۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
آتش همچنان در کمین جنگل‌های کردستان| مهار حریق با دستانی خالی
بازار گزارش می‌دهد؛

آتش همچنان در کمین جنگل‌های کردستان| مهار حریق با دستانی خالی

سنندج- آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کردستان طی سال های اخیر به یک معضل جدی تبدیل شده و متاسفانه هر ساله بخش زیادی از این ظرفیت خدادادی در استان بر اثر حریق از بین می رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کردستان به یکی از مشکلات این استان طی چند سال اخیر تبدیل شده و متأسفانه علیرغم بروز خسارت‌های جدی بر محیط زیست و منابع طبیعی این استان، نه تنها زمینه برای کاهش این آتش سوزی‌ها فراهم نشده که در کنار آن در حوزه مهار آتش سوزی نیز کردستان همچنان دست خالی است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان‌های مسئول و متولی امر هم اکنون بخش زیادی از کوه‌های سر به فلک کشیده در کردستان مملو از جنگل‌های بلوط و مرتع‌های غنی از گیاهان دارویی و گیاهی است، آتش یکی از مهمترین تهدیدهای از بین رفتن این سرمایه مهم و عظیم خدادادی است و متأسفانه هر سال هزاران هکتار از جنگل‌های غنی کردستان خاکستر می‌شود.

طی چند سال اخیر و علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته و پای کار آمدن سازمان‌های مردم نهاد دوست دار محیط زیست، ولی متأسفانه آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کردستان نه تنها کاهش پیدا نکرده که در بعضی از شرایط روند فزونی نیز گرفته و متأسفانه هیچ گونه برنامه و چشم اندازی برای عبور از این شرایط از سوی مسئولان ارائه نشده است.

بروز آتش سوزی در شهرستان‌های مختلف استان کردستان از مریوان و بانه گرفته تا کامیاران و سنندج باعث شده است که نه تنها بخشی از جنگل‌های این استان از بین برود که آسیب جدی نیز به جانداران ساکن در این مناطق نیز وارد شود و متأسفانه این روزها چهره جنگل‌های این استان به شدت از آتش سوزی‌های اخیر آزرده خاطر است.

آمارهای اعلامی از سوی مسئولان نشان می‌دهد که بخش زیادی از آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کردستان به دلیل سهوی و عمدی ردپای انسانی دارد و متأسفانه علیرغم وعده‌های مختلف اقدامات قابل توجهی در راستای فرهنگ سازی در بین مردم برای سامان دادن این آتش سوزی‌ها صورت نگرفته است.

در کنار تلاش برای فرهنگ سازی در بین مردم با هدف کاهش آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، مباحث مربوط به کنترل آتش سوزی‌ها یکی از نیازهای لازم و ضروری است که متأسفانه در این بخش نیز کردستان حرفی برای گفتن ندارد و با چالش‌های جدی مواجه است.

متأسفانه امسال نیز به دلیل خشکسالی و همچنین نبود باران مناسب، جنگل‌ها و مراتع کردستان مستعد آتش سوزی است و بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولان منابع طبیعی، از ابتدای سال تاکنون صدها مورد آتش سوزی در جنگل‌های کردستان گزارش شده است.

جنگ با آتش با دست خالی در کردستان
یکی از فعالان زیست محیطی کردستان که در جریان خاموش کردن آتش سوزی‌های متعدد در این استان نقش داشته در این خصوص به خبرنگار بازار، گفت: متأسفانه امسال وضعیت به مراتب نگران کننده تر از سال‌های قبل است و به همین دلیل باید تلاش و جدیت بیشتری در سال جدید داشته باشیم.

عباس احمدیانی با بیان اینکه خشکسالی امسال تهدید به وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان را افزایش داده است، یادآور شد: متأسفانه بی تفاوتی مردم یکی از دلایل اصلی آتش سوزی‌ها است و در کنار این مهم حضور بدون دلیل مردم در دل جنگل‌ها و مراتع نیز از دیگر دلایل وقوع این آتش سوزی‌ها است.

آتش همچنان در کمین جنگل‌های کردستان/ مهار حریق با دستانی خالی

وی با بیان اینکه باید مردم و مسئولان در کنار هم و با تلاش و جدیت بیشتری موضوع جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها را مدیریت کنند، عنوان کرد: جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها یک مسئله مهم است ولی مهمتر از آن کنترل به موقع آتش سوزی هاست که متأسفانه ما در کردستان در هر دو بخش مشکل داریم.

این فعال زیست محیطی کردستان افزود: وضعیت جغرافیایی کردستان خیلی سخت و خشن است و امکان حضور و عبور و مرور وسایل نقلیه در بعضی از مناطق به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و به همین دلیل وقوع هر گونه آتش سوزی در این مناطق غیرقابل مهار است و ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کنم که متأسفانه کردستان در زمینه وجود امکانات و سخت افزار کنترل و مهار آتش سوزی‌ها نیز با مشکلات جدی مواجه است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از آتش سوزی‌ها در کردستان از سوی خود مردم و فعالان زیست محیطی کنترل و مهار می‌شود، اظهار کرد: مدیریت بحران و همچنین دسترسی به امکانات حمل و نقل و همچنین تجهیزات کنترل و مهار آتش سوزی‌ها یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل انتظار می‌رود که مسئولان در این زمینه اقدامات بهتری را اجرایی کنند.

در کنار اقدامات صورت گرفته از سوی فعالان زیست محیطی در مسیر کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، مدیرکل منابع طبیعی این استان هم از تلاش‌های دولت در این مسیر خبر می‌دهد.

وقوع ۱۰۲ فقره آتش سوزی در جنگل‌های کردستان
‌سعدی نقشبندی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به آخرین آمار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، بیان کرد: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۱۰۲ فقره آتش سوزی در جنگل‌های طبیعی استان رخ داده که ۱۶ فقره در بانه، ۱۰ فقره در سروآباد و ۴۶ فقره در مریوان بوده است.

وی با اشاره به خسارت‌های روی داده به دنبال آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کردستان در سال جاری، افزود: در پی این آتش سوزی‌ها ۳۳ هکتار جنگل در بانه، ۵۸ هکتار در سروآباد و ۷۲۸ هکتار در مریوان دچار آسیب و خسارت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به وقوع یک فقره آتش سوزی در جنگل‌های دست کاشت در بانه به مساحت ۳۵۰ مترمربع هم اشاره کرد و افزود: ۲۵ فقره آتش سوزی در مراتع استان هم اتفاق افتاده که بیشترین آن با ۹ فقره به سقز اختصاص دارد و ۶ فقره در کامیاران، چهار فقره در قروه، سه فقره در سنندج، یک فقره در سروآباد، یک فقره بیجار و یک فقره در بانه بوده است.

وی بیشترین مساحت آسیب دیده از آتش را مربوط به کامیاران با ۹۳ هکتار اعلام کرد و گفت: در مجموع ۳۱۳ هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شده که ۸۱ هکتار در بیجار، ۶۶ هکتار در سروآباد، ۲۷ هکتار در سقز، ۱۹ هکتار در قروه، ۱۶ هکتار در سنندج و ۱۱ هکتار در بانه بوده است.

وی با اشاره به مساحت جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، اظهار کرد: از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

آتش همچنان در کمین جنگل‌های کردستان/ مهار حریق با دستانی خالی

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان کرد: در این راستا طی چند سال اخیر با افراد معتمد محلی، دهیاران روستاها و اعضای شورای اسلامی روستاها، آموزش‌های صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: در کنار این مهم و با توجه به محدودیت‌های اعتباری حداقل وسایلی نیز خریداری شده و در صورت نیاز در اختیار فعالان زیست محیطی قرار می‌گیرد و ضمن اینکه در جریان آتش سوزی هفته گذشته جنگل‌ها مریوان یک دستگاه بالگرد نیز ضمن حضور در محل در راستای کنترل و مهار آتش سوزی اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی ضمن درخواست از مردم در راستای جلوگیری از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، عنوان کرد: هر گونه روشن کردن آتش عواقب خطرناکی به دنبال دارد و به همین دلیل در گام نخست ما باید از وقوع آتش جلوگیری کنیم.

فرهنگ سازی درست و اصولی در بین مردم برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی و مهار به موقع آتش سوزی‌ها یکی از نیازهای لازم و ضروری برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در استان کردستان است و به همین دلیل باید تلاش‌ها در این حوزه بیشتر شود تا آسیب کمتری متوجه این بخش مهم و حیاتی در استان شود.

کد خبر: ۹۷٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha