۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
تامین آب گرگان قفل شده است| گذر از بحران با آب‌شیرین کن دریا
در گفتگو با بازار:

تامین آب گرگان قفل شده است| گذر از بحران با آب‌شیرین کن دریا

گرگان- هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با بیان این که کار تامین آب گرگان قفل شده است، گفت: گذر از بحران آب فقط با آب شیرین کن فراهم است.

بهزاد هرمزی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره مشکل آب شهر گرگان اظهار کرد: گلستان از هیچ سدی برای آب شرب بهره مند نیست و مشکل شرب آن دیرینه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان این که ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی ماست و همین مقدار هم منابع آب های تجدیدپذیر شامل رودخانه ها داریم که از آب های جاری هیچ بهره ای نبرده ایم.

هرمزی ادامه داد: برای آب های زیرزمینی حدود ۳۵ هزار حلقه چاه حفر شده که فقط ۶۰۰ حلق چاه برای آب شرب است.

وی با بیان این که در فصل کشاورزی تمام چاه های کشاورزی روشن می شود، تصریح کرد: از کل آب استان تنها هشت درصد در بخش شرب مصرف می شود که اگر همه آن را صرفه جویی کنیم بازهم مشکل استان برطرف نمی شود.

مدیرعامل آبفا گلستان از وجود بیش از ۱۵ هزار چاه غیر مجاز در استان خبرداد و گفت: همه این مسائل باعث می شود در تابستان دچار کم آبی شویم.

۴۷۰ لیتربرثانیه کمبود آب در گرگان
وی سرانه مصرف شبانه روز کشور را برای هر نفر ۱۷۱ لیتر اعلام و اظهار کرد: در برخی شهرها این رقم بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ لیتر است.

هرمزی از ۴۷۰ لیتربرثانیه کمبود آب در گرگان خبرداد و بیان کرد: شهر گرگان براساس مطالعات جدید در سال جاری هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد ولی مقدار آبی که تامین می شود هزار و ۲۸۰ لیتر برثانیه است.

وی در ادامه درباره طرح های اجرایی برای رفع مشکل آب گرگان گفت: طرح فوری و اضطراری انتقال آب از شرق گرگان و فاضل آباد از سال ۸۶ آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است در حالی که باید دو سه ساله تمام می شد.

هرمزی همچنین از اخذ مجوز سد شصت کلا خبرداد و گفت: امسال هم عددی برای آن در نظر گرفته اند اما خیلی خوش بینانه تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسد که دردی دوا نخواهد کرد و اگر اکنون هم افتتاح شود حدود ۲۲۰ لیتربرثانیه را تامین می کند که همچنان با نیاز گرگان فاصله است.

گلستان در تامین آب شرب از کشور عقب است
وی با بیان این که متاسفانه گلستان به لحاظ تامین آب شرب از کشور عقب است، اظهار کرد: فقط سد «نرماب چهل چای» را داریم که امسال آب گیری می شود ولی انتقال آب و تصفیه خانه آن تا دو سه سال آینده هم به بهره برداری نمی رسد.

مدیرعامل آبفا گلستان خواستار پیگیری نماینده ها برای تامین اعتبارات شد و افزود: مشکل دیگر این است که امکان حفر چاه نداریم زیرا بخش شمالی گرگان آب ندارد، بخش جنوبی کوه است و امکان حفر چاه نیست و بخش میانی فقط امکانپذیر است که ۳۵ هزار حلقه چاه در این محدوده حفر شده است.

وی با تاکید بر این که کار تامین آب گرگان قفل شده است، گفت: گذر از بحران آب فقط با آب شیرین کن فراهم است.

هرمزی از تشکیل کارگروه «سازگاری با کم آبی» در استان خبرداد و بیان کرد: الان دیگر بحران آب جزو لاینفک اقلیم ماست و باید با آن سازگار شد ولی ما جزو آخرین استان‌هایی بودیم که این کارگروه را تشکیل دادیم و همه دستگاه ها که از آب بهره می گیرند در آن نقش دارند.

وی با بیان این که اکثر دستگاه های این کارگروه برش استانی وظایف خود را تحویل داده اند، گفت: با این حال مصرف کننده اصلی آب استان هنوز برش ۱۴۰۰ را تحویل نداده و سیاست های جهاد کشاورزی در راستای مشکلات استان نیست.

مدیرعامل آبفا گلستان خاطرنشان کرد: چغندرقند را به عنوان کشت جایگزین آورده اند به بهانه این که  کشت پاییزه است ولی الان همه می کارند؛ کشاورز باید درآمد داشته باشد و ما باید برنامه ریزی کنیم که درآمد آن تامین شود و این برنامه ریزی هم به گونه ای باشد که منابع استان صدمه نبیند.

کد خبر: ۹۷٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha