۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
قرنطینه خودجوش برخی روستاها در کردستان
ابتکاری برای مصونیت در مقابل کرونا

قرنطینه خودجوش برخی روستاها در کردستان

کردستان- تعدادی از  روستاهای کردستان داوطلبانه از تردد اهالی روستا به شهر جلوگیری کردند و یک نفر را مامور تامین اقلام موردنیاز روستاییان کردند.

۲۷ روز از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران می گذرد، در ابتدا این بیماری زیاد توسط مردم و حتی مسوولان جدی گرفته نشد ولی بعد از اینکه اکثر استان‌ها و شهرها درگیر آن شدند همه به تکاپو افتادند تا به نوعی مانع از پیشروی بیشتر این ویروس شوند.

در این ایام تمام فکر و ذکر مسوولان در استانی هم چون کردستان معطوف به تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم به ویژه کادر بهداشت و درمان شد و سپس به بیان تذکرات و توصیه هایی برای کاهش تردد مردم در شهرها پرداختند.

در این بین روستاییان جایی در مرکز توجه مسوولان نداشتند ولی همت و تعامل بین روستاییان تاکنون باعث شده است که آنها خود با مدیریت و ساماندهی که انجام دادند، تاکنون شاهد مورد ابتلایی به این بیماری نباشند.

در ابتکاری اهالی روستاهای کردستان خود دست به کار شدند و اقدام به قرنطینه داوطلبانه روستای خود کردند، یکی از روستاهایی که در این مهم پیشقدم شد و به الگویی برای دیگر روستاهای استان تبدیل شد، روستای باینچوب از توابع شهر حسین‌آباد است که در ۴۵ کیلومتری سنندج مرکز استان قرار دارد و دارای یک هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت است. 

روستاییان همراه و همدل

رییس شورای اسلامی روستای باینچوب شهر حسین آباد استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در اخبار از وجود ویروس کرونا اطلاع پیدا کرده بودیم ولی اطلاع رسانی به گونه‌ای نبود که باعث ماندن روستاییان در خانه هایشان و تردد نکردن آنها به شهرها شود.

سید امیر احمدی اضافه کرد: ۱۶ روز پیش در سفری که به سنندج داشتم اطلاعات بیشتری در خصوص این بیماری کسب کردم و وقتی به روستا برگشتم بلافاصله جلسه‌ای را با حضور مردان معتمد و ریش سفید روستا در مسجد تشکیل دادم.

 وی با اشاره به اینکه در این جلسه تصمیماتی در خصوص تردد به شهرها و تامین مایحتاج مردم گرفته شد، افزود: هر روز سه، چهار نفر انتخاب  می‌شوند  تا در شیفت‌ها جداگانه‌ای از ساعت ۶ صبح تا هشت شب و از هشت شب تا ۶ صبح در ورودی  روستا  از تردد غیرضروری روستاییان جلوگیری کنند.

رییس شورای اسلامی روستای باینچوب یادآور شد: یک نفر در روستا تعیین شده تا از شهر حسین آباد مایحتاج ضروری مردم را خریداری کند.

احمدی با اشاره به اینکه تمام خریدهای انجام شده در سوپرمارکت روستا به روستاییان عرضه می شود، خاطرنشان کرد: اگر قبل از شیوع این بیماری تا ۲ ماه مردم فرصت داشتند هزینه کالای خریداری شده خود را پرداخت کنند، در این ایام این مدت به چهار ماه افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه فصول پاییز و زمستان بیشتر مردان روستا برای انجام کار و کسب درآمد به شهرها می‌روند، افزود: این افراد بیشتر درکارهایی که دستمزد روزانه دارد مشغول به کار می شوند، حال به واسطه شیوع این بیماری برای حفظ سلامت خانواده و هم ولایتی‌هایشان در خانه ماندند.

رییس شورای اسلامی روستای باینچوب ادامه داد: با درنظر گرفتن این شرایط تا آغاز کارکشاورزی و کسب درآمد روستاییان با آنها در خرید کالاهای اساسی مدارا می شود تا فشار مالی بر آنها تحمیل نشود.

احمدی از توزیع ماسک رایگان بین مردم روستا خبرداد و گفت: علاوه براین  اماکن عمومی و کوچه های روستا را هم هر روز ضدعفونی می‌کنیم.

وی یادآور شد: برگزاری نماز جمعه و هر گونه مراسم و تجمعاتی در روستا ممنوع شده است و حتی شب نشینی‌های روستاییان هم دیگر انجام نمی شود.

نکته جالب توجه این است که روستای باینجوب علاوه بر مسدود کردن مسیر دسترسی به شهر، راه دیگر آبادی‌هایی که به این روستا ختم می‌شود را هم مسدود کردند و اینگونه آنها ا را هم موظف به رعایت و کاهش تردد کردند.

تاکنون مورد ابتلای به ویروس کرونا در روستاهای کردستان گزارش نشده است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استاندار کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هم اکنون در این استان حدود یک هزار و ۷۰۰ آبادی داری سکنه وجود دارد که در یک هزار و ۲۰۰ روستای آن دهیاری فعال است.

ابراهیم شریف‌پور اضافه کرد: در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری برگزاری مراسم ختم و عروسی‌ها هم در روستاها به نسبت گذشته کمرنگ شد ولی برخی تجمعات از جمله شب نشینی‌ها و نماز جماعت طبق روال عادی برگزار می‌شد.

وی یادآور شد: با همکاری دهیار، ماموستای روستا (امام جماعت)، بهورز روستا و اعضای شورای اسلامی در تمام روستاهای دارای دهیاری استان اقدام به تشکیل ستاد پیشگیری برای افزایش حساسیت مردم روستاها نسبت به این بیماری کردیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استاندار کردستان گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همراهی مردم روستا تاکنون موردی از ابتلای به این بیماری در روستاهای استان گزارش نشده است.

در یکی، دو دهه اخیر زندگی روستایی هم تحول پیدا کرده و دیگر مثل گذشته نیست که روستاییان تمام مایحتاج فصول سرد خود را تامین و انبار کنند امروزه آنها هم برای خرید تعدادی از اقلام خوراکی وابسته به شهرها هستند و این وابستگی در زمان بحران برای روستاییان دردسرساز می‌شود.

آنچه بیش از هرچیزی در موارد بحرانی هم چون شیوع ویروس کرونا، نیاز است مشارکت مردمی است که خوشبختانه این ویژگی هنوز هم در بین روستاییان وجود دارد وتا به امروز بخوبی نشان دادند که سلامتی خود، خانواده و دیگر اهالی روستا برایشان مهم است.

کد خبر: ۹٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha