۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

اولین ماسکی که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شد ماسکهای پزشکی سه لایه ای بود. یعنی ماسکهایی که همیشه توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گرفت.

به گزارش بازار، با شیوع کرونا استفاده از ماسک کم کم در بین مردم رایج شد. تا جایی که به یک عادت تبدیل شده است و همه می دانیم برای سالم ماندن در این شرایط حتما باید ماسک داشته باشیم. از آن جا که ویروس کرونا ویروسی تنفسی است اصلی ترین راه مقابله با آن استفاده از ماسک می باشد. چرا که با استفاده از ماسک اصلی ترین راه انتقال که همان تنفس است بسته می شود و ماسک باعث فیلتر و یا عدم عبور ویروس می شود. در این مطلب تصمیم گرفتیم دو ماسکی را که دارای استانداردهایی برای فیلترینگ ویروس کرونا هستند را مورد بررسی قرار دهیم. ماسکهایی که این روزها همه دیده ایم و شاید از آن ها استفاده هم کرده باشیم. با شناخت ویژگی های این دو ماسک می توانیم انتخاب خیلی بهتری در این شرایط خطرناک داشته باشیم.

اولین ماسکی که توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی شد ماسکهای پزشکی سه لایه ای بود. یعنی ماسکهایی که همیشه توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گرفت. این ماسک ها ساده ترین ماسک و با بالاترین کاربرد برای پیشگیری از بیماری های تنفسی هستند. در صورتی که این ماسکها را بر روی صورت داشته باشید به ویروس های تنفسی نظیر آنفولانزا مبتلا نخواهید شد. ویروس کرونا نیز تنفسی است و با استفاده از این ماسکها به آن مبتلا نخواهید شد. ساختارهای این ماسکها در عین این که ساده است شامل لایه هایی است که می تواند از عبور ویروس و وارد شدن آن به جریان تنفسی جلوگیری کند.

مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

برای آشنایی بیشتر با این که سه لایه های پزشکی چطور می توانند جلوی آلودگی پزشک را بگیرند بهتر است لایه ها و ساختار داخلی این ماسک ها را بشناسیم. بدیهی است که اصلی ترین قسمت ماسک بدنه آن است که جلوی صورت قرار می گیرد. این قسمت از دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون ساخته می شود. دو لایه اسپان باندی لایه های رویی و زیرین هستند و ملت بلون لایه وسطی است که مهم ترین لایه نیز هست. لایه ملت بلون معمولا بین ۱۷ تا ۲۲ گرم است و هرچه گرماژ و ضخامت بیشتری داشته باشد بهتر است. این لایه است که به عنوان فیلتر برای ماسک عمل می کند و باعث فیلتراسیون ماسک می شود. ویروس ها نمی توانند از این لایه رد شوند. حتی ویروس کرونا نیز نمی تواند از لایه ملت بلونی یک ماسک رد شود. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام کرد که حتما ماسک هایی که استفاده می کنید باید شامل لایه ملت بلون باشند. نبود این لایه به معنای این است که ماسک شما فاقد کارایی لازم برای حفاظت از شما در برابر کوید نوزده است.

ماسک های تنفسی پزشکی سه لایه شامل دو مدل اتصال هستند. نمونه اول شامل اتصال از نوع بند است. در این مدل در هر طرف ماسک دو قطعه بند بلند قرار گرفته است. با بستن بندهای بالا به هم و بندهای پایین به هم ماسک روی صورت قرار می گیرد. به این مدل به دلیل این که بیشتر توسط تیم جراحی استفاده می شود ماسک جراحی گفته می شود. نمونه دوم از این ماسک ها نوع اتصال از نوع کش دارد. به این نمونه ماسکهای پرستاری نیز می گویند. ماسک های کشدار را با قرار دادن کش به پشت گوش روی صورت می گذارند. به دلیل این که این ماسک ها عمومی تر هستند و استفاده از آن ها راحت تر است در شرایط کرونایی بیشتر استفاده می شوند. اما بهتر است بدانید که لایه ها و ساختار اصلی هر دو یکی است و به یک اندازه کارایی دارند. این ماسک ها رنگ بندی متنوعی هم دارند. رنگ های سفید، آبی، سبز، مشکی و... در این ماسک ها دیده می شود. رنگ نیز تاثیری در کارایی ماسک ندارد و تنها این که ماسک شما لایه های استانداردی داشته باشد مهم است.

مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

ماسک سه بعدی ماسک جدیدتری است که این روزها به بازار آمده است. این ماسک ها به خاطر ظاهر جالب و قدری متفاوتشان به یکباره مورد توجه قرار گرفتند. ماسک هایی که به خاطر این که به صورت برجسته و برآمده روی صورت قرار می گیرند به نام سه بعدی معروف شده اند. نوع معروف تر این ماسک ها پنج لایه آن هاست. لایه های این ماسک ها را مورد بررسی قرار می دهیم. در نوع پنج لایه از سه عدد لایه ملت بلونی و دو عدد لایه اسپان باندی استفاده می کنند. لایه های ملت بلون مثل ماسک های دیگر در وسط ماسک هستند. اسپان باند ها نیز درست در رو و زیر این لایه ها قرار می گیرند. این ماسک ها به دلیل تعدد لایه های ملت بلون (فیلتر ماسک) عملکرد خیلی ویژه تری در برابر میکروارگانیسم ها از جمله کوید نوزده دارند. به همین خاطر به یکباره مورد توجه مردم قرار گرفتند و در شرایطی که کرونا خطرناک تر شده است انتخاب بهتری هستند. این ماسک ها مانند سه لایه ها دارای گیره بینی یا همان فیکسر هستند. معمولا نیز به کمک کش که پشت گوش قرار می گیرد روی صورت ثابت می شوند. رنگ بندی خیلی زیاد این ماسک ها نیز باعث جلب توجه بیشتر آن ها شده است. رنگ های متنوع و خیلی شادی که باعث انتخاب بهتر محصول بر اساس سلیقه مشتری شده است.

مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

این ماسک های جالب در پزشکی به نام فست ماسک معروفند. اما این روزها که استفاده از ماسک عمومی تر شده است به نام سه بعدی نیز معروف شده اند. استفاده از این ماسک ها در زمان های پیش تر از کرونا به مواقع خاصی محدود می شده است. یکی از استفاده های رایج این ماسک ها زمانی بوده است که بیماری به یک بیماری خطرناک دچار بوده است. بیماری که از طریق تنفس به راحتی می توانسته است به اطرافیان او منتقل شود. پزشکان و پرستاران و اطرافیان افرادی با چنین بیماری های مسری نیز از استفاده کنندگان این ماسک ها بوده اند. یکی دیگر از کسانی که مشتری این ماسک ها بودند کسانی بودند که باید از ماسک استفاده می کردند اما به ناراحتی های پوستی دچار بودند و نمی توانستند از ماسک های ساده تر استفاده کنند. این ماسک ها بین دهان و بینی و سطح داخلی ماسک فضایی ایجاد می کنند که از آلرژی و التهابات پوستی جلوگیری می کند. به جرات می توان گفت در هیچ دوره ای از تاریخ این ماسک ها تا این حد استفاده نمی شدند و تا این اندازه فروش نداشتند. کرونا همه چیز را تغییر داد.

مقایسه ویژگی های ۲ ماسک استاندارد برای روزهای کرونایی

در آخر یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که راه تنفس اصلی ترین راه انتقال کروناست. اما تنها راه نیست. این ویروس از طریق سطوح آلوده نیز می تواند به ما منتقل شود. پس رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده چون استفاده از دستکش، رعایت فاصله اجتماعی و... نیز مهم است.

کد خبر: ۹۷٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha