۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کدام گروه‌های بورسی عملکرد بهتری داشتند؟
تحلیل روزانه بورس؛

کدام گروه‌های بورسی عملکرد بهتری داشتند؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گروه‌‎های برتر معاملاتی، مطرح کرد: بازار همچنان به صورت متعادل به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار سرمایه امروز بر خلاف چهار روز گذشته که دو روز را منفی و دو روز را مثبت طی کرد، امروز روندی نوسانی را پیش گرفت چراکه شاخص کل با امواج بالا و پایین می‌شد و فشار فروش گاهی اوقات روی آن دیده می‌شد. کارشناسان بازار سرمایه علاوه بر دور شدن سهامداران از ریسک‌های آخر هفته، رشد دو روز گذشته را عامل کاهش شاخص کل می‌دانند.

شاخص کل، پس از بالا و پایین‌های بسیار تا پایان معاملات ۸۳۵ واحد نسبت به جایگاه دیروز خود بالاتر رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز تقریبا همراه با نماگر اصلی بورس حرکت می‌کرد و تا انتهای معاملات، ۹۶۱ هزار واحد رشد کرد و روی ۳۹۲ هزار و ۵۸۵ واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی اما روند نزولی را طی کرد و با سقوط ۹ هزار و ۶۶۵ واحد افت کرد و رقم ۹۷۹ هزار و ۷۵۰ واحد را نشان داد.

امروز، نمادهای «ولکار»، «برکت»، «فملی»، «شستا»، «فولاد»، «شپنا» و «نوری» فهرست پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار سهام را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و مواد دارویی نیز از نظر ارزش معاملات برترین گروه‌های صنعت بودند، اما نمادهای «فولاد»، «فخوز» و «شتران» بیشترین اثر منفی و نمادهای «فارس»، «وغدیر»، «فملی» و «رمپنا» بیشترین اثر مثبت را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

شاخص گروه فلزات اساسی امروز بیشتر در اثر کاهش سهم‌های فولادی افت کرد چراکه سهم‌های «فخوز»، «فولاد»، «کاوه» و «کویر» بالای ۲ درصد افت کردند. نماد «کچاد» امروز رشد اندکی را تجربه کرد در حالی که نماد «کگل» توقف معاملاتی داشت. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک ۳ درصد کاهش قیمت را در سهام خود داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: به طور کلی می‌توان گفت در سه هفته گذشته شاهد گردش پول در سهم‌های شاخص‌ساز بودیم و مجموع نقدینگی‌ها از گروهی به گروه دیگر در حال حرکت و چرخش بود، اما در هفته گذشته با بالا رفتن ارزش معاملات شاهد ورود نقدینگی جدید به نمادهای کوچک‌تر بازار بودیم و نمادهایی را که مدت‌ها در صف فروش قفل بودند، آزاد کند و به روند طبیعی خود ادامه دهند.

وی در واکنش به تغییر وضعیت فلزات اساسی تصریح کرد: قیمت‌های این گروه در مقایسه با قیمت‌های جهانی پایین‌تر است و ارزش‌گذاری بر روی این گروه با دید بلندمدت می‌تواند جذاب باشد و در کنار این گروه، گروه‌های پالایشی همچنان به دلیل تقسیم سود مجامع (DPS) خود ارزنده هستند و فعلا از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دو گروه غذایی و دارویی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سهم‌های جذابی به حساب می‌آیند، افزود: به دلیل آنکه ریسک قانون‌گذار در حرکت این سهم‌ها تاثیرگذار است، حرکت صعودی گسترده در این نمادها اتفاق نیفتاده است، اما حذف این ارز می‌تواند روند رشد را به این گروه‌ها بدهند.

نوروزی خاطرنشان کرد: دو گروه دیگری که در چند روز گذشته تحرکات خوبی را داشتند ساختمانی‌ها و نیروگاهی‌ها بودند. با وجود کوچک بودن این دو گروه اما تقاضای خوبی را داشتند. در گروه ساختمانی بعد از مدت‌ها قفل صف فروش به دلیل ورود نقدینگی با روند مطلوبی همراه شده است و گروه نیروگاهی هم به دلیل عرضه برق، بخار و… توانستند این گروه را سبز با تحرکات صعودی همراه کند.

وی در پایان درباره هفته آینده بازار سرمایه گفت: باید در مورد هفته آینده صبور بود چراکه با وجود مذاکرات برجامی و همچنین برنامه‌های دولت آینده باید منتظر ماند تا اثرات آن روی بازار ارز و بازارهای دیگر مشخص شود، اما فعلا این انتظار وجود دارد که بازار به صورت متعادل و در جهت مثبت حرکت کند.

کد خبر: ۹۷٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha