۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۲
رنجش تولید کنندگان «پیام» از قطعی برق و شوری آب| هزینه ژنراتور برق روی بهای تمام شده کالا می‌رود
گزارش بازار از تولید در منطقه ویژه پیام؛

رنجش تولید کنندگان «پیام» از قطعی برق و شوری آب| هزینه ژنراتور برق روی بهای تمام شده کالا می‌رود

کرج- قطعی مکرر برق، کمبود و شوری آب منطقه ویژه اقتصادی پیام در کرج، از مشکلاتی است که واحدهای مستقر در پیام با آن درگیر هستند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: وقتی صحبت از منطقه ویژه اقتصادی می شود، انتظار فراهم بودن همه زیرساخت ها و شرایط برای فعالیت سرمایه گذاران وجود دارد.

منطقه ویژه پیام که ۳ فاز خود را تکمیل کرده در حال حاضر در حال فراهم کردن زیرساخت های فاز چهارم منطقه است. این منطقه با واگذاری زمین طی قراردادهای ۲۵ ساله و با شرایط مناسب برای سرمایه گذاران، و با واگذاری به شرکت های غیرآلاینده موسوم به سبز تا رده ۳ صنایع و همچنین مزیت پایانه صادراتی پیام شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری محسوب می شود، که متقاضیان را راغب به استقرار در این منطقه می کند.

اما مشکلاتی از قبیل بحران آب و قطعی برق که از مشکلات فراگیر در کشور است این منطقه را هم بی نصیب نگذاشته و مسئولان این منطقه را هم با چالش و به جوابگویی سرمایه گذاران واداشته است.

هزینه ژنراتور روی بهای تمام شده کالا اعمال می شود
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «مدفناوران پلاس» در منطقه ویژه پیام که اولین تولیدکننده دستگاه سونوگرافی در غرب آسیا است، با قطعی های مکرر برق مانند دیگر شرکت ها و واحدهای تولیدی با آسیب و خسارت مواجه شده است. اما بزرگترین خسارت را دو شیفته کردن کارمندان اعلام کرد و افزود: مجبور شدیم یک شیفت شب کار از ۱۲ شب تا ۸ صبح و یک شیفت هم تیم اداری از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر بکار بگیریم.

مصطفی تقی پور با بیان اینکه بیش از یک ماه با قطعی برق مواجه هستند، افزود: در یک هفته گذشته هر روز از ساعت ۱۲ ظهر تا ۷ و ربع غروب برق ها قطع می شد و ما مجبور به تهیه  ژنراتور شدیم که در حال حاضر یک هزینه سربار است و بعدها روی بهای تمام  شده برای مشتریان اعمال می شود و ما دوست نداریم این اتفاق بیفتد.

تقی پور با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه صنایع ما در تامین انرژی خود دچار مشکل هستند، گفت: در زمان توسعه صنایع، به فکر تامین انرژی و زیرساخت ها نیستیم و اگر در کوتاه مدت و بلندمدت برای این مسئله چاره اندیشی نشود خیلی از صنایع ما آسیب می بینند چرا که به انرژی وابسته هستند.

قطعی برق و شوری آب از مشکلات اساسی منطقه است
مدیرعامل «شرکت آبکو» طراح و سازنده دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب که به تازگی فعالیت خود را به منطقه ویژه اقتصادی پیام در کرج منتقل کرده، تا بتواند با استفاده از ظرفیت فرودگاه برای فعالیت بهتر و صادرات بیشتر و راحت تر اقدام کند، موانع و سنگ اندازی های مختلف را مانع تولیدکنندگان عنوان می کند.

علی سلطانی قطعی مداوم برق در یک ماه و اندی اخیر را از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی عنوان کرده و گفت: بیشتر از یک ماه است که هر روز از۴ ساعت تا ۷ برق منطقه قطع می شود و تولید عملا می خوابد.

سلطانی در خصوص استفاده از ژنراتور برای زمان قطعی برق گفت: یک ژنراتور۱۰ برابر قیمت ۲ سال پیش شده و کسی نمی تواند تهیه کند. برخی شرکت ها هم که به واسطه نوع فعالیت مصرف برق بالاتری دارند نمی توانند با ژنراتور هم به فعالیت ادامه دهند.

قطعی برق خارج از برنامه اعلام شده
مدیرعامل آبکو افزود: برخی شرکت ها ساعت کاری خود را بر اساس تایم قطعی تغییر دادند اما هرازگاهی هم به دلیل بی برنامگی خارج از برنامه برق قطع می شود.

وی شور بودن آب منطقه ویژه را یکی دیگر از مشکلات شرکت های مستقر در منطقه ویژه عنوان کرد و گفت: بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کردم تا آب شیرین کن برای شرکت احداث کنم.

سلطانی با تاکید بر اینکه موانع پیش پای تولید مانع فعالیت تولید کنندگان و آسیب به بخش صنعت و تولید می شود، گفت: با این روند اگر فکری برای مشکلات نشود، شرکت ها رو به ورشکستگی می روند.

رنجش تولید کنندگان از قطعی برق و شوری آب «پیام»/ هزینه ژنراتور برق روی بهای تمام شده کالا می رود

پاسخ مدیرعامل منطقه ویژه پیام به مشکلات
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی شرکت های مستقر در منطقه ویژه به خبرنگار بازار گفت: کنتور برقی که برای شرکت های منطقه ویژه پیام نصب شده متعلق به برق منطقه ای تهران است و ما تعهدی در خصوص قطعی برق برای شرکت ها نداریم.

نادر ثناگو مطلق افزود: با این حال با توجه به اینکه متولی منطقه ویژه و مدافع حقوق سرمایه گذار هستیم مکاتبات و پیگیری های شفاهی متعدد برای این مشکل انجام دادیم که قطعی برق به دستگاه ها و خط تولید آنها آسیب می زند. با پیگیری های مداومی که انجام دادیم نهایتا" به دو روز در هفته منتهی شد و مقرر شد روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت یک تا پنج در منطقه قطعی برق اعمال شود و در شبکه های اجتماعی هم به دوستان اعلام کردیم.

ثناگو اظهار کرد: در خصوص بحث آب دو نکته وجود دارد اینکه آب منطقه ای استان آبی را به ما تخصیص دهد که ما پول این را هم کنار گذاشته و آمادگی داریم با آبی که آب منطقه ای به ما تخصیص دهد کارهای لوله کشی آب را در منطقه انجام دهیم.

وی اضافه کرد: با این وجود تا زمانیکه این کار انجام شود نسبت به اورهال و به روز رسانی وضعیت چاه ها و انشعاب آبی که داریم، نامه درخواست خرید چاه آب جدید دادیم.

مدیرعامل منطقه ویژه پیام با اشاره به وجود چند چاه در منطقه ویژه پیام گفت: چاه های منطقه بهداشتی بوده و مجوز آب منطقه ای دارند. اما با توجه به اینکه خاک مجموعه «بعثت تا اشتهارد» شور است، معمولا آب یک سری از چاه ها شور است.

ثناگو مطلق گفت: یک سری هم آب لوله کشی آب منطقه ای را داریم که همه اینها به یک مخزن هدایت و ترکیب می شود و بعد از ضدعفونی از طریق لوله کشی به مصرف واحدها و شرکت ها می رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای تقویت زیرساخت ها چه برنامه هایی دارند، گفت: در بحث گاز، پیمانکار منطقه ۴ هم تعیین شده و در حال اجرای مراحل است تا این منطقه نیز از گاز برخوردار شوند. در بحث آب هم بودجه لازم تامین و با اداره آب منطقه ای برنامه ریزی انجام شده و به محض تخصیص آب، کارهای لوله کشی و انتقال آب را انجام می دهیم تا واحد ها از آب شهری بتوانند استفاده کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه پیام با بیان اینکه در منطقه بالغ بر۲۰۰ شرکت زمین گرفته و در حال ساخت و ساز و تعدادی هم در حال گرفتن پروانه و مجوز هستند، افزود: برخی هم منتظر تحویل دستگاه هایشان هستند تا خط تولید خود را راه بیندازند و در حال حاضر ۸۰ واحد در منطقه فعال هستند.  

رنجش تولید کنندگان از قطعی برق و شوری آب «پیام»/ هزینه ژنراتور برق روی بهای تمام شده کالا می رود

مجبوریم با برنامه ریزی خاموشی بار را کاهش دهیم تا بتوانیم شبکه را پایدار نگه داریم
سرپرست توزیع نیروی برق مهرشهر هم در ابن زمبنه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه قطعی برق در مورد همه مشترکین توزیع برق البرز به خصوص مشترکین صنعتی وجود دارد، گفت: ما به دلیل کمبود تولید برق مجبور هستیم یک مقدار بار را کم کنیم.

محمد یوسفی افزود: سهمیه ای که از طریق بالادست و مدیریت شبکه به ما ابلاغ می شود خیلی کمتر از میزان واقعی مصرف ما است برای همین ما مجبوریم یک مقدار بار را با برنامه ریزی خاموشی کاهش دهیم تا بتوانیم شبکه را پایدار نگه داریم.

یوسفی در مورد قطعی ها در پیام گفت: تا هفته پیش این اتفاق می افتاد که از ساعت یک تا ۵ عصر قطع می شد اما با هماهنگی که انجام شد این هفته تعدیل شد و مقرر شد برق پیام را دو روز در هفته قطع کنیم. ما به صورت هفتگی برنامه ساعت قطعی برق را به آنها می دهیم. مثلا در هفته گذشته روزهای دو شنبه و پنجشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۷ قطع می کنیم نه بیشتر از ساعات اعلام شده.

وی با اشاره به برنامه دیگری هم که در دستور کار قرار دادند، گفت: خط تغذیه مشترکین را مشخص کردیم که کدام خط است و به آنها اعلام کردیم که اگر کاهش ۵۰ درصدی بار مصرف داشته باشند این قطعی برق را شامل حال آنها نکنیم و این برنامه برای همه مشترکین چه در مورد فرودگاه و منطقه ویژه پیام چه سایر مشترکین صنعتی و درشت ما می باشد.

نمی توانیم پیش بینی دقیقی برای خاموشی ها انجام دهیم بستگی به درجه حرارات هوا و میزان مصرف کشور دارد

سرپرست توزیع نیروی برق مهرشهر در پاسخ به این پرسش که پیش بینی دارید تا چه زمان این قطعی برق وجود خواهد داشت، گفت: مشکل کمبود آب سدها است و به این دلیل مجبوریم مدیریت مصرف و خاموشی ها را اعمال کنیم. نمی توانیم پیش بینی دقیقی انجام دهیم. بستگی به درجه حرارت هوا و میزان مصرف کشور دارد که چقدر می خواهد ادامه پیدا کند.

یوسفی افزود: طبق سالهای گذشته که این مشکل وجود داشته معمولا" تا ۲۰ مرداد قضیه برطرف شده، اما از طرفی هم با توجه به اینکه امسال گرما زودتر شروع شده ممکن است زودتر تمام شود و ما زودتر بتوانیم این قضیه را سروسامان دهیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واحدهای صنعتی حدود چند برابر واحدهای خانگی برق مصرف دارند، گفت: نمی توان دقیقا" میزان مصرف واحدهای صنعتی را مطرح کرد یک واحد صنعتی داریم که شاید بیشتر از ۱۰۰ واحد مسکونی مصرف دارد یا حتی هزار واحد مسکونی، در هر دو حالت مصرف واحدهای صنعتی بالاست.

یوسفی گفت: از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک ما یک درصد مشترکین صنعتی هستند اما ۳۰ درصد برق مصرفی البرز مربوط به واحدهای صنعتی است. یعنی از نظر تعداد یک درصد اما مصرفی ۳۰ درصد مشترک صنعتی داریم. مصرف یک مشترک خانگی در واقع ۵ یا ۶ کیلو وات است اما مشترکین صنعتی ما از ۲ هزار تا ۵ هزار وات مصرف دارند.

وی در خصوص راهکار برای کاهش بحران فعلی گفت: ما با صنایع تماس می گیریم و صحبت می کنیم که بار خود را کاهش دهند و انصافا" آنها هم با تغییر ساعت کاری، ساعت نهار و یا شیفت بندی خود تولید کمک کردند.

سرپرست توزیع نیروی برق مهرشهر بیان کرد: واحدهای صنعتی پیام می توانند با در نظر گرفتن قطعی برق در روز دوشنبه یا پنجشنبه روز تعطیل هفته خود «جمعه» را به این روزها منتقل کنند تا واحدها کار کنند که حداکثر یک روز را بدون برق باشند تا این یکی دو ماه پیک را بگذرانیم.

یوسفی در پاسخ به این پرسش هم که نوسازی تجهیزات برق و سرمایه گذاری برای زیرساخت ها تا چه حد می تواند کمک کننده باشد؟ گفت: تجهیزاتی که نصف عمر مفید آن رد شده ۲۰ تا ۳۰ درصد راندمان آن پایین آمده و مصرف برق آن بالا می رود و نوسازی تجهیزات قطعا تاثیر دارد.

معمولا یک خط تولید در یک کارگاه یا کارخانه را به راحتی نمی توان نوسازی کرد چرا که هزینه های سرسام آوری خواهد داشت اما برای تاسیسات سرمایش، گرمایش و روشنایی با مدیریت کردن در این قسمت ها می توانند مصرف را کاهش دهند این کار هم از نظر اقتصادی برای خودشان مقرون به صرفه است و هم با کاهش دادن بار شبکه برای ما هم مفید خواهد بود

وی افزود: معمولا صنایع به دلیل راندمان کار خود و هزینه هایی که پرداخت می کنند به فکر نوسازی تجهیزات خود هستند. اما بیشترین موردی که شاید لحاظ نشده و باید لحاظ شود اینکه فارغ از تاسیسات خط تولید و صنعتی واحد ها باید روشنایی ها یا سیستم های سرمایش و گرمایش خود را به سمت ال ای دی و کم مصرف ببرند. چون معمولا یک خط تولید در یک کارگاه یا کارخانه را به راحتی نمی توان نوسازی کرد. چرا که هزینه های سرسام آوری خواهد داشت اما برای تاسیسات سرمایش، گرمایش و روشنایی با مدیریت کردن در این قسمت ها می توانند مصرف را کاهش دهند. این کار هم از نظر اقتصادی برای خودشان مقرون به صرفه است و هم با کاهش دادن بار شبکه برای ما هم مفید خواهد بود.

سرپرست توزیع نیروی برق مهرشهر با تاکید بر اینکه تولید ما همینطوری مشکلات عدیده ای دارد، گفت: قطعی برق هم آسیب زیادی به صنایع ما می زند و ما هم بار دیگری به آنها اضافه می کنیم. ما فقط می توانیم بگوییم شرمنده ایم و عذرخواهی می کنیم اما کاری از دست ما و شرکت توزیع کاری بر نمی آید. ما مجبور هستیم و تلاش می کنیم نهایتا" این قطعی ها را به حد امکان کاهش دهیم.  

یوسفی گفت: از مشترکین صنعتی خواهش می کنم که هر کمکی به ویژه در قضیه کاهش مصرف با تغییر شیفت کاری و نهار و غیره که می توانند، ما را در این مسیر همراهی کنند تا خاموشی را به حداقل برسانیم.

در شرایطی که مدیرعامل منطقه ویژه پیام و سرپرست برق مهرشهر عنوان کردند، قطعی برق منطقه به 2 روز در هفته و با برنامه قبلی ختم شده، اما صاحبان شرکت های مستقر، از قطعی هر روزه برق از ظهر تا غروب خبر می دهند و اینطور به نظر می رسد، وخیم شدن شرایط برق در کل کشور در هفته گذشته، اجازه نداده تا شرکت برق و مدیریت منطقه ویژه به تعهد خود عمل کنند.

کد خبر: ۹۷٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha