۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
 افتتاح  ۳ پروژه ارتقای توان نیروگاهی| صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی در مصرف گاز
فردا با حضور وزیر نیرو صورت می گیرد

افتتاح ۳ پروژه ارتقای توان نیروگاهی| صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی در مصرف گاز

نصراللهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: با اجرای پروژه نیروگاه زغال سنگ سوز طبس ۱.۲ میلیارد متر مکعبی در مصرف گاز کشور صرفه جویی می شود.

به گزارش بازار؛ علیرضا نصراللهی مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: فردا (سه‌شنبه) با حضور وزیر نیرو سه پروژه ارتقای توان نیروگاهی کشور در استان‌های مرکزی، خراسان و مازندران به بهره‌برداری می رسد.

نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه بخاری شمال کشور است که شامل چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی است مشکل نیروگاه تولید و مصرف آب بوده که با اجرای یک آب شیرین کن در کنار نیروگاه که فردا به افتتاح خواهد رسید این محدودیت رفع شد

به گفته او، نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه بخاری شمال کشور است که شامل چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی است مشکل نیروگاه تولید و مصرف آب بوده که ما با اجرای یک آب شیرین کن در کنار نیروگاه که فردا به افتتاح خواهد رسید این محدودیت را رفع کردیم. عایدی این اقدام اطمینان از تولید و رفع محدودیت است.

نصراللهی همچنین به پروژه نیروگاه زغال سنگ سوز در خراستان جنوبی اشاره و توضیح داد: مطالعات گسترده‌ای برای این پروژه انجام شد عملیات اجرایی از یک سال پیش آغاز شد و همزمان بازگشایی معدن و شناسایی پیمانکار را داشتیم که بر این اساس فردا معدن بازگشایی خواهد شد.

او همچنین همچنین به پروژه نیروگاه شازند اراک اشاره و اظهار داشت: این نیروگاه به لحظ جغرافیایی دارای اهمیت است با توجه به بار شدید و درجه حرارت بالا در منطقه کاهش تولید را داشتیم که با اجرای یک طرح دانش بنیان و مطالعات یک دهه بر روی سیستم‌های خنک کن به طرحی رسیدیم که بدون شک برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود به این ترتیب که یک سیستم خنک کن موازی با سیستم قبلی نصب خواهد شد و اثرات کاهش توان تولید با این سامانه ضبط می‌شود.

او با بیان اینکه با اجرای این پروژه (سیستم خنک کن نیروگاه شازند) هشت مگاوات از ظرفیت محدود شده نیروگاه برمی‌گردد، یادآور شد: با اجرای این سامانه ۲۷ هزار متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور با ظرفیت بیش از دو هزار مگاوات است که عمر آن به ۴۰ سال می‌رسد

نصراللهی با بیان اینکه طرح‌های یاد شده تاثیر بسزایی در پایداری شبکه برق خواهند داشت و قابلیت اطمینان را بالا می‌برند، ادامه داد: نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور با ظرفیت بیش از دو هزار مگاوات است که عمر آن به ۴۰ سال می‌رسد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود هزینه اجرای پروژه آب شیرین کن برای نیروگاه را ۸۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در نیروگاه شازند نیز ۲۸ مگاوات به ظرفیت برمی‌گردد که بابت آن ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

۱۴۰۳ نیروگاه طبس وارد مدار می شود
نصراللهی همچنین درباره بحث هزینه و افزایش تولید نیروگاه زغال سنگ طبس نیز گفت: این نیروگاه ۶۵۰ مگاوات ظرفیت دارد و قابلیت توسعه در دو فاز را دارد.

او میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را در دو سال اول نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان و طی مدت چهار سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت :  نیروگاه طبس در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.

نصراللهی همچنین درباره آلایندگی زغال سنگ برای سوخت نیروگاه گفت: هیچ نگرانی بابت آلایندگی وجود ندارد زیرا از سیستم مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود که ذرات معلق را حذف می‌کند و میزان گوگرد زغال سنگ نیز همزمان با سوخت خارج و از دودکش نیروگاه صرفا co۲ خارج می‌شود گازهای دیگر نیز نه در سطح استاندارد ایران بلکه در سطح استاندارد  جهانی  است. تمامی پارامترهای زیست محیطی در این نیروگاه در نظر گرفته شده است.

۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ
این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با بیان اینکه طبس در آینده تبدیل به قطب انرژی خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ داریم که قابلیت بزرگی برای منطقه است و با این نیروگاه توانسته‌ایم ارزش زغال سنگ را مطرح کرده و نگرانی بابت خام فروشی را نیز رفع کنیم.

به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت دارند استفاده از زغال سنگ نیز می‌تواند مصرف گاز را کاهش داده تا بتوانیم در پتروشیمی‌ها مصرف کرده و همچنین تولید برق مطمئن داشته باشیم ضمن اینکه منبع سوخت و مصرف کنار هم به لحاظ پدافند غیرعامل دارای اهمیت است

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در سبد انرژی کشور باید از تمامی منابع قابل استحصال برای تولید برق استفاده کنیم افزود: به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت دارند استفاده از زغال سنگ نیز می‌تواند مصرف گاز را کاهش داده تا بتوانیم در پتروشیمی‌ها مصرف کرده و همچنین تولید برق مطمئن داشته باشیم ضمن اینکه منبع سوخت و مصرف کنار هم باشد به لحاظ پدافند غیرعامل دارای اهمیت است.

نصراللهی با بیان اینکه با استفاده از زغال سنگ در تولید برق نیازی به سوخت منابع نخواهیم داشت یادآور شد: برای پسماند زغال سنگ نیز پروژه‌های خوبی تعریف شده که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

سهم ۹۰ درصدی زغال سنگ از تولید برق  لهستان 
مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در کشور ما زغال سنگ در جایگاه مناسبی به لحاظ ارزش قرار ندارد افزود: در تمام کشورهای پیشرفته از این سوخت با ظرفیت بالایی استفاده می‌کنند مثلا در آمریکا ۲۸ درصد تولید برق از زغال سنگ است در لهستان ۹۰ درصد و در چین ۳۶ درصد از زغال سنگ جهت تولید برق استفاده می‌شود.

وی همچنین به بحث اشتغالزایی در سه پروژه یاد شده اشاره کرد و گفت: در نیروگاه شازند ۱۵۰ نفر، نکا ۱۰۰ نفر، نیروگاه طبس در دو سال اول هزار نفر و تا پایان چهار سال برای شش هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد بود.

صرفه جویی ۱.۲ میلیارد مترمکعبی گاز
نصراللهی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق گفت: برای تولید ۶۵۰ مگاوات دو میلیون تن زغال سنگ حرارتی سالانه با ارزش پنج هزار کیلوکالری نیاز داریم که اگر قرار بود گاز مصرف شود معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب خواهد بود.

او تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است پنج هزار مگاوات نیروگاه با مصرف زغال سنگ جانمایی شود که به همان میزان در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

کد خبر: ۹۷٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha