۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
موقعیت فعلی بورس نیازمند ثبات مدیریتی است
نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران:

موقعیت فعلی بورس نیازمند ثبات مدیریتی است

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به انتخاب حجت الاسلام رییسی به عنوان شخص رییس جمهور و اقداماتی که باید در راستای حفظ جایگاه بورس در کشور در دستور کار قرار دهد اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، امروزه بازار سرمایه از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است و بیش از نیمی از مردم کشور در این بازار حضور دارند؛ بنابراین امیدواریم با توجه به موقعیت فعلی بورس در کشور و وضعیت حاکم در این بازار شاهد ثبات مدیریتی در این سازمان باشیم تا بتوان اصلاحات لازم را در بخش های مختلف برای کارآمدی بازار سرمایه به کار ببریم.

عباس آرگون، نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دکتر دهقان دهنوی برای بهبود روند این روزهای معاملات بازار سهام و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اشاره کرد گفت: با توجه به اینکه زمان سپری شده از سکانداری دکتر دهقان دهنوی در سازمان بورس کوتاه بوده است و نمی توان نسبت به ارزیابی عملکرد وی اظهارنظر دقیقی را ارائه کرد اما در همین مدت زمان کوتاه کمتر از ۶ ماه پیگیری های صورت گرفته از سوی وی توانست روند بازار را به سمت بهبودی پیش ببرد.

این فعال اقتصادی به بازگشت روزهای مثبت معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار در این روند تاکید کرد و گفت: شاخص بورس بعد از رشد غافلگیر کننده ای که از سال ٩٨ تجربه کرد از نیمه مرداد ماه ٩٩ وارد مدار نزولی شد و این بازار را با اصلاحی عجیب و کاهش شدید قیمت سهام شرکت ها روبرو کرد.

آرگون ادامه داد: تداوم روند نزولی بازار تا خرداد ۱۴۰۰ سبب معامله سهام شرکت ها در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی آنها شد؛ این امر باعث شد تا بعد از برداشته شدن سایه انتخابات ریاست جمهوری ایران از سر بازار، روند معاملات بورس به دلیل ارزنده بودن قیمت اکثر سهام شرکت ها و نیز افزایش قیمت ارز، در مسیر صعودی قرار بگیرد و روزهای امیدوار کننده ای را پیش روی سهامداران قرار دهد.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به انتخاب حجت الاسلام و المسلمین رییسی به عنوان شخص رییس جمهور و اقداماتی که باید در راستای حفظ جایگاه بورس در کشور در دستور کار قرار دهد اشاره کرد و افزود: بورس دیگر مانند گذشته نیست، به همین دلیل نباید شاهد سهل انگاری و بی توجهی نسبت به وضعیت معاملات این بازار باشیم.

آرگون اظهار داشت: همیشه در کشور نقش و رویکرد افراد به خصوص افراد کلیدی در بازار موثر بوده است که این امر موجب شده است تا اکنون رویکرد دولت جدید نیز نسبت به بازار سرمایه حتی بیشتر از دوره های قبل بر معاملات بورس تاثیر گذار باشد اما نباید از این موضوع غافل ماند که رشد بورس نمی تواند به طور کامل وابسته به عملکرد شخص رییس جمهور یا فرد خاص دیگری باشد.

وی به ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بازار بعد از اصلاح های شدیدی که تجربه کرد، اکنون در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار دارد اما مساله بازگشت آمریکا به برجام و عدم امکان پیش بینی شرایط آتی از جمله ریسک های پیش روی بازار است، چراکه رویکرد رییس جمهور منتخب و تیم جدید اقتصادی دولت به بازار از جمله مسایلی هستند که می توانند به شدت بر تعیین مسیر بازار تاثیرگذار باشند.

آرگون به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار پرداخت و گفت: مهمترین بحث در این زمینه که می تواند به شدت روند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، موضوع عدم قیمت گذاری کالاهای تولیدی شرکت هایی است که سهام آنها در بورس عرضه می شوند.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اقدام دولت برای تعیین قیمت این کالاها نه تنها نمی تواند نتیجه مثبتی را بر معاملات بازار داشته باشند بلکه این بازار را از مسیر اصلی خود خارج می کند و باعث بی اعتمادی سهامداران از بازار می شود،   همچنین در این مورد نیز حذف دخالت های بی مورد از بازار  می تواند دارای اهمیت ویژه ای در ایجاد زمینه رشد بازار باشد.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا  بورس می تواند تا پایانی سال بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر؟ گفت: سرمایه گذاری در بورس در بلند مدت نسبت به سایر بازار ها از بازدهی بالاتری برخوردار است اما سهامداران نباید در این بازار به دنبال کسب بازدهی معقول در کوتاه ترین زمان ممکن باشند  بلکه این بازار فقط در بلندمدت می تواند سود قابل قبولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اتخاذ سیاست های مناسب از سوی مسوولان حاضر در کشور شاهد رشد پویایی بیشتر در این بازار باشیم.

کد خبر: ۹۷٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha