۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
احتمال «بلک اوت» شبکه برق افزایش یافت| ماجرای جلسه ۳ سال پیش با اردکانیان و ماندن یا رفتن او از کشور
عضو سندیکای تولیدکنندگان برق در پاسخ به «بازار»:

احتمال «بلک اوت» شبکه برق افزایش یافت| ماجرای جلسه ۳ سال پیش با اردکانیان و ماندن یا رفتن او از کشور

ملاکی، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق با تاکید بر اینکه احتمال «بلک اوت» شبکه برق با این وضعیتی که شبکه دارد بالا رفته گفت: سه سال پیش به اردکانیان تذکر دادیم که با سیاستهای او خاموشی برق خواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمد ملاکی امروز در حالی در جمع خبرنگاران پاسخگوی سوالات بود که خاموشی های چند ساعته و مداوم روزانه از بین رفته و اعمال خاموشی ها بر گردن صنعت برق افتاده است. او که حدود ۱۲ سال مدیر عامل برق تهران بود معتقد است که سه سال و نیم پیش در جلسه ای با اردکانیان وزیر نیرو به او متذکر شدیم که شما بعد از اتمام وزارت، در ایران نخواهی ماند اما سیاست های اعمال شده چیزی جز خاموشی برق برای کشور به ارمغان نخواهد آورد.

در جلسه ای که بخش خصوصی و پیمانکاران برق با اردکانیان داشتند، وزیر نیرو تاکید کرد که در ایران خواهد ماند اما به پیشنهادات بخش خصوصی بی توجهی کرد و حال می بینیم که حاموشی ها به شکل آزادهنده ای در جامعه حاکم شده است

ملاکی با تاکید بر اینکه قطع برق این روزهای بخش صنعت هنر نیست ادامه داد: در جلسه ای که بخش خصوصی و پیمانکاران برق با اردکانیان داشتند، وزیر نیرو تاکید کرد که در ایران خواهد ماند اما به پیشنهادات بخش خصوصی بی توجهی کرد و حال می بینیم که حاموشی ها به شکل آزادهنده ای در جامعه حاکم شده است.

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری « بازار » مبنی بر اینکه آیا شبکه برق کشور با این وضعیت تولید و مصرف می تواند به مرحله « بلک اوت» مثل سالهای ۸۰ و ۸۲ نزدیک شده باشد؟ گفت:  احتمال بلک اوت یا خارج شدن شبکه برق از مدار همیشه وجود دارد اما در حال حاضر این احتمال بیشتر است چرا که شبکه در حالت ضربه پذیر قرار دارد. یعنی وقتی مصرف از تولید بیشتر می شود برای پایداری شبکه برق فرکانس را کاهش می دهند تا از « بلک اوت » جلوگیری شود.

ملاکی با اشاره به اینکه باید پذیرفت وضعیت خاموشی ها یک مسئله جدی است و برخی از مسئولان برای اینکه مردم نگران نشوند این مسئله را آنطور واقعی و جدی جلوه نمی دهند اظهار داشت:  در سال های گذشته نیز خاموشی داشتیم اما میزان خاموشی ها کم بود و معمولا کمبود ۲۰۰۰ مگاوات را از طریق محدود کردن صنایع و تنها در طول دو تا سه هفته مدیریت می کردیم. اما این بار وضعیت متفاوت است و کمبود تولید برق بسیار بالاتر از وضعیت سال های گذشته است.

واقعیت این است که انتظار خاموشی ها از سال گذشته وجود داشت که به دلیل بارش های زیاد این اتفاق نیفتاد اما باید گفت که خاموشی های امسال کاملا قابل پیش بینی بود و اقداماتی که باید انجام می شد صورت نگرفت و همین موضوع خاموشی های گسترده ای را به وجود آورد

وی تاکید کرد: واقعیت این است که انتظار خاموشی ها از سال گذشته وجود داشت که به دلیل بارش های زیاد این اتفاق نیفتاد اما باید گفت که خاموشی های امسال کاملا قابل پیش بینی بود و اقداماتی که باید انجام می شد صورت نگرفت و همین موضوع خاموشی های گسترده ای را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: خواهش ما از مسئولان این است که موضوع خاموشی را جدی بگیرند. ما نیز در این مسئله علی رغم مشکلات و چالش های موجود به آنها کمک خواهیم کرد و باید ریشه یابی خوب برای حل مسئله ایجاد شود.

وی با اشاره به اقدامات کوتاه مدت برای حل مشکل خاموشی گفت: ۶۰۰ مگاوات دیزل پراکنده در کشور داشته باشیم که بتوانیم در تابستان امسال از آن استفاده کنیم. این امکانات تولید برق اضطراری وجود دارد که می توان در کوتاه مدت از آنها استفاده کرد اما باید توجه داشت که مسئله برق در کوتاه مدت حل نمی شود و باید در دراز مدت و با سرمایه گذاری روی نیروگاه ها این مشکل را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمرکز روی نیروگاه های حرارتی باشد و به دنبال توسعه آنها باشیم گفت: نمی توان روی نیروگاه های تجدیدپذیر و آبی تکیه کرد. چرا که این نیروگاه ها وابسته به عواملی هستند که غیر قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در سال های اخیر به دنبال مدیریت تقاضا رفته و اهمیت بیشتری برای آن قائل شد تصریح کرد:  در سال های اول وزیر نیرو اعلام کرد که دولت های قبلی اشتباه کردند و باید تمرکز روی مدیریت تقاضا باشد اما باید گفت که نمی توان روی این مسئله حساب جدی باز کرد.

اگر سرمایه گذاری روی نیروگاه ها صورت نگیرد و تولید افزایش پیدا نکند با چالش مواجه خواهیم بود. وزارت نیرو مسئول تامین برق کشور است. مدیریت مصرف معمولا در کشوری مانند ایران شرایط ویژه ای دارد و نمی توان با اتکاء به ابزارهای کاهنده مصرف آن را مدیریت کرد

ملاکی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری « بازار» مبنی بر اینکه در روزهای نخست وزارت اردکانیان، او مدام بر این مساله تاکید می کرد که چرا باید نیروگاه بسازیم در حالیکه در زمستان بسیاری از نیروگاهها خاموش هستند؟ افزود: اگر سرمایه گذاری روی نیروگاه ها صورت نگیرد و تولید افزایش پیدا نکند با چالش مواجه خواهیم بود. وزارت نیرو مسئول تامین برق کشور است. مدیریت مصرف معمولا در کشوری مانند ایران شرایط ویژه ای دارد و نمی توان با اتکاء به ابزارهای کاهنده مصرف آن را مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: باید به این موضوع نیز توجه کرد که به دلیل تحریم بخش قابل توجهی از صنایع متوقف شده است که اگر این صنایع نیز روی کار بیایند قطعا بخش برق پاسخگوی نیاز نخواهد بود. تاکید وزارت نیرو روی مدیریت تقاضا است اما نمی توان با مدیریت تقاضا به طور صرف مشکلات صنعت برق را برطرف کرد.

بحث هایی همچون رمز ارز، درجه حرارت و مسائلی از این قبیل که دلایل خاموشی مطرح می شود در واقع سهم بسیار کمی دارند و آنچه مورد توجه بود عدم سرمایه گذاری در صنعت برق است

وی با تاکید بر اینکه هر چه به جلو پیش می رویم شرایط سخت تر می شود و در سال آینده نیز بی شک شرایط سخت تری را پیش رو داریم گفت: بحث هایی همچون رمز ارز، درجه حرارت و مسائلی از این قبیل که دلایل خاموشی مطرح می شود در واقع سهم بسیار کمی دارند و آنچه مورد توجه بود عدم سرمایه گذاری در صنعت برق است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این مسئله حل بشود باید به دنبال چند راهکار باشیم گفت: یک مسئله موضوع قیمت است؛ در سال های اخیر قیمت برق آنطور که باید افزایش پیدا نکرده و در شرایط فعلی باید تعرفه برق به طور تدریجی افزایش یابد. علاوه بر این وزارت نیرو باید به موضوع سرمایه گذاری در نیروگاه ها و نگاه جدی به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشد اما با این وجود بخش خصوصی علی رغم مشکلات قطعا به وزارت نیرو کمک خواهد کرد تا مشکلات بیش از این نشود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تعهد صادرات داشته باشیم باید به آنها عمل کنیم اما اگر خودمان با مشکل روبرو شویم، مجبور خواهیم شد صادرات برق را قطع کنیم، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران بخش برق در سال های اخیر در بخش های دیگری فعالیت خود را آغاز کرده اند. چرا که دیگر صنعت برق سود کافی برای آنها نداشت.

قطع برق که هنر نیست و وقتی عنوان می شود که برق صنایع قطع می شود تا خاموشی برق در بخش خانگی را شاهد نباشیم نمی توان اسم آنرا مدیریت گذاشت

در ادامه این نشست «رضا حدادیان» عضو سندیکای تولید کنندگان برق نیز با اشاره به اینکه اگر تعرفه برق هر سال به میزان ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد مردم نسبت به مصرف توجه بیشتری داشتند گفت: بخش خصوصی باید در صنعت برق سرمایه گذاری می کرد که این مسئله صورت نگرفت و وزارت نیرو نیز توجهی به آن نشان نداد.

وی تاکید کرد: قطع برق که هنر نیست و وقتی عنوان می شود که برق صنایع قطع می شود تا خاموشی برق در بخش خانگی را شاهد نباشیم نمی توان اسم آنرا مدیریت گذاشت.

وی با بیان این‌که قطع برق صنایع و مصرف کنندگان به منزله‌ی مدیریت تقاضا نیست، بر افزایش سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه و افزودن ذخیره انرژی تأکید کرد و اظهار داشت: یکی از راه‌های کوتاه‌مدت برای افزایش توان تولید، احداث نیروگاه‌های گازی است که می‌تواند به سرعت وارد مدار تولید شوند. 
حدادیان در ادامه به موضوع صادرات برق اشاره کرد و با انتقاد از انحصاری بودن آن توسط وزارت نیرو گفت: چنانچه امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی تولیدکننده برق وجود داشته باشد یا سهمی از درآمد ارزی ناشی از صادرات برق که توسط نیروگاه‌های غیر دولتی تولید می‌شود، به این بخش اختصاص یابد، تا حد زیادی مشکلات ارزی ما حال خواهد شد.

همچنین در این نشست نصرت اله کاظمیان عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان برق با بیان اینکه برای رفع کمبودهای ایجاد شده باید یک بازبینی و شناخت از وقوع پدیده صورت گیرد گفت: نگاه ما باید از بعد فنی و مهندسی باشد و در شرایط فعلی نباید به دنبال مقصر باشیم.

بسیاری از عواملی که در صنعت برق اتفاق افتاد کاملا قابل شناسایی بود و اگر امروز این بی برقی موجب شده تا تمام مسئولان به این صنعت توجه کنند باید مشکلات آن نیز اصلاح شود

وی افزود: بسیاری از عواملی که در صنعت برق اتفاق افتاد کاملا قابل شناسایی بود و اگر امروز این بی برقی موجب شده تا تمام مسئولان به این صنعت توجه کنند باید مشکلات آن نیز اصلاح شود.

وی با بیان اینکه موضوع ماینرها کاهش بارندگی، گرمای هوا و رشد مصرف در وقوع خاموشی های اخیر تاثیر چندانی نداشت، گفت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد لزوم سرمایه گذاری در صنعت برق و افزایش تولید است. اکنون نیز باید یک پیش بینی مصرف و نیاز برای آینده صورت گیرد و بهترین کار حفظ شرایط موجود است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع ذخیره سازی برق در شبکه سراسری گفت: ذخیره تولید یک امر اجتناب ناپذیر است و اگر در شرایط فعلی وزارت نیرو به بخش ذخیره توجه نکند ممکن است با بلک اوت مواجه شویم.

وی با بیان اینکه اگر از اکنون به دنبال کسری تولید نباشیم در سال ۱۴۰۲ وضعیت امروز را خواهیم داشت، گفت: وزارت نیرو به راحتی می تواند تمام آمار مصرف و نیاز را ارزیابی کند. لذا لازم است با در اختیار داشتن این آمار به دنبال تولید باشیم.

وی تاکید کرد: محدودیت مصرف برق نمی تواند راهکار مناسبی برای عبور از مشکلات کمبود تولید برق باشد بنابراین باید در کنار بهسنه سازی و درست مصرف کردن برق به سمت تولید و احداث نیروگاه حرکت کرد.

کد خبر: ۹۸٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha