آنجایی که در خراسان به واسطه فرهنگ مشترک بوی وطن و هرات را استشمام می کنند تمایل برای کار بیشتری دارند و از این جهت خواهان تسهیل روابط هستیم.

اما دو الی سه روز گذشته خبری مبنی بر تصرف گمرک ابونصرفراهی توسط طالبان و برخی درگیری ها در آن سوی مرز سوالاتی را در اذهان مطرح می‌کرد و چه مردم و چه فعالان اقتصادی خواهان این نکته هستند که این مساله تأثیری در تعاملات تجاری نگذارند.

برقراری امنیت در ماهیرود؛ آخرین وضعیت تبادلات مرزی با افغانستان

به نظر می‌رسد در ساعات ابتدایی این اتفاق در تبادلات تجاری محدودیت‌هایی ایجاد شد به ویژه آنکه سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کشور اظهار کرد: از عصر پنج شبه (۱۷ تیر ماه) و متأثر از تحولات صورت گرفته در افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان‌رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شده است.

وی همچنین از تجار و بازرگانان درخواست کرد تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای «دوغارون» و «ماهیرود» خودداری کنند.

طبیعی است که در استان‌های مرزی، تحولات در آن سوی مرز و در کشور همسایه ممکن است تا حدی بر روند تعاملات دوجانبه تأثیر بگذارد که جای نگرانی وجود ندارد به ویژه آنکه همه مسئولان و متولیان بر امنیت کامل مرز تأکید دارند

طبیعی است که در استان‌های مرزی، تحولات در آن سوی مرز و در کشور همسایه ممکن است تا حدی بر روند تعاملات دوجانبه تأثیر بگذارد که جای نگرانی وجود ندارد به ویژه آنکه همه مسئولان و متولیان بر امنیت کامل مرز تأکید دارند.

خراسان‌جنوبی آمادگی ادامه تبادلات تجاری را دارد
محمد آرزومندان دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان و مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی بیرجند نیز پیرامون تعاملات با افغانستان در شرایط فعلی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر از نظر ما به عنوان اتاق بازرگانی بیرجند، گمرک و فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی مسئله و مشکل خاصی برای تبادلات تجاری وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها مطلبی درباره گفت و گوهای اتاق‌های بازرگانی مطرح می‌شود، مربوط به استان‌ها نیست بلکه ممکن است در سطح اتاق‌های بازرگانی کشوری این گفت و گوها صورت گیرد که امیدواریم ثمر آن خیر برای استان باشد و در هر حال در استان ما مسئله خاصی نیست.

اتاق‌های بازرگانی ایران و افغانستان درباره تسهیل واردات و صادرات و تبادلات تجاری از مرز ماهیرود و برخی دیگر از گمرکات در کشور در حال رایزنی هستند

حسن رحیمی‌زاده، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی ایران و افغانستان درباره تسهیل واردات و صادرات و تبادلات تجاری از مرز ماهیرود و برخی دیگر از گمرکات در کشور در حال رایزنی هستند.

مدیرکمرگات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: البته باید به این نکته نیز اشاره کنم به عنوان گمرکات خراسان‌جنوبی و مدیران در گمرک ماهیرود آمادگی انجام صادرات و واردات و تبادلات تجاری از طریق مرز را داریم و از طرف ما مشکل خاصی وجود ندارد.

برقراری امنیت در ماهیرود؛ آخرین وضعیت تبادلات مرزی با افغانستان

این نکته رحیمی زاده توسط مسئولان کشوری نیز مطرح شده است و روز هیجدهم تیرماه محمد مهدی جوانمرد قصاب رایزن سابق ایران در افغانستان نیز در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: رایزنی‌هایی توسط اتاق بازرگانی ایالت فراه در حال انجام است و البته بنا بر شرایط پیش آمده، از نظر ما هیچ مشکلی در ادامه روند تجاری وجود ندارد و در صورتی که درگیری خاصی در مرز وجود نداشته باشد و به وجود نیاید، روند تجاری به شرایط عادی برخواهد گشت.

امنیت مرز، نوید ادامه فعالیت اقتصادی
گفتنی است که حمید ملانوری استاندار خراسان‌جنوبی نیز در حاشیه ستاد کرونای خراسان جنوبی که روز گذشته نوزدهم تیرماه برگزار شد بر امنیت کامل مرز خراسان‌جنوبی با توجه به حضور مرزبانی و ارتش تأکید کرد که این نوید را می‌دهد که به واسطه این امنیت مسئله خاصی در روند تبادلات تجاری به وجود نیاید.

مرز ماهیرود نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای جوانان مرزنشین خراسان‌جنوبی دارد و از طرف دیگر بسیاری از کارخانه‌های خراسان‌جنوبی در نزدیکی مرز و با هدف صادرات ایجاد شده‌اند بخش اعظمی از درآمد ارزی کشور از طریق تبادلات مرزی با افغانستان تامین می شود که ماهیرود نقش پررنگی در این زمینه نیز ایفا می کند و از این جهت لازم است مسئولان برای حفظ این ظرفیت چاره اندیشی کنند.

به امید آنکه در آمار سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ شاهد آمار رو به رشدی از صادرات و واردات با کشور همسایه باشیم.

کد خبر: ۹۸٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha