۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
واردات گندم بیش از ۳۵ هزار درصد بیشتر شد
با وجود مخالفت وزارت جهاد کشاوزی

واردات گندم بیش از ۳۵ هزار درصد بیشتر شد

در ۱۱ ماهه نخست امسال حدود ۱۰ میلیون ۶۰ هزار دلار گندم وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۳۵ هزار و ۴۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

بازار- آنگونه که آمارهای اعلامی از طرف گمرک نشان میدهد در ۱۱ ماهه امسال حدود ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار دلار گندم وارد کشور شده که در مقایسه با واردات ۲۸ هزار دلار پارسال چیزی حدود ۳۵ هزار و ۴۱۰ درصد رشد  را نشان می دهد. آمارهای اعلامی حکایت از این دارد وزن گندم وارد شده به کشور هم حدود ۲۸ هزار و ۵۳۸ درصد رشد داشته  و از ۱۳۵ تن در ۱۱ ماهه پارسال به حدود ۳۸ هزار و ۶۶۳ تن رسیده است.

این حجم از واردات در شرایطی رخ داده که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید بارها اعلام کرده بود که نیازی به واردات نداشته و تولیدکنندگان نیز برای تامین کسری موجود اعلام آمادگی کرده بودند. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که دولت برای هر تن واردات گندم حدود ۲۶۰.۲ دلار  و برای هر کیلو گندم ۰.۲۶ دلار هزینه کرده است. با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی می توان قیمت خرید گندم برای دولت را یک هزار  ۹۲ تومان و با احتساب دلار ۱۴ هزار تومانی قیمت خرید گندم را می توان ۳۶۴۰ تومان اعلام کرد. البته اگر قرار باشد هزینه های حمل و نقل را به این عدد اضافه کنیم، به طور قطع با عدد بزرگتری مواجه می شویم.

 اما  در حالی واردات گندم  چنین هزینه ای را به دولت وارد کرده که امسال  بسیاری از کشورزان به دلیل نارضایتی از نرخ خرید تضمینی، بخشی از گندم تولیدی را تحویل دولت ندادند.  دولت که سال گذشته قیمت ١٧٠٠ تومان را برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده بود حاضر نشد با نرخی بالاتر از این میزان گندم را از کشاورزان خریداری کند.

آمارهای اعلامی از طرف شرکت بازرگانی دولتی از تولید ۱۴ میلیون تن گندم در امسال خبر می دهد. البته رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در دی امسال اعلام کرده بوده به دلیل نارضایتی از قیمت اعلامی برای خرید تضمینی گندم، تنها ۷.۸ میلیون تن گندم تحویل دولت داده شده است.

عطاالله هاشمی گفته بود که حدود ۳ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده و در انبارهای کشاورزان است. بنابر این نیازی به واردات نیست و کشاورزان خیلی راحت می‌تواند کسری موجود در کشور را جبران کنند. او همچنین از ارسال نامه ای به رییس جمهور برای توقف واردات  و افزایش بهای خرید تضمینی گندم خبر داده بود. اما این حجم از افزایش واردات گندم نشان می دهد که این نامه نگاری ها چندان موثر نبوده و دولت بیشتر تمایل به واردات بیشتر به جای حمایت از تولید داخلی دارد.

کد خبر: ۹٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha