۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
نرخ بهره همین بماند تولید رونق خواهد گرفت| رییسی از قیمت گذاری دستوری خودداری کند
متخصص بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

نرخ بهره همین بماند تولید رونق خواهد گرفت| رییسی از قیمت گذاری دستوری خودداری کند

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر باقی ماندن ابهامات در بازار سرمایه، مطرح کرد: اگر نرخ بهره همین مقدار بماند و قیمت گذاری دستوری نباشد بورس رونق خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار، در دقایق ابتدایی امروز، بازار بورس با افت شاخص کل همراه بود. این روند تا پایان معاملات ادامه پیدا کرد تا در اولین روز هفته معاملات با رنگ قرمز پایان یابند.

امروز، نماگر اصلی بورس ۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۷۲۹ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن  در انتهای معاملات، ۹۶ واحد ریزش داشت و رقم ۳۹۲ هزار و ۴۸۹ واحد را نشان داد.

فولادی‌ها نیز امروز با روند بازار همسو شدند تا این شاخص نیز امروز قرمز رنگ بماند. در نهایت با کاهش ۱۴ هزار و ۱۷۷ واحدی به رقم ۹۶۵ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. امروز نماد های بیشتری از این گروه روند منفی داشتند و نماد «فمراد» با افت  نزدیک به ۵ درصد، بیشترین ریزش را در بین نماد های فولادی داشت.

امروز اکثر نمادهای گروه کانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کپشیر» با افت نزدیک به ۱۰ درصدی بیشترین ریزش را در بین نمادهای این گروه داشت. گروه محصولات شیمیایی شاهد تعادل در تعدادنماد های منفی و مثبت خود بود. اکثر نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات کاهش قیمت داشتند و فقط ۳ نماد رشد داشتند. در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اکثر نمادها روند منفی داشتند.

امروز  نماد «دسینا» بیشترین رشد و نماد «خزر » بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» امروز بیشترین تاثیر در روند نزولی  شاخص کل را داشت.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس اظهار کرد: بازار سرمایه را نباید به صورت روزانه بررسی کرد و ابتدا باید به روندی که بازار در حال طی کردن است، نگاه کنیم. شرایط بنیادی بازار شرایط بدی نیست، اما شرایط روانی که بازار دارد و بی‌اعتمادی که به بازار چیره شده است، در یک روند نزولی آغاز شد و در یک روند فرسایشی کلان ایستاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی روند بازار شرایط بهتری را پیدا می‌کند که اعتمادها به بازار بازگردد و مردم بتوانند بازار را دوباره به عنوان جای مناسبی برای پس‌انداز ببینند. در حال حاضر، کسانی که در بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای سرمایه‌گذاری در بازار نیستند و به این دلیل در بازار مانده‌اند تا بتوانند زیان خود را جبران کنند تا از بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فشار فروش در بازار سرمایه همیشگی است، گفت: به طور طبیعی، زمانی که بازار مثبت شود، حجم فروش‌ها بالا خواهد رفت.

سوری درباره ابهامات حاکم بر بازار سرمایه تأکید کرد: تا زمانی که تیم اقتصادی و سوگیری دولت نسبت به بازار سهام مشخص نشود، نمی‌توان قاطع درباره بازار حرف زد، اما رئیس جمهور منتخب دو حرف مثبت در رابطه با بازار سرمایه زده است که یکی عدم تأمین سرمایه دولت توسط بازار سهام و دیگری بحث مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری است.

وی افزود: ما در گزینه‌هایی که درباره وزیر اقتصاد می‌شنویم، گزینه‌های متنوعی را می‌شنویم و در این میان، کسانی دیده می‌شوند که حامیان همیشگی بازار سرمایه بوده‌اند و هم کسانی در میان گزینه‌ها دیده می‌شوند که بازار سرمایه را قمارخانه می‌دانند. به این دلیل، ابهام دولت جدید برای بازار هنوز پابرجاست. البته، ابهامات در مورد برجام نیز همچنان ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در اثر افت قیمت چند ماه اخیر، افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین سودسازی شرکت‌ها افق مثبتی دارد، تأکید کرد: تجارت ما با افق روشنی روبه‌روست، اما بزرگترین پتانسیل بازار سرمایه این است که بخشی از قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود و رشد بازار فراهم شود، اما این مهم به تصمیم‌های دولتی وابسته است و ما نمی‌توانیم برای آن زمان تعیین کنیم.

سوری در پایان خاطرنشان کرد: اگر نرخ بهره در همین حدود باقی بماند و قیمت‌گذاری‌های دستوری برداشته شود و مکانیزم بازار در کشف قیمت شناسایی شود، هم تولید یک رونق تازه‌ای می‌گیرد و هم بازار سرمایه به رونق می‌رسد و هر مثبت و منفی در حال حاضر، یک اتفاق مقطعی است.

کد خبر: ۹۸٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha