۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
هتل‌های چند زیانه؛ گردشگری منطقه آزاد اروند در آستانه ورشکستگی و بیکاری کارکنان
بازار گزارش می‌دهد؛

هتل‌های چند زیانه؛ گردشگری منطقه آزاد اروند در آستانه ورشکستگی و بیکاری کارکنان

آبادان- چنانچه فکری به حال سرمایه‌گذاران هتلداری منطقه آزاد اروند نشود ضربه جبران‌ناپذیری به صنعت گردشگری منطقه وارد خواهد شد.

محمود نواصر؛ بازار: طی دو سال اخیر ویروس کرونا صنعت گردشگری جهان را از نفس انداخت و بر کسی پوشیده نیست که این ویروس ناخوانده بیش از همه‌ گلوی صنعت گردشگری جهان را فشرده است.

همین موضوع اقتصاد نیم بند و ضعیف کشورهای در حال توسعه را زیر رو کرده است. کشورهایی از جمله ایران که صنعت گردشگری در آن نوپاست بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

منطقه آزاد اروند نیز به عنوان یکی از قطب های اصلی «گردشگری خرید» در جنوب غرب ایران از این قاعده مستثنی نبوده و قریب دو سال است همچنان تبعات ناشی از ویروس کرونا را با تعطیلی در بخش گردشگری و هتلداری به دوش می‌کشد.

اکنون هتل‌های بسیار خلوت، کاهش پروازها، تعطیلی موزه‌ها، مجتمع‌های تفریحی سوت و کور نشان از به شماره افتادن نفس‌های این صنعت نوپا در شهرهای آبادان و خرمشهر است. صنعتی که به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری، جوانه‌های امید بخش توسعه از زیر بستر نخل‌های سرافراز منطقه آزاد اروند است.

اگر دولت به کمک بخش خصوصی گردشگری نیاید به زودی هتل‌های منطقه با  آن میزان حجم سرمایه‌گذاری و استانداردسازی سیستم‌ها و نیز بهره‌گیری از پرسنل تخصصی که در کادر آشپرخانه، کادر اداری و ... انجام دادند، ورشکست می‌شوند

اگر دولت به کمک بخش خصوصی گردشگری نیاید به زودی هتل‌های منطقه با  آن میزان حجم سرمایه‌گذاری و استانداردسازی سیستم‌ها و نیز بهره‌گیری از پرسنل تخصصی که در کادر آشپرخانه، کادر اداری و ... انجام دادند، ورشکست می‌شوند.

تعدیل نیرو و در واقع کوچک شدن سفره خانوارهای ذینفع یکی از مشکلات اساسی فعلی است.

وام‌های دولت نیز تاکنون نتوانسته چاره‌ساز باشد و باید تنفس و کارمزد مناسبی در نظر گرفته شود.

هتل‌های منطقه آزاد اروند در آستانه ورشکستگی و موج بیکاری کارکنان| خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی

ناچارا از وام استفاده نکردیم
حفیظ اله طلاوری، یک فعال حوزه هتلداری آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به دلیل مشکلات ناشی از کرونا متاسفانه هتلداران آسیب صددرصدی متحمل شدند.

وی افزود: برخی هتلداران ناچار به تعدیل نیروهای تخصصی خود شدند که از دست دادن نیروهای انسانی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از کرونا بوده است.

این فعال حوزه هتلداری آبادان تصریح کرد: دولت وام‌هایی را اختصاص داد ولی شرایط خوبی نداشت و با توجه به آسیب شدید این صنعت قادر به بازپرداخت آن نبوده که ناچارا از آن استفاده نکردیم.

جشنواره گردشگری خرید

آسیب وجود مهمانسراهای ادارات و سازمان‌ها در آبادان بیش از از آسیب کرونا بود و همچنین وجود خانه مسافر که هیچ نظاراتی بر روی آنها نمی‌شود آسیب شدیدی به هتلداری این منطقه وارد کرده است

طلاوری با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای همچون حذف معافیت‌های مالیاتی سه گانه داریم، ادامه داد: آسیب وجود مهمانسراهای ادارات و سازمان‌ها در آبادان بیش از از آسیب کرونا بود و همچنین وجود خانه مسافر که هیچ نظارتی بر روی آنها نمی‌شود آسیب شدیدی به هتلداری این منطقه وارد کرده است.

وی تاکید کرد: از مسئولان انتظار داریم صنعت گردشگری منطقه از جمله هتلداری، بوم‌گردی و صنایع دستی را رونق بدهند.

این فعال حوزه هتلداری آبادان با اشاره به جشنواره‌های کیش، توضیح داد: در منطقه آزاد اروند مهم‌ترین نوع گردشگری، «گردشگری خرید» است که ضرورت دارد همچون کیش در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

طلاوری برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه بین‌المللی آبادان را یک ضرورت مهم دانست و گفت: برقراری پرواز خارجی باعث ورود گردشگران خارجی و ارزآوری می‌شود.

وی عنوان کرد: در موضوع خدمات اقامتی می‌توانیم همکاری صددرصدی با همه شرکت‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی داشته باشیم.

هتل‌های منطقه آزاد اروند در آستانه ورشکستگی و موج بیکاری کارکنان| خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی

لزوم شفافیت سیاست‌های گردشگری
عبدالله غریبی، یک فعال حوزه هتلداری در خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تامین اجتماعی و اداره مالیات در حال ایفای ۱۰۰ درصد حقوق خود هستند؛ آینده صنعت گردشگری ایران با این شرایط مرده است.

وی مشخص شدن شفاف سیاست‌های گردشگری از سوی دولت را یکی از انتظارات فعالان گردشگری عنوان کرد و گفت: دولت باید برنامه‌های خود را به صورت شفاف مشخص کند و به بخش خصوصی به عنوان مجری و کارگزار این صنعت توضیح دهد و شرح وظایف آنها را در اصل مشخص کند که شامل دو بخش سیاستگذاری و اجرایی می‌شود.

این فعال حوزه هتلداری خرمشهر با بیان اینکه در خارج از کشور کمک‌های بلاعوض می‌شود، ابراز داشت: داخل کشور اگر به این شکل کمک نمی‌شود، حداقل تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شود؛ دریافت ۱۲ درصد سود از فردی که متضرر شده چه توجیهی دارد؟

ضرورت وجود استراتژی
غریبی ادامه داد: دولت یک نهاد تصمیم‌گیر و سیاست گذار در بخش تولید، اشتغال و تبدیل فرصت‌های موجود به بالفعل است.

وی افزود: یعنی مدیریت این امور ۱۰۰ درصد با دولت است و چنانچه دولت برای برنامه‌های خود استراتژی نداشته باشد به طور حتم نمی‌تواند هیچ اقدامی کند و قدمی بردارد.

این فعال حوزه هتلداری خرمشهر اظهار کرد: اینکه دولت چقدر جدی بوده، چه کمیته و یا کمیسیون‌های تخصصی برای رفع معضل هر بخشی تشکیل داده و چه میزان مدیریت کرده باید کارشناسان متولی امر پاسخ بدهند.

بسته‌های حمایتی دولت شبیه به جوک است
غریبی یادآور شد: سیاستگذاری با دولت است و اجرا با بخش خصوصی و مدیران بخش گردشگری حتما باید یک چشم انداز تدوین کنند.

وی بیان کرد: بخش گردشگری در سال ۱۴۰۰ حداقل تا نیمه‌های امسال با وضعیت فعلی که در حال پیشروی است قطعا با سال گذشته هیچ تفاوتی نخواهد داشت مگر اینکه شرایط موجود تغییر پیدا کند و این اپیدمی به نوعی کمرنگ شود.

این فعال حوزه هتلداری خرمشهر بسته‌های حمایتی دولت برای بخش گردشگری و هتلداری را به جوک تشبیه کرد و گفت: یک شوخی بی مزه بوده و به جای اینکه به واحدهای گردشگری کمک کنند، هزینه‌ای نیز سربار آنها کردند.

غریبی اظهار کرد: دولت در قالب تسهیلات ۱۲ درصدی می‌گوید می‌خواهد جبران کند البته این تسهیلات تاکنون نیز محقق نشده و سئوال اینجاست وقتی فردی درآمد نداشته، اقساط آن را چگونه باید پرداخت کند و آن سود را اضافه کند؟

منطقه آزاد اروند هیچ تفاوتی با سایر مکان‌ها ندارد و باید راهی پیدا کند تا مسیر برای تردد اتباع عراقی باز شود

وی در ادامه نجات صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند را در گروی باز شدن مسیر تردد برای اتباع عراقی دانست و تاکید کرد: منطقه آزاد اروند هیچ تفاوتی با سایر مکان‌ها ندارد و باید راهی پیدا کند تا مسیر برای تردد اتباع عراقی باز شود.

هتل‌های منطقه آزاد اروند در آستانه ورشکستگی و موج بیکاری کارکنان| خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی

هزینه‌های بالای شوینده
حسین بریهه، یک فعال حوزه هتلداری در آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که یک منطقه را به عنوان قطب گردشگری معرفی می‌کند جذب مهمان خارجی است.

وی با اشاره به تاثیر برقراری پرواز خارجی بر افزایش درآمدهای هتل‌های این منطقه ادامه داد: برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه بین‌المللی آبادان باعث حضور گردشگران خارجی و ارزآوری می‌شود و تاثیر به سزایی در رونق کسب و کار هتل‌های منطقه آزاد اروند به دنبال خواهد داشت.

این فعال حوزه هتلداری آبادان با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا توضیح داد: کرونا سبب شده هتل‌ها برای جذب مهمان با تهیه مواد شوینده و ضدعفونی‌ کننده‌های مختلف هزینه‌های جدیدی را متحمل شوند.

خانه‌ مسافرهای غیرقانونی
بریهه با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از هتل‌ها در شرایط اقتصادی فعلی، عنوان کرد: معافیت‌هایی برای ادامه فعالیت، تخفیف در قبوض مختلف، حمایت یارانه‌ای از هتل‌ها و همچنین تمدید معافیت‌های مالیاتی با توجه به بحران کنونی از جمله اقداماتی است که دولت باید انجام بدهد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی هتل‌ها بیان کرد: کمبود شدید مسافر، فرسودگی موجود به علت بدی آب و هوا، نداشتن مکان‌های گردشگری مناسب در منطقه به منظور ایجاد جذابیت برای جلب مهمان، بالا رفتن نرخ تورم به صورت لحظه‌ای و رقابت با خانه‌ مسافرهای غیر قانونی موجود چالش‌های پیش روی هتل‌ها در منطقه آزاد اروند است.

این فعال حوزه هتلداری آبادان تصریح کرد: انتظار جامعه بزرگ هتلداران منطقه آزاد اروند از مسئولان حمایت کامل و توسعه بازار گردشگری و همچنین انجام تبلیغات برای جذب مسافر به منطقه بوده که خود یکی از وظایف بخش گردشگری هر منطقه است.

بریهه عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در منطقه آزاد اروند به دلیل وقوع سیل و ریزگردها یک موج منفی تبلیغاتی با هدف کاهش ورود گردشگر به این منطقه تشکیل شد.

وی افزود: در این سال‌ها هتل‌ها زیان‌های زیادی را متحمل شدند و سبب شد تعدادی از هتل‌ها برای مدتی تعطیل و یا از گردونه هتلداری خارج شوند یا اقدام به تعدیل نیرو کنند.

فعالیت ۴۰درصدی هتل‌ها
محمد حسنی، مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مشکلات مطرح شده از سوی فعالان حوزه هتلداری این منطقه را تایید کرد و گفت: ابتدای کرونا درست درک نکردیم مسئله چیست؛ تحریم‌ها بر هتل‌ها اثر نداشت ولی کرونا اثر صددرصدی گذاشت.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مدیریت و حمایت دولت ناقص بود و صنعت هتلداری روز به روز بیشتر دچار آسیب شد و به جایی رسیده که اکنون در شهرهای آبادان و خرمشهر از ۲۰ هتل تعداد ۱۰ هتل با ۴۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند ادامه داد: اشتغال و نیروی انسانی همراه صنعت هتلداری است. نیروی انسانی هتل‌ها دارای بیمه و حقوق هستند و باید به آنها خدمات داده شود اما با توجه به وضعیتی که برای هتل‌ها پیش آمده، هتل‌ها قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند.

انتظارت مهمانان هتل‌ها
حسنی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ دستمزدها افزایش پیدا کرد و چنانچه بخواهیم نرخ را افزایش بدهیم، مراجعه کننده نداریم که این هزینه را دریافت کنیم.

وی توضیح داد: اکنون مهمانان ما یک قشر داخلی هستند که با نظر خاصی وارد می‌شوند و توقع تخفیف ۵۰ درصدی دارند زیرا متوجه شدند اکثر هتل‌ها تعطیل هستند و قادر به تامین مخارج خود نیستند.

مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه بهترین منبع درآمد هتل‌های منطقه اتباع خارجی به ویژه عراقی‌ها بودند، بیان کرد: اکنون یک سال است که رفت و آمد در منطقه آزاد اروند قطع شده و تعداد محدودی از اتباع عراقی برای توریسم سلامت وارد می‌شوند.

زیرساخت‌ها آماده شوند
حسنی در همین خصوص گفت: با برخی از آنان که صحبت کردم ترجیح می‌دادند به شهرهای شیراز، اصفهان و تهران سفر کنند و به اعتقاد آنها این منطقه زیرساخت و محل تفریح ندارد و شهریت آن صفر است و در مخروبه زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری همراه برخی موارد است، اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند و شهرداری‌ها باید دست به کار شوند و زیرساخت‌ها را برای این صنعت آماده کنند زیرا متاسفانه در شهرهای آبادان و خرمشهر مشکل داریم.

مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند بیان کرد: مسافر ورودی روز از فرودگاه بین‌المللی آبادان از ابتدا تا رسیدن به مرکز شهر نیزار و خاک و برهم ریختگی عجیب در مسیر می‌بیند و در شب هم نیز تاریکی وجود دارد.

حسنی اضافه کرد: تابلوی خیر مقدم، پل عابر پیاده و فضای سبز مناسبی در طول مسیر وجود ندارد.

وی با اشاره میزان خسارت وارد شده به هتل‌های منطقه آزاد اروند توضیح داد: ۲۰ هتل داریم و خسارت‌ها برای هتل از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به بالا بوده ولی به صورت تقریبا برای مجموع هتل‌ها حداقل ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

عمر باقیمانده دولت
چنانچه فکری به حال سرمایه‌گذاران گردشگری و هتلداری نشود ضربه جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد شد. اگر به دنبال بحران به وجود آمده، اخراج پرسنل و کارکنان هم صورت بگیرد، موجی از بیکاری را در منطقه آزاد اروند خواهیم داشت.

مدیران بخش خصوصی وقتی با کاهش درآمد رو به رو می‌شوند، ناچار می‌شوند نیروهای خود را تعدیل کنند.

در این وضعیت تعدیل نیرو کاری طبیعی است و بدون شک همه مراکز خصوصی و هتل‌ها در پی شیوع کرونا تعدیل نیرو خواهند داشت اما دولت در سطح کلان باید چاره اندیشی کند.

در عمر باقیمانده دولت تدبیر و امید باید یک تدبیر ویژه در شرایط سخت اقتصادی برای جامعه هتلداران انجام شود.

کد خبر: ۹۷٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha