۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
احیای واحدهای صنعتی راکد ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

احیای واحدهای صنعتی راکد ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

ایلام- واحدهای صنعتی راکد و نیمه تمام زیادی در استان ایلام وجود دارد که احیای آنها نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان استانی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیت ویژه ای در توسعه و اجرای سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری دارد. با توجه نامگذاری امسال به نام سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» واحدهای راکد و نیمه فعال زیادی در استان ایلام وجود دارد که نیازمند حمایت است.

علاوه بر طرح‌های راکد صنعتی، طرح‌های نیمه تمامی نیز در حوزه تولید و صنعت در استان ایلام وجود دارد که نیازمند توجه ویژه برای تکمیل و بهره برداری کامل است.

تعدادی از واحدهای تولیدی در استان نیز وجود دارند که با ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود، در اندیشه ارتقای تولید محصولات هستند، که این واحدها نیز نیازمند توجه و حمایت هستند.

آمارهای رسمی حکایت از این دارد که در حال حاضر ۴۹۳ واحد تولیدی در استان ایلام فعالیت دارند که ۶۰ درصد این واحدها فعال هستند و بیش از ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند.

افزایش تولید نیازمند حمایت
یکی از تولیدکنندگان نایلون در شهرستان چوار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه فعالیت پتروشیمی ایلام و نزدیکی به مواد اولیه، به فکر یک کارخانه نایلون که به صورت پایین دستی پتروشیمی ایلام فعالیت کند، اقدام کرده ایم.

مسئولان اگر اعتبارات و تسهیلات کافی را در اختیار ما قرار دهند، با توجه به این که از استان‌های همجوار و همچنین از کشور عراق مشتری داریم، می‌توانیم با افزایش تولید به دیگر شهرستان‌ها و کشور عراق نیز صادرات داشته باشم

علیرضا عباسی افزود: مواد اولیه این کارخانه از پتروشیمی ایلام تهیه و نایلون و نایلکس در این واحد تولید می‌شود. در این واحد تولیدی بیش از ۵۰ نوع محصول تولید می شود.

وی تصریح کرد: روزانه یک تن نایلون در این واحد تولیدی تولید می‌شود.

عباسی عنوان کرد: مسئولان اگر اعتبارات و تسهیلات کافی را در اختیار ما قرار دهند، با توجه به این که از استان‌های همجوار و همچنین از کشور عراق مشتری داریم، می‌توانیم با افزایش تولید به دیگر شهرستان‌ها و کشور عراق نیز صادرات داشته باشم.

وی گفت: از مسئولان درخواست داریم از تولیدکنندگان و صنعتگران به خوبی حمایت کنند تا شاهد رونق بیشتر تولید در استان باشیم.

واحدهای راکد گرفتار بانک‌ها هستند
یکی دیگر از تولیدکنندگان ایلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه اکثر واحدهای تولیدی مشکلات بانکی دارند، تعداد زیادی از واحدهای تولیدی نیز توسط بانک‌ها تملیک شده است.

محمد عباسی اضافه کرد: واحدهای تولیدی استان گرفتار بانک‌ها شده اند، واحدهایی که راکد هستند وقتی گرفتار بانک هستند، چگونه فعال شوند.

وی تصریح کرد: کافی است به شهرک صنعتی شهر ایلام سری بزنید، با انبوهی از واحدهای تولیدی راکد مواجه می‌شوند که همت و اراده‌ای برای فعال کردن آنها وجود ندارد.

۲۵ واحد تولید راکد در استان ایلام احیا شد
رئیس سازمان صمت ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان صمت استان در حوزه تولید، فعال سازی واحدهای راکد صنعتی است.

برای امسال نیز احیای ۳۰ واحد از واحدهای صنعتی راکد در استان در دستور کار قرار گرفته است، هدف گذاری برای سه ماهه اول احیای چهار واحد صنعتی بوده که سه واحد داخل شهرک و یک واحد خارج شهرک احیا شده است

رضا محمدرحیمی افزود: با توجه به اینکه از بیش از ۸۰ هزار بنگاه صنعتی کشور بخش زیادی از آنها به دلایل مختلف راکد شده است، در استان نیز از سه سال گذشته بحث شناسایی واحدهای راکد، پیدا کردن و احصای دلایل رکود و تعطیلی این واحدها همچنین شناسایی واحدهای که امکان احیا دارند، در دستور کار قرار گرفته است.

احیای واحدهای صنعتی راکد ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

وی افزود: در سال گذشته ۲۵ واحد صنعتی راکد که داخل و خارج از شهرک صنعتی‌های مختلف در سطح کل استان بودند را شناسایی و احیا کردیم.

محمدرحیمی بیان کرد: برای امسال نیز احیای ۳۰ واحد از واحدهای صنعتی راکد در استان در دستور کار قرار گرفته است، هدف گذاری برای سه ماهه اول احیای چهار واحد صنعتی بوده که سه واحد داخل شهرک و یک واحد خارج شهرک احیا شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این چهار واحد در سه ماهه اول سال احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام اولویت اول استان
رئیس سازمان صمت ایلام در خصوص تکمیل طرح‌های نیمه تمام عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت کوتاه کردن زمان احداث طرح‌های تولیدی است.

محمدرحیمی اضافه کرد: در این راستا امسال برنامه ریزی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان در دستور کار قرار گرفته، از جمله این طرح‌ها که می‌تواند به عنوان یک نویدی به مردم استان باشد طرح «پتروشیمی ارغوان گستر» است.

وی گفت: این طرح در جوار پتروشیمی ایلام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حال احداث است، با بهره برداری این طرح زمینه احداث پارک ملی صنایع پایین دست پروپیلن فراهم می‌شود.

احیای واحدهای صنعتی راکد ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

رئیس سازمان صمت ایلام افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده این طرح تا سال آینده در استان ایلام تکمیل می‌شود.

عملیات اجرایی پتروشیمی هلیلان به زودی آغاز می‌شود
رحیمی افزود: برای مردم شهرستان محروم هلیلان نیز نوید بسیار خوبی داریم و آن شروع احداث پتروشیمی هلیلان است، این طرح با ۳۶ میلیون یورو سرمایه گذاری به زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: مجوزهای لازم این طرح صادر شده، تأمین زمین نیز انجام گرفته و موافقت خوراک این طرح از طریق وزارت نفت اخذ شده است.

رئیس سازمان صمت ایلام اضافه کرد: برای بحث تأمین آب این طرح نیز با امور آب موافقت ابتدایی انجام شده است.

رئیس سازمان صمت ایلام تصریح کرد: تأمین تجهیزات و ماشین آلات این طرح نیز به میزان ۳۶ میلیون یورو از کشور آلمان خریداری شده، بخش زیادی از ماشین آلات وارد گمرک شده و مابقی نیز تا پایان سال وارد می‌شود.

وی گفت: شروع عملیات اجرایی این طرح را در سال ۱۴۰۰ حتماً خواهیم داشت.

چند طرح مهم صنعتی در ایلام به زودی افتتاح می‌شود
محمدرحیمی افزود: یک طرح بسیار مهم صنعتی در زمینه تولید فیلترهای تصفیه آب یا آب شیرین کن برای اولین بار در کشور در شهرک صنعتی ایوان به زودی به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صمت ایلام افزود: مجتمع تولید شمش ایوان نیز با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن با پیشرفت ۸۳ درصد تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید که یکی از طرح‌های صنعتی مهم در استان است.

وی عنوان کرد: طرح تولید شمش فولادی در شهرک صنعتی ایلام نیز به زودی به طور رسمی افتتاح می‌شود.

احیای واحدهای صنعتی راکد ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

وی گفت: همچنین پروژه مهم صنعتی ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در این طرح گازها تبدیل به خوراک باارزش برای پتروشیمی دهلران می‌شوند.

با توجه به اینکه صنعت استان ایلام هنوز شکوفا نشده است، نیاز است علاوه بر فعال کردن واحدهای صنعتی راکد در استان، زمینه افتتاح و بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام صنعتی که نقش مهمی از اشتغال و تولید استان دارند، فراهم شود.

کد خبر: ۹۸٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha