۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کشاورزی دره شهر در انتظار آب| زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزی دره شهر در انتظار آب| زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند

ایلام- شهرستان دره شهر در حالی یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در استان ایلام شناخته می‌شود که کشاورزان این شهرستان همچنان چشم انتظار آب برای تبدیل اراضی دیم خود به آبی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود ظرفیت‌های خوب در حوزه کشاورزی شهرستان دره شهر از جمله آب و زمین‌های مستعد فرصتی را برای رونق در این منطقه ایجاد کرده است.

با وجود تمامی اقدامات انجام شده در حوزه آبرسانی به اراضی کشاورزی شهرستان، هنوز برای محقق شدن کامل آبی کردن اراضی دیم شهرستان راه زیادی باقی مانده است.

در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، کشاورزان شهرستان دره شهر در نبود ایستگاه‌های پمپاژ با مشکلات زیادی مواجه شده اند و هم اکنون کشاورزی در شهرستان تعطیل شده است.

کشاورزان چشم انتظار احداث ایستگاه پمپاژ
یکی از کشاورزان دره شهری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یک قسمت از زمین‌های کشاورزی شهرستان آبیاری شده ولی یک قسمت دیگر دیم است، اگر می‌خواهیم کشاورزی رونق بگیرد و این دشت‌ها سرسبز شوند تنها راه آن احداث ایستگاه‌های پمپاژ برای آبی کردن اراضی کشاورزی است.

کشاورزی دره شهر در انتظار آب/ زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند

محمد صدوقی بیان کرد: این شهرستان دارای ظرفیت عظیم رودخانه خروشان سیمره است، اما هنوز بخش عمده‌ای از دشت‌های حاصل خیزش تشنه آب هستند.

زمین‌های تشنه در یک قدمی رودخانه سیمره
یکی از دیگر کشاورزان این حوزه نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: سزاوار نیست دشت‌های حاصل خیز شهرستان در کنار رودخانه سیمره بلا استفاده بماند.

اگر این زمین‌ها به ایستگاه پمپاژ مجهز باشند، هم تولید و هم اشتغال در شهرستان دره شهر رونق خواهد گرفت، در حال حاضر سهم کل شهرستان دره شهر از رودخانه سیمره فقط دو پمپاژ است

مهدی صادقی بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم کشت تابستانه انجام دهیم و زمین‌های حاصلخیز کشاورزان در یک قدمی رودخانه سیمره خشک و تشنه آب هستند.

وی افزود: اگر این زمین‌ها به ایستگاه پمپاژ مجهز باشند، هم تولید و هم اشتغال در شهرستان دره شهر رونق خواهد گرفت، در حال حاضر سهم کل شهرستان دره شهر از رودخانه سیمره فقط دو پمپاژ است.

صادقی گفت: این ایستگاه‌ها هم سرنوشت نامعلومی دارند و زمین‌های کشاورزی شهرستان خشک هستند، باید مسئولان فکری به حال این منطقه حاصل خیز دره شهر کنند که قطب اقتصادی استان است.

خبری از سد سیکان هم نشد
یکی از دیگر کشاورزان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: آب رودخانه سیمره به طول ۹۰ کیلومتر در حوزه شهرستان سرازیر می‌شود ولی منجر به عمران و آبادانی در شهرستان نشده است.

عباس احمدی افزود: یکی از راه‌های حیات کشاورزی شهرستان استفاده از آب سدها است تا بتوان از این طریق به رونق قطب کشاورزی و جهش در تولید در شهرستان کمک کرد.

کشاورزی دره شهر در انتظار آب/ زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند

وی ادامه داد: قرار بود سد سیکان دو ساله در شهرستان ساخته شود اما متأسفانه حدود ۱۱ سال از ساخت آن است می‌گذرد و خبری از تکمیل سد نیست.

افزود: کشاورزی تنها راه کسب درآمد بیش از ۶۰ درصد مردم شهرستان دره شهر است، نیاز است برای اراضی کشاورزی شهرستان تأمین آب صورت گیرد تا این اراضی خشک تبدیل به رونق کار و تلاش و تولید شوند.

تبدیل ۷ هزار هکتار اراضی شهرستان دره شهر به آبیاری نوین
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از مجموع ۱۶ هزار هکتار از اراضی قابل کشت شهرستان دره شهر، حدود ۷ هزار هکتار از اراضی به شبکه‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار تن انوع محصولات کشاورزی در این شهرستان برداشت و بیش از ۵۰ گونه محصولات مختلف در شهرستان کشت می‌شود

طیار فیلی افزود: برای ادامه روند کار و تکمیل اراضی به شبکه‌های آبیاری تحت فشار نیاز به اعتبارات ملی است.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر بیان کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان برداشت و بیش از ۵۰ گونه محصولات مختلف در شهرستان کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان دره شهر دارای استعدادهای بی نظیری برای توسعه کشت محصولات کشاورزی است، افزود: بیش از ۱۰ هزار بهره بردار کشاورزی در سطح شهرستان دره شهر فعال است و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه باغات در اراضی شیب دار شهرستان افزود: یکی از اقدامات مهم جهاد کشاورزی ترویج و توسعه محصولات کم آب در اراضی شیب دار بوده است.

کشاورزی دره شهر در انتظار آب/ زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند

فیلی افزود: هم اکنون در ۷۵۰ هکتار از اراضی شیب دار شهرستان کشت درختانی مثل زیتون، بادام، پسته، گل نرگس، گیاهان دارویی، انگور، مرکبات و… که نیاز کمتری به آب دارند، رونق گرفته است.

لزوم احداث سد تنظیمی در پایین دست سیمره
نماینده مردم دره شهر، دهلران، آبدانان و بدره در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: برای استفاده از آب سد سیمره برای آبی کردن اراضی کشاورزی دره شهر چند راهکار دنبال می‌شود.

بهزاد علیزاده بیان کرد: اولین راهکار این است یک سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره احداث شود که ضمن کاهش خسارت به کشاورزی بر اثر سیلاب‌های فصلی، از آب این سد تنظیمی برای اراضی کشاورزی نیز استفاده شود.

احداث سد سیکان که ظرفیت آبیاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را دارد به جز تخریب اراضی حاشیه سد فعلاً نفعی به حال مردم آن منطقه نداشته است

وی بیان کرد: علاوه بر این پیگیر فراهم شدن تخصیص حجم ثابتی از آب رودخانه سیمره برای آبیاری کردن اراضی کشاورزی از طریق ایجاد کانال‌های مختلف هستیم.

وی در مورد ساخت سد سیکان نیز بیان کرد: این پروژه ۱۱ سال پیش کلنگ زنی شده که امسال حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد اما این اعتبار کافی نیست و نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

احداث سد سیکان که ظرفیت آبیاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را دارد به جز تخریب اراضی حاشیه سد فعلاً نفعی به حال مردم آن منطقه نداشته است.

۹ هزار هکتار زمین قابل کشت در سطح شهرستان برای آبرسانی، نیازمند همت و اراده همه مسئولان استانی است، همتی که می‌تواند علاوه بر توسعه آبیاری‌های نوین در مزارع باعث رونق تولید و اشتغال پایدار در این بخش شود.

کد خبر: ۹۷٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha