۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
 عرضه‌ و تقاضا؛ سیاستی شکست‌خورده در بازار مسکن
کارشناس بازار مسکن مطرح کرد

عرضه‌ و تقاضا؛ سیاستی شکست‌خورده در بازار مسکن

ایلاتی، کارشناس بازار مسکن معتقد است نبود سامانه‌ای شفاف در بخش مسکن و اسکان، موجب شکست بازار شده است و لذا سیاست عرضه و تقاضا هیچ نقشی در این بازار ندارد.

به گزارش بازار، فرشید ایلاتی درباره شکست سیاست های مسکن در حوزه ساخت و نیز بازار، گفت: مسکن با سایر بازارهای تفاوت هایی دارد؛ هرچند باید اجازه داد مکانیزم های کنترلی عرضه و تقاضا را به تعادل قیمت برساند ولی این سیاست در مسکن با شکست بازار رو به رو شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان این مطلب افزود: عرضه و تقاضا توانِ تعادل قیمتی در بازار مسکن را نداشت. لذا نیازمند دخالت دولت و سیاست های کنترلِ قیمتی هستیم.

ایلاتی معتقد است این روند را نیز جز راهکارهای مطلوب نمی داند و تاکید دارد افزایش عرضه مسکن حتما باید اتفاق افتد تا از این ناحیه، بتوان قیمت ها را کنترل کرد.

فقدان زیر ساخت اطلاعاتی در بازار مسکن، هرگونه سیاستی را با شکست رو به رو می سازد. بخشی به تعارض منافع باز می گردد و بخشی دیگر ناظر بر تغییر رویکردِ دولت نسبت به قوه قضائیه است.

ایلاتی متولی ثبت املاک در کشور را دولتی دانست که از نظر جایگاه، باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. حدود املاک در کنار وجهه ای حقوقی، اقدامات اجرایی نظیر نقشه برداری را می طلبد که باید از مجموعه قوه قضائیه خارج شده و ذیل دولت قرار گیرد.

وی همچنین از ناتوانی سازمان ثبت املاک ظرف ۴۰ سال گذشته سخن گفت و ادامه داد: تا امروز بانک شفاف و مدونی از اطلاعات املاک در کشور نداریم. از طرفی قانون ایجاد سامانه املاک و اسکان نه تنها شناساییِ مالکیت ها را الزامی می داند، بلکه مشخص می کند افرادِ ساکن در این املاک نیز چه کسانی هستند.

به گفته ایلاتی بخشی از تولی گری این قانون در حوزه اجرا بر عهده وزارت مسکن بوده که طی ۶ سال گذشته هیچ اقدامی از سوی آن ها دیده نشد و بخشی از اجرای قانون هم به سازمان ثبت و داستانِ دنباله دارِ ناهماهنگی ها میان قوا و سازمان ها مربوط است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: شکل گیری این سامانه در راستای ثبت مالکیت املاک و اسکان، موجب نظارت دقیق بر بازار مسکن است و حتی مشخص می کند چه کسانی الگو و الگوریتم اجاره بها را رعایت می کند.

ایلاتی معافیت های مالیاتی و سیاست های تنبیهی را نیز نیازمندِ اجرای شفافیت در بازار و برقراری این سامانه عنوان کرد و افزود: اگر زیر ساخت اطلاعاتی وجود داشته باشد به راحتی می توان قوانین بازار مسکن را پیاده سازی کرد.

از دیگر سو بازار از ناحیه مسکن استیجاری در بازار در رنج است و دولت باید به سمتی رود که بخشی از املاک موجود را به صورت مسکن استیجاری در اختیار خانوارها قرار دهد.

ایلاتی با بیان این مطلب افزود: گرچه آخوندی بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد، اما طی ۶ سال گذشته یک واحد از این مسکن ساخته نشد؛ ولی اگر دولت جدید سیاست های حمایتی در راستای مسکن ملکی و استیجاری را پیاده کند، بخشی از فشار تقاضا بر بازار اجاره، از ناحیه مسکن اجتماعی تامین خواهد شد.

کد خبر: ۹۷٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha