۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
گره زدن کمبود نهاده ها به FATF و تحریم‌ها بی‌اساس است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

گره زدن کمبود نهاده ها به FATF و تحریم‌ها بی‌اساس است

عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با محاسبه نهاده‌های دامی واقع شده در بندرگاه حدود ۵ میلیون تن نهاده تنها در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد که نیاز ۵ ماه کشور را تامین می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح بازرسی از بندر امام خمینی (ره) و روند ترخیص و توزیع نهاده‌های دامی، گفت: کشور سالانه به ۲۰ میلیون نهاده دامی نیاز دارد که ۱۲ میلیون تن آن از طریق واردات و ۸ میلیون تن آن از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر دام‌های مولد کشور به دلیل کمبود نهاده دامی روانه کشتارگاه شده‌اند، ادامه داد: سالانه ۳ میلیون تن از نهاده مورد نیاز دامداران کشور از طریق مراتع تامین می‌شود که باتوجه به کاهش میزان بارندگی برای جبران این کسری نیز باید اقدام به واردات کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در سال جاری حدود ۱۵ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور شود، تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته به منظور بررسی میزان واردات نهاده‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس نشست هایی برگزار شد، در این جلسات مباحث مختلفی از جمله عدم پذیرش FATF و تحریم‌ها به عنوان موانع در مسیر واردات نهاده‌های دامی مطرح می‌شد که براساس این موضوعات برای شناخت مشکلات به بندر امام خمینی (ره) رفتیم.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۳ میلیون و ۴۰۰هزار تن نهاده دامی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده و ارتباط کمبود نهاده دامی در کشور به FATF  و تحریم‌ها کاملا بی اساس است، عنوان کرد: در حال حاضر نیاز سه ماه و نیم کشور به نهاده‌های دامی تنها در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است که با بی تدبیری و ترک فعل متولیان این نهاده‌ها در میان استان‌های کشور توزیع نمی‌شود.

۲ میلیون تن نهاده دامی در راه بنادر ایران است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم پشتیبانی امور دام از نهاده‌های دامی دپو شده در بندر امام خمینی ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن و بخش خصوصی حدود ۲ میلیون ۲۰۰هزار تن است، ادامه داد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی خریداری شده دیگر در بندرگاه قرار دارد که پس از انجام اقدامات ارزی، صدور اسناد و گمرکی تخلیه می‌شود. همچنین بر اساس گزارش‌های ارائه شده حدود ۲ میلیون تن نهاده وارداتی دیگر توسط بخش خصوصی در راه است.

عباسی با بیان اینکه با محاسبه نهاده‌های دامی واقع شده در بندرگاه حدود ۵ میلیون تن نهاده تنها در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد که نیاز۵ ماه کشور را تامین می‌کند، تصریح کرد: این درحالی است که متولیان امر در نشست کمیسیون کشاورزی اعلام می‌کردند که تنها نیاز ۱۵ روز کشور به نهاده‌های دامی در انبارها وجود دارد. نهاده‌های دامی باید هرچه سریع تر در استان‌های کشور توزیع شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل دپو بیش از حد نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) نهاده‌های وارداتی جدید بر روی زمین تخلیه می‌شوند، گفت: مسئولین امر بعد از بازرسی کمیسیون کشاورزی کمبود کامیون را به عنوان دلیل عدم توزیع سریع نهاده‌های دامی وارداتی اعلام می‌کردند درحالی که هیچگاه در نشست‌های کمیسیون حرفی از این مشکل مطرح نشده بود و عمدتا مشکلات ارزی و تحریمی به عنوان مانع بزرگ در مسیر واردات نهاده‌های دامی مطرح می‌شد.

خروج نهاده دامی از بندر امام خمینی ۶۰۰کامیون در روز کاهش داشته است
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بی تدبیری مسئولان نهاده‌های دامی دپو شده توزیع نشده‌اند، گفت: در جریان بازرسی از انبارهای بندر امام خمینی (ره) مقرر شد ظرفیت خروج نهاده‌های دامی از یک هزار و ۶۰۰کامیون به ۳ هزار کامیون در روز افزایش داده شود، میزان خروج نهاده از بندر در مقایسه با سال گذشته علی‌رغم وجود نهاده دامی در انبارها حدود ۶۰۰کامیون در روز کاهش داشته است.

عباسی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل طولانی بودن روند بارگیری نهاده در بندر امام خمینی کامیون داران رغبتی برای حمل این محصول ندارند، افزود:  زمان بارگیری نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی با استفاده از یکپارچه سازی سیستم‌ها، آزمایشگاه‌ها و باسکول‌ها کاهش داده شود.

کامیونداران تمایلی برای حمل بار بخش دولتی ندارند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بندر امام خمینی (ره) تغییر شیفت لودر بارگیری نهاده‌های دامی حدود ۵ ساعت زمان می‌برد که همین موضوع روند بارگیری را طولانی می‌کند، عنوان کرد: کامیون داران به دلیل پرداخت‌های خارج از عرف و سرعت در پرداخت کرایه تمایل به حمل نهاده وارداتی توسط بخش خصوصی را دارند.

گرانی لاستیک و روغن بهانه قابل قبولی برای کندی روند توزیع نهاده‌ها نیست
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلاتی از قبیل گرانی لاستیک و روغن بهانه قابل قبولی برای کندی روند توزیع نهاده‌های دامی نیست، ادامه داد: مسئولان ذی‌ربط باید متعهدانه نهاده‌های وارداتی به کشور را که با سختی بسیار زیادی خریداری می‌شود را در سطح کشور توزیع کنند.

عباسی با بیان اینکه در دانه سویا درصد بسیار زیادی روغن وجود دارد و دپو نامناسب و بیش از حد این محصول موجب خودسوزی می‌شود، تصریح کرد: دمای سویاهای انبار شده در بندر امام خمینی به حدود ۶۰درجه می‌رسید و کندی توزیع این محصول باعث غیرقابل استفاده شدن آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا حدود ۳ میلیون ۴۰۰هزار تن نهاده علی رغم نیاز شدید دامداران و مرغداران در بندر امام خمینی (ره) دپو شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور باید بخشی از مسئولیت توزیع نهاده‌ها را بپذیرند، استانداران با هماهنگی اداره راه استان باید کامیون حمل نهاده مورد نیاز استان را تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مقرر شد گمرک بندر امام خمینی(ره) باید هر ۵ روز یک بار گزارشی از روند ترخیص نهاده‌های دامی را به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه کند تا بتوانیم در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

عباسی ضمن اشاره به تفاوت آمارهای ارائه شده توسط دستگاه‌های دولتی در زمینه میزان واردات نهاده‌های دامی، افزود: ارائه آمارهای متناقض تصمیم‌گیری مجلس را دچار مشکل می‌کند، مسئولین در دفتر خود نشسته‌اند و بر اساس گزارش‌های دریافتی تصمیم‌گیری می‌کنند لازم است تا مدیران با حضور در عرصه مشکلات و ظرفیت‌های موجود را از نزدیک مشاهده کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشی از نهاده دپو در انبارهای بندر امام خمینی(ره) اسفند سال گذشته وارد شده که در حال حاضر کیفیت آن پایین آمده است و ضریب تبدیل دام و طیور را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: دلیل دیگر تاخیر در روند خروج نهاده دامی از بنادر انجام آزامیش محصول وارداتی توسط دستگاه‌های مختلف است در راستای رفع موانع می‌توان محصولات را در یک آزمایشگاه واحد آزمایش کرد.

کد خبر: ۹۷٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha