۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
سرمایه گذاری در انرژی های پاک؛ راه نجات دنیا از بیکاری ناشی از کرونا
۱۳ هزار پروژه فعال انرژی پاک در دنیا وجود دارد؛

سرمایه گذاری در انرژی های پاک؛ راه نجات دنیا از بیکاری ناشی از کرونا

سرمایه گذاری در تولید انرژی های پاک هم می تواند باعث کاهش انتشار کربن شود و هم می تواند سهم زیادی از فرصت های شغلی تازه ای ایجاد کند که جایگزین مشاغل از دست رفته در جریان کرونا شود.

بازار؛ گروه بین الملل: توسعه اقتصاد سبز و سرمایه گذاری در پروژه های تولید انرژی های احیا شدنی  یکی از سیاستهایی است که برای گذر از بحران کرونا و حل مشکلات زیست محیطی دنیا  پیش بینی شده است.

در کشور آلمان توسعه اقتصاد سبز به عنوان برنامه اصلی دولت در پنج سال بعد معرفی شده است و در دنیا این سیاست به دلیل تاثیری که در کاهش انتشار کربن دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد هم اکنون ۱۳ هزار پروژه  فعال  در تولید انرژی های احیا شدنی در دنیا وجود دارد که این پروژه ها در پنجاه کشور دنیا در حال اجرا است.

برای اجرای این پروژه ها بالغ بر ۱۰ میلیون فرصت شغلی در زنجیره عرضه ایجاد شده است که با توجه به معضل بیکاری دردنیا به خصوص در دوره همه گیری کرونا می تواند راهی برای رهایی از مشکلات این روزهای دنیا باشد. آمارها نشان می دهد بالاترین پتانسیل برای فعالیت در این عرصه در کشورهای امریکا و چین وحود دارد.

پروژه های فعال در حوزه انرژی های احیا شدنی در چین می تواند دو میلیون فرصت شغلی در این کشور ایجاد کند در حالیکه در کشور امریکا این پروژه ها قابلیت ایجاد بالغ بر ۱.۸ میلیون فرصت شغلی را دارد.

چین یکی از کشورهای بسیار الاینده در دنیا است و بخش اعظم انرژی مصرفی در این کشور با استفاده از زغال سنگ تامین می شود. شمار نیروگاه های زغال سنگی فعال در چین بیش از دیگر کشورهای دنیا است و حتی صنعت فولادسازی این کشور که بزرگترین صنعت فولادسازی در دنیا است هم با استفاده از زغال سنگ فعالیت می کند.

ظرفیت تولید انرژی های پاک دو برابر می شود
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود به تاثیر این پروژه ها در تولید انرژی های پاک اشاره کرد و نوشت: «انتظار می رود این پروژه ها تا سه سال اینده تکمیل شود و در آن زمان ظرفیت تولید انرژی های پاک در دنیا دو برابر خواهد شد که می تواند حجم تولید گازهای گلخانه ای کاهش خواهد داد و حجم کاهش انتشار کربن در نتیجه اجرای این پروژه ها معادل ۲۲ درصد کاهشی خواهد بود که ۴۷ کشور فعال در اجرای این پروژه ها بر مبنای توافق انجام شده در سازمان ملل متعهد هستند در دهه جاری محقق کنند. »

حجم کاهش انتشار کربن با اجرای این پروژه ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۹ درصد کمتر خواهد بود.در بخش دیگر گزارش به حجم بالای پروژه های اجرا شده در کشورهای چین و امریکا اشاره شده است.

بر مبنای این گزارشها بیشترین منفعت نصیب این دو کشور خواهد شد ولی سرمایه گذاری های زیادی هم در هند و برزیل و استرالیا و بریتانیا و کانادا انجام شده است و این کشورها هم می توانند سود زیادی از محل  توسعه انرژی های سبزکسب کنند.

استرالیا در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در تولید انرژی های خورشیدی انجام داده است و سهم زیادی از این سرمایه ها هم صرف توسعه استفاده از پنل های خورشیدی در خانه های مسکونی شد.

این کشور در نظر دارد با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و ساعات طولانی برخورداری از انرژی خورشید، از این شرایط به بهترین شکل بهره ببرد. در کانادا هم  طرح هایی برای توسعه استفاده از انرژی های پاک اجرا شده است که این طرح ها شامل توسعه مزارع بادی و سرمایه گذاری در استفاده از انرژی های پاک در صنعت فولادسازی می شود. این دو کشور در زمره کشورهایی هستند که برای تبدیل کردن انرژی مصرفی خود به انرژی پاک سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند.

بریتانیا درصدد اجرای ۵۴۰ پروژه است
دولت بریتانیا اخیرا اعلام کرد تامین منابع مالی برای اجرای ۵۴۰ پروژه  تولید برق ابی و برق بادی را در دستور کار دارد که انتظار می رود از انتهای امسال اجرای انها شروع شود. با اجرای این پروژه ها برای ۴۳۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و بعد از تکمیل ساخت مزارع بادی و مزارع تولید انرژی های خورشیدی و ورود این منابع انرژی به سیستم توزیع برق کشور، شمار فرصتهای شغلی ایجاد شده به واسطه این پروژه ها به ۶۲۵ هزار فرصت شغلی خواهد رسید.

 بریتانیا اعلام کرده است در صورت اجرای این طرح ها می توان برای ۹۰ درصد افرادی که در جریان کرونا شغل خود را از دست داده بودند، شغل ایجاد کرد و از انجا که سهم زیادی از این مشاغل را می توان در زمره کارهای کارگری و ساده درنظر گرفت، می تواند مزایای زیادی برای افرادی داشته باشد که به واسطه توسعه استفاده از رباتها در کارخانه ها بیکار شده اند.

کد خبر: ۹۸٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha