۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
بازار سرمایه، «حکشتی» را از غرق شدن نجات داد
بازار بررسی می‌کند؛

بازار سرمایه، «حکشتی» را از غرق شدن نجات داد

شرکت کشتیرانی ایران در ۶ ماهه منتهی به آذر ماه سال گذشته ۲۶۱ درصد زیان عملیاتی داشته اما با کمک سرمایه‌گذاری در سهام توانسته سود خالص خود در این دوره را به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برساند.

بازار؛ گروه بورس: شرکت کشتیرانی ایران با نماد حکشتی  در بازار دوم با میانگین حجم ماهانه ۲۵ میلیون واحد، سهام شناور ۹درصد، حجم مبنا ۷میلیون واحد، نسبت پی به ای ۴۵.۷۷  در تابلوی بورس ثبت شده است.

صورت مالی حسابرسی شده این شرکت با ۱۷ بند نظر حسابرس در سامانه کدال ثبت شده است که بر اساس بند ۱۳  زیان انباشته شرکت‌های فرعی کشتیرانی ایران و هند، خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی، کشتیرانی ناری، کشتیرانی ایران و اروپا و شرکتهای کره‌ای، سنگاپوری و کلان کیش جمعا مبلغ ۶۰۸ر۹ میلیارد ریال (سهم گروه حدودا مبلغ ۷۶۵ر۷ میلیارد ریال) بیش از سرمایه ثبت شده شرکتهای مذکور گردیده است.

آخرین گزارش حسابرسی این شرکت برای تاریخ ۶ ماهه منتهی به آذر ماه  سال گذشته است که در آن سود خالص شرکت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان شده در حالی که در همین دوره زمانی در سال گذشته این شرکت با زیان مواجه بود. زیان عملیاتی این شرکت برای این دوره مالی ۲۰۰ میلیارد تومان است که این عدد نسبت به دوره مشابه سال گذشته آن ۲۶۱ درصد رشد را نشان می‌دهد، این شرکت در طول یکسال با زیان عملیاتی مواجه بوده و هزینه‌های آن بیش از درآمدهای عملیاتی آن است و سود خالص آن حاصل درآمدهای غیر عملیاتی برای شرکت است.

درآمدهای غیر عملیاتی درآمدهای هستند که خارج از فعالیت اساسنامه شرکت کسب می‌شود مثل فروش زمین یا درآمد اوراق و غیره. در صورتی که شرکتی درآمدهای غیر عملیاتی آن بیش از درآمدهای عملیاتی باشد، نشان می‌دهد که مدیریت شرکت توانای چندانی در درآمدهای اصلی شرکت نداشته است.

یکی از کسب و کارهای که بیش از همه کسب و کارها در دوران کرونا دچار زیان شد، حمل و نقل دریایی بود که کشتیرانی ایران علاوه بر وجود تحریم‌ها با کاهش میزان درامدهای عملیاتی به دلیل وجود کرونا روبرو بود.

درآمد فروش سهام به جای درآمد اصلی شرکت
در صورت مالی منتشر شده این شرکت، درآمد حاصل از ارائه خدمات و فروش کالا نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشته به طوری که درآمد ارائه خدمات در کشتیرانی ایران برای دوره ۶ ماهه منتهی به آذر ماه نسبت به همین دوره در سال ۹۸ حدود هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. در همین مدت درآمد این شرکت از محل فروش سهام از ۲۶ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است یعنی این شرکت در سال گذشته خدمات کمتر و کالای کمتری خریداری فروخته است و بیشتر متکی به درآمدهای سهام بوده است.

زیان که به این شرکت از محل تسعیر بدهی‌های ارزی عملیاتی در دوره ۶ ماه منتهی به آذرماه سال ۹۹ وارد شده ۳هزار ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این عدد مشابه همین دوره در سال گذشته تنها ۳۰۰ میلیارد تومان بود، یعنی اینکه شرکت در معاملات ارزی خود دچار زیان شده است که در صورت مالی دلیل آن را افزایش نرخ تسعیر ارز عنوان کرده است.

شرکت کشترانی ایران با توجه به اینکه اقتصاد ایران دچار تورم و نوسانات در قیمت دلار بوده، پیشبینی افزایش نرخ تسعیر ارز را نداشته است و زیان وارد شده به این شرکت بیشتر از این ناحیه بر منابع ارزی آن وارد شده است. رشد دلار در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۷۹ درصد بوده در حالی که بدهی این شرکت از محل افزایش نرخ تسعیر ارز حدود ۱۰۰۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

در بخش درآمدهای غیر عملیاتی که بیشتر حاصل سرمایه‌گذاری بانکی، سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت مشهود، سود حاصل از تسعیر دارایی غیر عملیاتی، درآمد خوبی نصیب این شرکت شده است. معمولا شرکت‌های که از محل تولید و ارائه خدمات درآمد قابل قبولی ندارند درآمدهای غیر عملیاتی بخشی از فعالیت ان تلقی می‌شود.

محمدرضا مدرس خیابانی  مدیر عامل شرکت کشترانی ایران است که توسط مدیر عامل شستا معرفی می‌شود، مدرس خیابانی در نشست هماهنگی مدیران این شرکت گفته که خوشبختانه از بحران مالی سال ۹۹ عبور کرده‌ایم و سال جدید به رکودهای جدیدی دست پیدا می‌کنیم.

او یکی از دلایل کاهش حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۹ شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای بخش کانتینری در مسیر چین عنوان کرد.

کد خبر: ۹۷٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha