۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
افزایش ۲ برابری قیمت عینک/ پیچ و خم‌های عینک فروشی‌ها
رئیس اتحادیه عینک فروشان یزد مطرح کرد؛

افزایش ۲ برابری قیمت عینک/ پیچ و خم‌های عینک فروشی‌ها

یزد- موحدیان، رئیس اتحادیه عینک فروشان استان یزد با اشاره به وابستگی  قیمت عینک به نوسانات ارز، گفت: تورم، باعث افزایش دو برابری قیمت عینک شده و این موضوع در انتخاب عینک ایمن نگرانی ایجاد کرده است.

محمد تقی موحدیان در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بازار عینک وابسته به ارزهای خارجی مانند یورو و دلار است، گفت: عمده اجناس اتحادیه عینک فروشان خارجی است که بالطبع  نوسانات نرخ ارز بر روی قیمت آن اثر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه عینک فروشان استان یزد با اعلام اینکه اکثر عینک‌ها از چین وارد می‌شوند، افزود: هزینه‌ای که خریدار پرداخت می‌کند تعیین کننده کیفیت اجناس چینی است و در واقع کیفیت بهتر مساوی با پرداخت هزینه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تورم موجب افزایش قیمت دو برابری اجناس به ویژه در بخش عدسی شده است، اظهار کرد:  عدسی عینک افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده و  مبادلات آن به صورت نقدی صورت می‌گیرد.

موحدیان افزود: تعدادی از بنکداران در تهران با داشتن برگ سبز واردات را انجام می‌دهند و پس از ترخیص کالا از طریق گمرک در ایران توزیع را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بازار عینک تنوع زیادی دارد که شناخت آن برای کارشناسان زبده این صنف سخت است، بیان کرد: مردم عینک خود را از مغازه های باسابقه‌ای که دارای شناسه صنفی، مجوز بهداری و مجوز فنی است و زیر نظر اتحادیه عینک فروشان فعالیت می‌کنند، خریداری کنند.

رئیس اتحادیه عینک فروشان با اشاره به اینکه عینک طبی در چشم پزشکی با نسخه تجویز شده پزشک ساخته، کنترل و در صورت اشکال، مرتفع می‌گردد، گفت: عینک آفتابی را باید افراد متخصص عینک با استانداردهای معین برای چشم افراد مشخص کنند و لازم است این افراد دوره های تخصصی را در کلاس‌های فشرده بگذرانند.

وی با اعلام اینکه افراد غیر متخصصی که حرفه اصلی آنها عینک فروشی نبوده مبادرت به باز کردن مغازه بدون مجوز کرده‌اند، افزود: این افراد مشکلات متعددی را برای خود و صنف عینک فروشان ایجاد کرده‌اند. در واقع عینک فروشی کار فنی و تخصصی است و چنین اقداماتی به اعتبار عینک فروشان لطمه وارد می‌کند.

موحدیان با تاکید بر اینکه تورم در بازار، مردم را از خرید کالای غیرضروری منع می‌کند و باعث می‌شود مردم هزینه زیادی را صرف خرید عینک نکنند، گفت: معضلات عمده عینک فروشان افت‌میترساعت، رمزی نویسی و ندادن نسخه توسط متخصصین است و در این میان، باز کردن مغازه عینک سازی از جمله شیطنت هایی است که در صنف عینک فروشان اتفاق می‌افتد که وابسته به بخش بهداری و از مشکلات داخلی است.

وی درباره معضل متخصصین و چشم پزشکانی که بیماران خود را به عینک فروشی‌های خاص ارجاع می‌دهند، گفت: برخی متخصصی در مقابل این عمل هزینه هایی از عینک فروشی ها دریافت می‌کنند و آن را جزئی از تخصص و نظر خود می‌دانند؛ در حالی که اصل قضیه چیز دیگری است.

رئیس اتحادیه عینک فروشان با بیان اینکه حرفه این افراد وابسته به چشم پزشک است و تا نسخه ای صادر نشود کسی سراغ عینک ساز نمی‌رود، افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد مردم عینک می‌زنند و بقیه بدون عینک هستند.

موحدیان با اشاره به اینکه دوره های آموزشی برای عینک فروشان خصوصا در خصوص عینک‌های جذبی و آفتابی وجود دارد، گفت: علم اپتیک لازم است به روزرسانی شود و عینک فروشان با مبانی جدید آشنا شوند که این مهم همراه با دوره‌های نوآموزی و بازآموزی ممکن می‌شود.

کد خبر: ۹۷٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha